Hamster iFokus

Hamster

Etikettguldhamster
Läst 2463 ggr
GuldhamsterJ
0

svar

Ja jag ju stamtavla på honan och där finns vit, normalfärgad, svart, silvergrå och creme. :)

Honan är silvergrå, och hanen är svart. Men det är för att de har ett bra temperament som jag tyckte de skulle ha ungar. Blir de fina är det bra också men först och främst friska och snälla.

[Sniff]
0

Okej:) Lägg in bilder på föräldrarna och sen på ungarna:D (A)

GuldhamsterJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är hanen :)

GuldhamsterJ
0

och honan Ninni

GuldhamsterJ
0

Fast bilderna är inte nytagna.

Roxie
0

Hanen ser ut att vara svart eller choklad, och honan creme eller offwhite på min skärm.
Dessa färger ska inte paras enligt Svenska hamsterföreningens rekommendationer.

Dessutom är hanen korthår och honan långhår, vad jag kan se. Det är ingen fara att korsa hårlag och färger, men det är rekommendationer, och jag anser att såna ska följas.

Hur gamla är dem?

Personligen skulle jag inte avla på djur jag inte har någon bakgrund på, eftersom man inte vet något om eventuella sjukdomar och defekter de bär på.

// Sofia

GuldhamsterJ
0

Honan är ju från en registrerad uppfödare, och jag har läst att sådana måste följa vissa regler för att förhindra sjukdomar.

Angående hanen är han en hamster med antagligen blandade gener.

Men visst, jag förstår att du är orolig. Jag har tänkt på detta men som det är med honan och det att hanen är en "ej renras", tror jag mindre på sjukdomar. Renraser får ju ofta ärftliga sjukdomar.

Båda hamstrarna har gula tänder också. :)

Honan är silvergrå men att hanen har lite brunt i pälsen stämmer.

GuldhamsterJ
0

Hanen är ca 10 månader  (under 1,5 år) och honan fyllde 5 mån den 21 oktober.

GuldhamsterJ
0

Här kanske färgen syns bättre. :)

UlrikaD
0

En guldhamster är alltid en guldhamster, det finns inte blandrashamstrar. Om det inte handlar om dvärg och man pratar om hybrider.

MaaariaS
0

#8 på min skärm ser honan creme ut.

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

GuldhamsterJ
0

Ulrika jo jo men jag menade att man inte avlade fram en viss egenskap.

GuldhamsterJ
0

Här är en till bild på Ninni.

BMEXX
0

Du har inte någon bra bild där hon inte sitter i skuggan eller solljus?:)

Jag tycker inte heller hon ser ut som silvergrå, dock gör teckningarna på bild #8 mig lite fundersam. Hmm mystisk dam;P

// Pabblo

[Sniff]
0

#13 Kanske dålig silvergrå? Med väldigt svaga kindteckningar? ^^

Roxie
0

Kan ju vara en homozygot silvergrå? Jag ser också kindteckningarna väldigt dåligt.

// Sofia

Geishas
0

#5 rekomendationen om creme+svart togs bort för länge sen vad jag vet iaf.

Lotta

Roxie
0

#16 Okej dåså! :)

// Sofia

GuldhamsterJ
0

Jo det stämmer kindteckningarna syns svagt men det tyckte jag var charmigt när jag köpte henne. Hennes systrar hade lite tydligare kindteckningar. 

Sofia: ja så kan det nog vara.

GuldhamsterJ
0

Får ta lite  nya fräscha kort helt enkelt.

Carjos
0

Jo men visst ser hon ut som en silvergrå :)

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Imasy
0

Men om du hade stamtavla på honan, vad står det då att hon är för färg?

Roxie
0

#21 smart FlörtTungan ute

// Sofia

Odette
0

Men det står väl i första inlägget att honan är silvergrå..? Då bör det ju vara enligt stamtavlan..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Imasy
0

Ja men jag fattade det som att ni gissar färg på en hamster som har stamtavla, och bör därmed ha sin färg uppskriven.

De färgerna som skrivs i #0 fattade jag som att det var färger som fanns bakåt i stammen.

Har jag fattat helt fel?

[Sniff]
0

Står det vilken variant det är då?

Odette
0

"Ja jag ju stamtavla på honan och där finns vit, normalfärgad, svart, silvergrå och creme. Honan är silvergrå, och hanen är svart."

Det är väl bara det att hon inte ser ut som en sg på bilderna, så då undrar folk om det stämmer ^^

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

GuldhamsterJ
0

Ja det står att hon är en långhårig silvergrå guldhamster i stamtavlan.

Odette- ja precis.

GuldhamsterJ
0

färgerna som jag skrev i första inlägget var färger längre bak i stamtavlan, som hennes föräldradjur osv hade. Riktigt intressant att läsa om dom tyckte jag.

Amun-Ra
0

Djur från Zoo bär oftast sjukdomar som man inte vet av tyvärr. Hamstrar som är uppfödda av uppfödare som fött upp djur länge är oftast noga med att se till att det inte förs in onödiga åkommor i stamtavlan. Rena kh och lh (Ej mixade vill säga) bär lika lite avkommor som en hamster från en registrerad och erfaren uppfödare, allså så gott som inga. Det finns men är mycket sälsynt. En orsak varför jag INTE vill köpa från zoo eller en hamster som inte har en stamtala är just för risken av åkommor som man INTE vill ha i sin avel.

Rena KH och Rena LH bär knapt inga åkommor så länge de inte är från zoo (Då man inte vet något om föräldrarna, om de är kullsyskon eller har några defekter och andra åkommor som man INTE vill ha) utan uppfödda av vana och noga uppfödare.

BlommaAnnicas Hamsteruppfödning Blomma

http://superpawshamstrar.blogspot.fi/

GuldhamsterJ
0

Min erfarenhet från hamstrar är att de får sjukdomar, skadar sig ibland och kan bli gamla men friska. Det var min hamster som jag hade innan jag köpte Ninni.

Men Jag vet att stress kan framkalla sjukdomar, och det kan ju vara bra att undvika  stress som t.ex höga ljud, väcka dem på dagen mm..

Men du har rätt i att det finns dolda sjukdomar. :)