Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 1671 ggr
MoaL
0

Vad har hänt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allesammans.
Jag har ganska nyligt tyvärr fått avliva min underbara hamsterhane Bamse. Han var en stor kraftig hane när han var yngre, med stark färg och glans. Jag har haft guldhamstrar i många år och föder upp som hobby, men är ganska usel på hamsterfärger, men enligt min amatörmässiga blick så var han en normalfärgad umborous satin långhår. Han var hur snäll, lugn och go som helst, och han var min absoluta favorit. Det senaste 6-9 månaderna har all färg och glans försvunnit ur pälsen, och han har även magrat av. Man trodde knappt att det var samma hamster. För ett par veckor sedan upptäckte jag en tumör på högra testikeln, och för några dagar sedan avlivade jag honom.

Finns det någon som vet varför all färg och glans försvann? Är det vanligt hos satin?

Här kommer bilder på honom:

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

MoaL
0

Ansiktet

Mvh,
Moa

MoaL
0

Ryggen igen

Mvh,
Moa

MoaL
0

Som han såg ut nyligt

Mvh,
Moa

MoaL
0

Kan man tro att det är samma hamsterkille?

Mvh,
Moa

MoaL
0

Vad är det som har hänt?

Mvh,
Moa

Zvintos
0

Antagligen försvann/blev satinet sämre i och med att han själv blev sämre och glesnade i pälsen.
Det är då min första tanke.
Sen om det stämmer eller ej är en annan femma.

MoaL
0

Brukar satinet försvinna? Hans äldsta son Filur (som alltid har varit jätte-jätte-jättevacker - han är creme bandad satin långhår) har börjat bli mattare i pälsen nu och hans färg har ljusnat. Han börjar väl vara kring 1-1½ nu eller något sådant.
Bamse blev inte särskilt gles i pälsen, men pälsen kändes torr och flygig.

Mvh,
Moa

BMEXX
0

Shit vilken shiftning, men min tanke är att de kan väl bli gråhårig med, liksom vi och andra djur.

Satin kan väl inte försvinna? bara att den blev sämre med åldern.

// Pabblo

MoaL
0

Ingen tidigare av mina guldhamstrar har ändrats såhär drastiskt. :/

Mvh,
Moa

BMEXX
0

Inte här heller.. hmm!

// Pabblo

[GeeGee]
0

Om de är riktigt sjuka så försvinner/bleknar färgen och de kan även få en annan "pälsslag". Det beror på att kroppen hamnar i obalans. Brist av vitaminer eller/och mineraler ställer kroppen i obalans, även så sjukdommar, infektioner, tumörer, inflammationer ger dessa symptom.

Odette
0

#11 Har samma tanke. Min gamling här hemma har fått en helt annan päls och har avmagrat en hel del. De förändras ju allt eftersom de blir äldre och får en annan ämnesomsättning och lite andra behov, men hur åldrandet visar sig och hur fort det går innan de blir dåliga/går bort är nog väldigt individuellt.

En del åldras så sakta att man knappt märker det, medan andra kan töckna av på bara några veckor. Hade han dessutom canser/tumör så tycker jag inte det verkar så konstigt att han tappade sin glans.. pälsen brukar ju bli mattare och kan få en helt annan lyster om kroppen inte riktigt är som "den ska".
Trist att du fick ta bort honom, beklagar.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_