Skillnad guld, dvärg, gerbil
Hej jag har nu en guld hamster som är helt underbar. men hon närmar sig två år och börjar ju då bli med åren.
Nu undrar jag vad det är för skillnad mellan guld och dvärghamster samt Gerbiler.
Jag vill ha några gnagare som ger lite liv och rörelse i vardagsrummet.
Vad är det allmänt för skillnader på dessa djur?
Liv och rörelse- har du tänkt dig ett akvarium/terrarium i vardagsrummet som är roligt att inreda och lite mer underhållande djur så kanske roborovski skulle passa? Det är ju en dvärghamster art, aldrig haft dem själv men de verkar rätt pigga och roande :P
En annan dvärghamster art som jag varmt kan rekommendera är ju våra små snöbolle pluttar- de vintervita. Har 5 st själv och de är helt underbara- super sociala och klamrar sig mer eller mindre fast på fingrarna för att få komma upp hihi. Super charmiga! Snälla och vackra- finns olika färgvarianter å iom att dv.hamstrar är rätt små så kan man inreda med många roliga saker. Tunnlar, små hus, gångar/rör, någon sten, mycket som de kan gräva i osv.
Gerbil kan jag tyvärr inte uttala mig om, men kanske någon annan kan. Jag skulle tro att de är ett mycket passande alternativ dock, för min uppfattning av dem är att de är ganska alerta och dessutom kan man ju inreda med grenar och olika klättersaker till dem, vilket kan vara ett roligt inslag.
Guldhamstern är väl kanske inte så rolig att sitta å titta på, sen är ju hamstrar mest vakna kvällstid så det beror ju på vad du söker för "dygnsrytm" också :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
guldhamster är det enda solitära djuret. Dom andra är flockdjur.
När jag hade gerbiler så var det ofta liv och rörelse i buren tyckte jag. Men det var inte så sociala djur dom jag hade trots att uppfödaren sa att det var dom mest sociala gerbiler hon nånsin mött. (antagligen en lögn
)
Men gerbilerna är väl helt klart vakna mer än vad hamstrarna är. Eller i alla fall under de timmar man normalt är vaken. Och springer och gräver. Dom ska ju ha mycket att gräva runt i.
Men dom jag hade var alltså inte supersociala. Hade jag släppt dom helt lös hade det varit svårt att få tag i dom igen.
Om du vill ha fart och fläkt i buren så passar gerbiler utmärkt 
De skall bo minst två stycken. Bäst att ha dem i akvarium eller en stor dunabur. De gräver mycket och gnager mycket. De är som sagt vakna till och från under dygnet, så mycket mera aktiva än en guldhamster. Alltid pigga och glada.
Gerbilerna blir tama och mina har kommit när jag lockat på dem när de varit ute och sprungit, men de är ju inte lika sociala som t ex råttor men det tycker jag inte att hamstrar är heller.
Dvärghamstrar är också mera vakna till och från än guldhamster tycker jag men kanske inte så mycket mera livliga, skulle vara robbarna då men de är inte så mycket att hålla på med även om de blir handtama. Kinesiska hamstern (som också är solitär) är nästan precis som guldarna.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.