Hur ser man att hamster är tam?:)
Det här kanske är en lite dum fråga men hur ser man att en hamster är tam?
En hamster för mig är tam när man kan hantera den lite hur som helst o den ändå är lika avslappnad. T ex vid upplyftning.
Däremot behöver den inte vara särskilt lugn, som min kille på bilden, han är underbar att hantera, men är inte intresserad av att sitta o kela utan vill hellre gå iväg på egna uppdrag.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Jag har ett praktexemplar på tam hamster. Haha. Han är så lugn och mjuk så man skulle kunna tro att han är ett litet mjukisdjur.
// Sofia
Håller med en hamster är tam för mig när man kan hantera den utan att den är rädd. Sedan kan vissa vara mera springiga än andra.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Om du menar hur man ser om en hamster på djuraffär är tam eller ej så kan man utgå från att de inte är speciellt vana vid händer om butikspersonalen måste jaga dem för att få tag på dem (gäller väl de flesta smådjur..) eller om de måste ha handskar när de tar upp dem.
En tam hamster kan bli rädd- men återhämtar sig fort och undersöker hellre än att fly undan. Nyfikenheten tar över rädslan och den är trygg i sig själv och sin miljö.
Rätt så o-brydd helt enkelt 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

okej tack för alla svar
Dom flesta husdjuren är väl mer eller mindre tama. Däremot så måste man ju vänja dom att bli handtama.
Tamhet e för mig när man lyfter på taket till boet å man kan lyfta upp hamstern å gossa direkt från sömnen… d litar till 100% på en…
#8 Hehe, ja han jag skrev om tidigare, kan man stoppa ner handen i boet och lyfta upp utan att han bryr sig. Fortsätter nästan sova i handen 
Händer visserligen väldigt sällan att jag väcker dem, men det har hänt nångång.
// Sofia