Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 3445 ggr
Zvintos
0

Tips vid rengöring av sandskål

Tänkte ge ett litet tips när det gäller rengöring av sandskålar.
Igår bestämde jag mig för att det var dags att försöka göra rent guldarnas sandskålar ordentligt.
Som ni säkerligen vet har en del Sand en tendens att bilda ett litet lager "cement" på botten som är snudd på omöjligt att få bort.
Har tidigare försökt med kokande vatten och låtit det stå, men det har inte hjälpt särskilt.
Den här gången bestämde jag mig för att testa med citronsyra.
Just citronsyra brukar jag använda om det händer att något bränner fast i en kastrull och det funkar ypperligt till det.
Så jag strödde ett lager citronsyra i botten på skålarna och hällde i lite lite vatten och lät det sedan stå över natten.
Diskade nyligen ur skålarna och jag blev förvånad över hur bra det fungerade.
Skålarna blev som nya!

Det finns säkert vissa som redan vet om detta.
Men tänkte att jag tipsar till er som har problem med att göra rent skålarna helt. Glad

Citronsyra är väl främst tänkt till bakning, men funkar utmärkt att ta bort brända rester i kastruller, få bort rost etc.
Har för mig att vi köpte billigt vårat på ÖB, i en stor burk.

Royalz
0

Jag tar bara en sked och skrapar i botten så försvinner det :)

Fast städar man dom så sällan så det blir hårt så borde man nog städa lite oftare ;)

TildaH
0

Bra tips.Glad

Lär dock inte behöva det själv då all Sand rinner ur glasslådan när jag vickar den, ibland kan det vara en tunn hinna med Sand kvar på någon pinkfläck, då gnuggar jag bara lite med burken så lossnar även denna Sand.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[Emma--]
0

annars brukar ättiksprit kunna funka rätt så bra Glad

Zvintos
0

#1: Skålarna rengörs varje dag, så det är inte det som är problemet.Glad
Sanden i sig är jättelätt att ta bort bara jag skrapar lite.
Det jag pratar om är en tunn tunn hinna i botten som bildats och blivit som "cement", vilket jag kanske skulle varit tydligare med att skriva.
Hinnan har varit sen jag använde blästersand, som tydligen inte kom överens med mina skålar.
Vet inte hur många gånger jag försökt få bort denna hinna och det har inte försvunnit oavsett hur mycket jag skrubbat, låtit det stå i blöt osv.

Tinwe
0

#4 Jag förstår precis vad du menar! Den hinnan lägger sig i mina med.. och jag har glasskålar till vissa. Tycker det är ett superbra tips och jag ska definitivt testa det! (är trött på att gnugga och gnugga med skedar och finns det en bättre lösning så är det ju klart man testar! :D) tummen upp! Oskyldig

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5: Ja, jag har blivit lite smått tokig på den hinnan.
Har keramik till vissa, terracotta till en och sen en glasskål till en annan.
Och jag tycker det ser så himla fult ut!

Testa citronsyra du. Glad
Såhär ser glasskålen ut efter rengöringen.

Tinwe
0

#6 Men ooh, det är ju sånna glasskålar från IKEA jag har! :D Ska testa det såfort jag får chansen att sticka till ÖB då! Skrattande Ser ju skinande rent ut :D

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

[Forest]
0

Jag har keramikskålar och silar sanden dagligen o hel byte+sandbyte+diskas varje söndag. Jag har inte svårt o få bort sanden alls, men så beror det någ på att de tömms dagligen och rengörs med vatten o yes.  Jag kan tänka mig att tarakotta är svårare att få riktigt rena om de inte är bahandlade/lackerade eftersom det är ett matrial som suger åt sig fukt.

Zvintos
0

Problemet har inte varit fullt lika stort i keramikskålarna. Där har det handlat om någon enstaka liten fläck. Det är just de i terracotta som problemet varit störst, då dessa är obehandlade. Men när jag ändå var igång var det lika bra att göra rent allihopa, så de blev superfräscha.

[Forest]
0

9 förstår att terracottan är svår jag hade någ inte haft det till sandlåda kanske om de väljer den som badlåda men inte kisslåda :) Man kan inte själv lacka dom?

Zvintos
0

#10: Ingen aning faktiskt, det borde väl gå på något vis.
Får undersöka saken. Glad

BMEXX
0

Bra tips! vet inte hur många skålar som jag har fått slängt pga dessa fläckar:S

// Pabblo

[Forest]
0

Hobbylack bör ju funka och att man lackar dom minst 3 lager så det håller bra. Tror inte färg håller så bra annars kunde giftfri färg kanske vara en sak med o måla dom inuti.

Michaela-N
0

Jag använder fågelsand som inte klumpar sig så jag har inte behov av något sånt^^ Men bra tips iallafall!

BMEXX
0

#14 använder också fågelsand och det blir visst en vit hinna av det=/

// Pabblo

Novis10
0

Har plast toaletter sånna man köper på djuraffärer och det skapas också en vit hinna där

//Nova
Besök gärna min hemsida här.

Medarbetare på Hamster ifokus!

Odette
0

Bra tips! Detta uppstår nog lite beroende på vad man har för skålar etc. Men alltid bra att ha i åtanke Skrattande

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Zvintos
0

#17: Ja, jag tror nog att det beror lite på vilken typ av skål men säkert även lite beroende på vilken Sand.

Sanden jag har nu (från Bauhaus) har jag inga problem med.
Sanden jag testade förut, dvs blästersand från Jula, var dock ingen höjdare.

Plastbyttan som jag har till hona med kull är busenkel att göra ren och har aldrig fått någon hinna i den.
Men just keramikskålarna kan jag ha problem med lite och som sagt särskilt terracottaskålen.

Imasy
0

Är det de där kalkavlagringarna du menar? För sådana har jag atädat bort i burar bla med sådan där avkalkning till kaffebryggare.

Zvintos
0

#19: Jag tror det.
Det blir som en hinna när man rensar bort sanden.
Så jag antar att det är det.

Englatassens
0

Testa med "bakingsoda" å kokt vatten!! Oslagbart som d kör stenhårt me i USA,,,,,,,,,,,,,Glad