Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 3462 ggr
MoaL
0

Pälstappning (furloss)

Hej igen allesammans!
Jag har en guldhamsterhane hemma som sedan han blev kring tre-fyra månader började tappa sin päls, som växte tillbaka omedelbart igen. Han ser alltid rufsig och skabbig ut, med täta svarta fläckar på huvud och nacke där ny päls har börjat växa ut igen, och så har det fortsatt sedan jag köpte honom för snart 1½-2 år sedan. Jag har alltid tänkt att han har någon slags sjukdom eller liknande, men hittade nu denna mutation på Svenska Hamsterföreningens hemsida som beskriver detta:

_Pälstappning (furloss) (fs) Hamstrar som uppvisade päls av en konstig, ruggig kvalitet och pälslösa fläckar upptäcktes i en kull där parningstester för "länkning" studerades. Dessa djur utsätts hela livet för återkommande pälslösa, stora fläckar. Pälsen lossnar från rygg, huvudet eller magen och de nakna områdena täcks snabbt av nytt hår, vilket ger upphov till ett raggigt utseende.

_Det låter precis som det min lilla kille har. Hur vanlig är denna mutation? Hänger den samman med någon annan sjukdom eller liknande?
Min lilla kille är förmodligen den snällaste, vänaste, keligaste och mysigaste hamster jag någonsin har stött på, så jag har alltid svurit över att jag inte har kunnat använda honom i avel på grund av hans underliga päls som jag inte vill föra vidare. Så han har gått här hemma som världens goaste sällskapshamster istället. :)
Tack på förhand. :)
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu kommer jag med bilder. :)

Mvh,
Moa

MoaL
0

Och ryggen..

Mvh,
Moa

MoaL
0

Mvh,
Moa

MoaL
0

Kan det här vara den där mutationen? Såhär har han alltid varit, och som ni ser växer pälsen ut på en gång i mörka fläckar.

Mvh,
Moa

Carjos
0

Svårt att säga om det är det men mycket möjligt. Har haft flera lh hanar som tappat pälsen i nacken och att det sedan växer ut och det har nog varit runt 3-4 mpnaders ålder..men de har sedan behållt sin päls.

Skumt att han fortsatt med det.

(Att det blir svarta fläckar beror ju på att han är svart och pälsen kort).

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

MoaL
0

Jo, självklart, det vet jag (att de svarta fläckarna är kort nyutvuxen päls alltså :) )
Jo, han har som sagt tappat pälsen hela tiden sedan jag köpte honom för snart ett par år sedan. Han har inte sett "hel" ut sedan han var liten unge, det var bara den första tiden han som ut som en normal hamster. :S
Han tappar päls över hela kroppen; ansiktet, huvudet, nacken, ryggen, rumpan och magen. Det hinner precis växa ut innan han börjar tappa på något annat ställe. Jag har aldrig sett det tidigare, det var därför jag trodde att han var sjuk eller hade någon bristsjukdom eller liknande, men när jag då fann denna mutation hoppas jag att han är frisk och kry i övrigt, och att det bara är så att han tappar päls.
Mvh,
Moa

Mvh,
Moa

MoaL
0

Puttar för att med tur hitta andra som har kunskap om detta. :)

Mvh,
Moa