Viltbaserade tråden
Tyckte det var länge sedan det fanns några färg trådar här. Så jag skapar tre stycken för olika baserade färger.
Lägg gärna in en/några bilder på era älsklingar i viltbaserade färger. Skriv gärna vad hamstern heter, ålder och färg. Jag börjar väll då!
Jag börjar väll då! :)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
#3 Jag har för mig att albino tillhör de cremebaserade.. men är inte heeelt säker.. :o :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Här är Baloo, Silvergrå Umb Bandad långhår, född 13 Augusti 2009.
Han har inte en jättefin LH päls, då hans far är KH. Men nu på senaste tiden har den verkligen växt till sig.. fast bara på ryggen och inte nere vid rumpan :)
/Matilda
#3 Om viltbaserat är samma sak som Nf så är det ju ett dominant anlag och hon kan alltså inte vara bärare av det.
Däremot kan hon vara viltfärgad men färgen maskeras av cdcd/chch (osäker på vilket som gäller hos hamstrar) och därför ser hon vit ut.
Acromelanism-genen i dubbel upplaga bleker både svart och "röd" pälsfärg (Midland Hamster Club [10-08-16]) varför den nog bör höra till en egen kategori: albino. Det verkar inte spela någon roll om en hamster är vilt- eller svartbaserad, är den homozygot för acromelanism-genen blir den vit med mörka öron. Dock är det min gissning att hamstern blir helt vit om den är cremebaserad (ee).
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
Bart, cinnamon KH, ca 9 månader
Tilda
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
#7 Tillägg: Med helt vit menade jag förstås opigmenterad, det vill säga rosa öron och vit päls.
Dock verkar "albino" vara homozygot för p, varpå de mörka öronen "bleks" till rosa (Midland Hamster Club [10-08-16]).
Jag undrar dock om cdcd pp och ee cdcd ger samma fenotyp, det vill säga så kallad albino med rosa öron.
Tilda
Horatio Caine, nf kh, född dec-09
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#9 Nej cdcdpp är den variant som får rosa öron en cdcdee får mörka och en bbcdcd blir brunörad :)
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

#11 Som sagt, cdcd pp är "albino", spelar det någon roll vad det är för genotyp på E-lokus?
Så ee påverkar bara pälsfärgen och inte hudfärg?
Spelar det roll vad en sö. albino har för genotyp på E-lokus?
Skulle brunörad kunna se ut som "gråörad"? Det stod nämligen att en d.e. albino har grå eller svarta öron, att de skulle bli "bruna" om hamstern är homozygot för b har jag dock redan gissat mig till.
Tilda
#14 Min erfarenhet av albinosarna är att det är bara pp/bb som påverkar öronfärgen. Alltså en eecdcd får mörka öron precis som en ee hamster också har.
Skulle den vara eecdcdpp däremot så får den då ljusa öron. Så en mörkörad albino som antingen är eecdcd eller Aacdcd eller cdcdSgsg tex så är fenotypen lika.
Om en b.ö skulle kunna se grå ut vet jag dock inte, möjligt att man kan tolka dem lite gråaktiga ?
Kanske vi skulle göra en albinotråd istället 
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

#15 Håller med, gör en albinotråd! :D
/Matilda
#17 It is done! =)
Tilda
Min hårboll Royalz Iron Maiden "Bebis", Normalfärgad lh, född 16/03 - 10
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Carambola, silvergrå korthår.
Hona född 2010-02-13.
operatårta, rost lh :)
född 7 aprul-2010.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Vad är mink för något ?
Är det viltbaserat eller är det svartbaserat ?
#27: Mink är cremebaserad (eeppUu).
Är det ok att sätta in bilder på viltfärgade hamstrar jag har haft?
eller ska det bara vara på de hamstrar jag har just nu?
Det är ju en bildtråd så alla bilder inom kategorin är nog välkommna :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#28 Tack :)
Då lägger jag in lite viltbaserade bebisar då. ^^
Eigyr, silvergrå KH 2½ vecka.
Avalon, silvergrå brunörad korthår satin 2½ vecka.
Guinevere, silvergrå brunörad långhår 2½ vecka.
Lausanne, silvergrå brunörad korthår 2½ vecka.
Det här är min lilla prinssesa?
Hon är albino långhår rödögd
Född 31 juli 2010
Ps:Hur gör man så att man får upp en stror bild mitt på??
//Nova
Besök gärna min hemsida här.![]()
Medarbetare på Hamster ifokus!