Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 6752 ggr
Annie-72
0

Hamster och ringorm.

Hejsan!!

Jag misstänker att min yngsta son på 6 år har fått ringorm. Efter liite googlesökningar så framgår att kor och marsvin är de vanligaste smittbärarna men att även hamster kan smitta. nu vet jag ju inte 100% att det är just hamstrarna och det finns ju några att välja på. HAr nån här hört talas om det.??? Jag kan ju behandla sonen med antisvampsalva.. men det finns ju risk att det kommer tillbaka. Samt att jag inte vill att ngn av hamstrarna skall lida av det.. men de kanske bara är bärare, ej drabbade själv. Ser inget håravfall/ringar på ngn hamster..

Annie

TildaH
0

Nja, hur fungerar ringorm, borde det inte ha brutit ut tidigare om det kommit från någon av hamstrarna? Ni har väl haft samma hamstrar ganska länge nu..?

Människor kan väl få ringorm utan att de kommer från ett djur?

Fast jag har ingen aning egentligen, bara funderar.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Imasy
1

Ringorm är ju en zoonos, vilket betyder att det kan smitta mellan människa och djur.

Så vitt jag vet kan alla få denna svamp/ringorm.

Men djur kan ju vara bärare av det utan att det bryter ut, vilket också är troligen den vägen det smittar mellan katter på tex utställning. Ett hårstrå fyler från en bärare till en frisk katt som får detta och det bryter ut.

Så vitt jag vet kan man heller inte med blotta ögat se om ett djur är bärare förutsatt att det inte har brutit ut, utan då tror jag det är skrapprov som gäller.

För att få bort det tror jag man måste vara rejält noga med hygienen hemma, iallafall om man fått det på djur. Ringormen kan leva i upp till två år på ett enda sketet hårstrå som fastnat bakom din bokhylla, och vips blossar det upp igen.

TildaH
0

#2 Usch, jag känner direkt hur de börjar klia på kroppenSkrikandes

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Imasy
0

Jag letade efter en tråd inne på perser.ifokus där vi skrev om detta, men den är borta nu.

Iallafall så verkar det vara det värsta helvetet att få detta på sina katter iallafall, och efter vad jag har fått berättat för mig så skulle jag överväga att avliva dem allihop än att ta reda på det som blir.

Nu gör man ju inte det endå, men du får städa som bara den, bada katt på katt på katt hundra gånger om, sanera sanera sanera, stänga av rum, ta prover hos veterinär för att se vem som är smittfri eller ej, sanera ännu mer, slänga möbler, och till och med rökbomba ditt hem.

Men de fryser ganska så lätt, så skulle du eller jag få det på vintern får vi väl flytta någon annanstans under tiden, stänga av värmen, öppna fönstren och låta den kalla härliga vintern sköta jobbet ;)

Så räcker det med att du plockar upp dina vinterkläder från förrådet som har nåt smittat hårstrå på sig, och *tadaaa* börja om från början ;D

Så jag kan ta det mesta av sjukdomar men ringorm är inte en av dem ;)

Annie-72
0

Ja, jag vet ju vilket elände det var när en fick det på hästarna. Hur en fick sanera boxarna, täcken alla saker med Vircon samt smörja på kusarna. Nu är ju inte prognosen hundraprocentig men jag jobbar som sjsk och har sett ringorm tidigare…Gråter

Jag skall prova att behandla honom med salva så får vi se vad som händer…

Tack för era svar//Annika

Imasy
0

Men en tanke jag har, är att där det finns kor, där finns det oftast katter. Kan din son ha kommit i kontakt med en sådan katt?

Michaela-N
0

Det har jag haft. Hade pysslat med mina marsvin (LÄÄÄÄÄÄNGE, vi hade borstat, gosat,myst och lekt hela dagen förutom när vi skulle äta.) Efter några dagar började det klia rejält, och tillslut blev huden röd och kändes konstig. Det blev prickar runt och gult och sårigt och varigt. Den satt på min vänstra underarm så jag hade svårt att skriva för att jag alltid pillade upp skorpan så det blev värre. Behandlade med medel mot fotsvamp ett tag, vi använde kompresser och fotsvampsmedel och bytte varje dag har jag för mig. Jättehemskt. Så jobbigt. Men tillslut försvann det.

Annie-72
0

#6 Nej det tror jag inte. Det jag vet är att han ibland släpper in hamstrarna innanför tröjan. Kan vara en orsak till att det slagit upp på magen…

Vi gör ett försök med Pevisone som jag har hemma så får vi se!

Tack alla för era svar//Annika

Odette
0

Men usch, va obehagligt! Hoppas det ger med sig.. hade verkligen inte velat råka ut för något sånt själv. Verkar ju super jobbigt att bli av med på djuren Obestämd

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Annie-72
0

Det verkar ju mer som de är bärare än drabbade själva. Utsalgen på sonen har bleknat efter några dagars behandling. Håller tummarna för att det är ngt annat…

"Småbebbarna" är ju för goa, det går ju inte att låta bli dem som inte bits… (obs inga bebbar utan de är vuxna…)

Annika

Carjos
0

Håller tummarna att det inte är det. Ringorm är som sagt riktigt svårt att bli av med. Även om hamstrarna bara är bärare så måste de behandlas mot det för att det skall försvinna. Vet de som haft marsvin med det och de skulle badas upprepade gånger och det skulle inte fungera med hamstrarna.

Det kan inte vara allergi?

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com