Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1734 ggr
Sockervadd
0

Lugnar de ner sig med åldern?

Min guldhona är två månader gammal. När hon vaknar,  vill hon ut ur buren och får då springa runt i ett rum. Men hon verkar stressad och får inte nog av att springa fram och tillbaka. Hon försöker komma på nåt sätt att ta sig ut ur rummet också.

Kommer hon att lugna ner sig när hon blir äldre, eller är guldhamsterhonor så här livliga?

Är vintervita lugnare?

Roxie
0

Jag skulle säga att det är väldigt individuellt hur livliga de är.

Men din hona är ju fortfarande "bebis" och har ju då extra mycket spring i benen.

Får hon nån socialtid med dig när hon är ute, eller får hon bara springa på golvet?

// Sofia

Shjimm
0

jag har upplevt att det är väldigt individuellt, men om jag ska jämföra guldhamsterhonor och hanar har jag haft lugnare hanar. vintervita är hemskt lugna och fina jämfört med guldhamstrar.

TildaH
0

Hon försöker komma på nåt sätt att ta sig ut ur rummet också.

Jag misstänker att detta visar sig på så sätt att hon klättrar på väggen? Det gjorde min kille första veckan ungefär, sedan förstod han att rummet inte blev nå större, utan slutar vid väggen. Då slutade han försöka "ta sig ut" o började undersöka omgivningen i stället.

Du kan även prova ställa ut en massa leksaker på golvet, men de kan hända att de är lite väl mkt energi i den lilla kroppen, då är de inte säkert att hon har tid att kolla på leksakerna.

Så ursprungsfrågan: Mina två var bägge hyperaktiva när jag köpte dem, men redan efter några veckor var de markant lugnare i temperamentet, men ändå himla busiga förståsFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Odette
0

Hade en guldhona förut som ärligt talat var jätte jobbig, hon var vaken så fort hon hörde att man kom hem från jobbet och fick aldrig nog av att vara ute. Hon var helt manisk, klättrade bokstavligen talat på väggarna, rev i duschdraperiet, gnagde på kaklet inne i badrummet och var allmänt uppvarvad. Aldrig lugn och "tillfreds".

Däremot så måste man försöka se skillnad mellan ett djur som stressar inombords och en individ som bara har en massa nedrans spring i benen :P Jag tycker att det låter som att din hona är väldigt aktiv- men det kan mycket väl ändra sig när hon blivit lite äldre.
En del hamstrar är lite extra speedade periodvis, där de har en period när de vill ut å rasa av sig mer för att sedan ha en period där de mest bara vill sova :P
Men som sagt, det är väldigt individuellt :)
Det enda du kan göra är väl att försöka tillgodose hennes behov så gott du kan, med mycket stimulans i buren samt där hon är ute å röjer..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_