Är husky dominant eller recessivt?
Hej, jag svarade i en gammal tråd och fick istället rådet att skapa en ny.
I den gamla tråden stod att det endast fötts agouti i en husky-husky-parning. Det fick mig att undra hur husky egentligen nedärvs.
Är husky en färg eller en teckning? Vilka kombinationer har resulterat i avkommor med husky som fenotyp?
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
Husky är en teckning. Ser ut som följer att båda föräldrarna måste ha husky hos sina föräldrar för att det ska komma husky hos ungarna. Hälst att en av paret som man parar är husky. Har själv parat en husky med en husky bärare och bara fått agouti.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
#1 Aha, då kanske jag missuppfattade ditt inlägg i den andra tråden. Jag tolkade det som att du hade parat två huskytecknade robbar och bara fått agouti. Det var alltså en husky och en bärare?
Homozygot x heterozygot ger 50% homozygoter och 50% heterozygoter. Hur många ungar var det i kullen?
Rent krasst är det ju samma sannolikhet som för kön, och det är ju inte alltid som det blir hälften honor och hälften hanar i en kull.
Kan man se på en robbe om den är bärare av husky eller ser heterozygoterna likadana ut som homozygoter för icke-husky?
Tilda
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Jo det var en husky och en bärare. 5 stycken i kullen
hade hoppats på husky iomed den parningen men så blev det inte.
Bärare av husky får inte lika bra teckning, deras sträck i ansiktet blir nedblekt.
På bilden ser du en husky bärare (sträcket är nedblekt i ansiktet.)
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Här har du en ike husky bärare vilket du ser är sträcket i ansiktet tydligare.
//Frida
#3 Ok, så då kan man konstatera att Anlaget för icke-husky är ofullständigt dominant över husky-anlaget. Eller? 
När du skriver att det blev fem agouti, menar du både "rena" agouti och huskybärare eller bara agouti?
Tilda
#5 Alla blev huskybärare. Så man kan ju säga såhär om man vill ha en fin och bra tecknad agouti så ska man inte blanda i husky.
Jo jag tror att icke-husky är dominant över husky-anlaget.
//Frida
#6 Aha, då stämmer det lite bättre i mina öron. 
Vilket lokus säger man att husky ligger på? Det vill säga, vilken/vilka bokstav/bokstäver används för att beteckna genotypen?
Jag tänkte illustruera ett exempel och använder mig av H för icke-husky och h för husky, är alltså inte alls säker på vad det "egentligen" skall vara.
Husky: hh, Huskybärare: Hh
Hh x hh ger alltså 50% Hh och 50% hh. Att du fick 100% Hh är lika sannolikt som att få 100% hanar eller honor i en kull på fem ungar, det händer. Den "exakta" sannolikheten är 0,5^5 ~ 3,1%. Inte väldigt sannolikt alltså, men fullt möjligt.
Ovanstående är inte skrivet för att dumförklara dig, snarare för att förklara sambandet för de som inte är lika insatta i genetik. 
Tilda
#6 Bara för att kolla så att jag är med; Buster här är en heterozygot husky? 
Tilda
#8 Han är en huskybärare, han har en pappa som är husky och hans mamma är ren agouti utan några huskys i sin linje (ägde han innan Camilla).
//Frida
#9 Kanon, då har jag lite mer koll. 
Tilda
Det finns en recessiv variant av husky och den är helt vit i ansikte samt nerblekt i sin agoutifärg. Den dominanta huskyn är vit i ansiktet men har en normal agouti på kroppen.
#11 Styrs de båda egenskaperna av gener på samma lokus? Är det det dominanta anlaget som är ofullständigt dominant, det vill säga att icke-husky, huskybärare och husky har tre olika fenotyper?
Tilda
#12 Detta vet jag inget om. Finns massor mera info om hur detta nedärvs m.m på utländska sidor.