Går det att para?
Hej!
Jag har en hamsterhona (VV) här hemma som jag gärna skulle vilja para. Jag har nu hittat en fin hane att låna i Gävle, men mamma tycker vi ska para med Zamir - min hamsterhane jag har hemma.
Zamir är två år (eller; blir två 1 nov) och är väldigt skygg. Vi har precis lyckats få honom att sluta bitas. Det är det som för mig orolig.
Går det bra att använda en hane som är två år, eller kan det bli farligt? Om nu Zamir är skygg, förs det då vidare till ungarna?
Jag vill ju att ungarna ska bli lika lugna och gosiga som mamma, Ellie!
Tack i förhand!
Jag skulle valt den du har hittat.
Då hanen är 2 år så kan hans hjärta stanna av för mycket ansträngning som det blir vid parning.
Ungarna ärver från båda föräldrar, så om pappan är skygg som kommer ungarna ärva det och som du skriver att ni fått hanen att sluta bitas precis, så skulle jag tro att ungarna kommer få det betendet. Skulle säga att det är bättre med en framåt hane om du vill att ungarna ska vara det :).
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida

#1 Okej, så tror jag med. Men det var ju bäst att kolla innan :D
Det viktigaste är ju att avelsdjuren är fina sällskapsdjur- att de är snälla, mysiga och trevliga att ha å göra med. Så det är kanske inte att rekommendera att ta en kull efter en hane som bits/har bitit. Hälsa och temperament framför allt, då har man större chans att kullen blir jämn och fin i både humör och friskhetsgrad ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_