Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 2584 ggr
bubbelbubbel
0

blind?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

kan hamstrar bli blinda ? och är det vanligt ?

våran hamster är snart två år, hans ögon är inte alls lika runda och fina som dom var innan, nu är det precis som om han kisar hela tiden, han har också på sista tiden blivit aggressiv och biter hela tiden.

förr när man ropade på honom så brukade han komma och klättra upp på burens galler och titta på en, nu ser han helt förvirrad ut och springer åt andra hållet och ja…ser förvirrad ut…

jag blir lite ledsen, han är ju våran sötnos ju..

bubbelbubbel
0

hm, skulle tillägga att bilden är tagen för kanske 1,5 år sen, och att hans ögon nu är lite…matta ?

dreamiz
0

Ja visst kan de bli blinda. Då han är gammal är det inte omöjligt att han fått sämre syn.

Katarakt, eller starr, visar sig som grått i ögonen. Behöver inte va hela ögat utan kan vara på en del av det. Inte ytligt utan nere i ögat eller hur jag ska säga. Det gör inte ont men påverkar ju synen. Jag har haft möss med katarakt men de har klarat sig lika bra ändå.

Sen finns det säkert andra synproblem också.

Att han beter sig som han gör betyder ju att han inte mår bra på nåt sätt.

MiaLemon
0

Se till så att ni inte ändrar på något i buren bara så att han inte blir förvirrad och springer in i saker.

bubbelbubbel
0

idag ser ögonen bättre ut, men han ser lite förvirrad ut fortfarande, dock är han fortfarande pigg och så, piggare nu än han varit på ett tag, har varit vaken jättelänge nu.
allt i buren står som det alltid stått, det är bara hans älsklingstoarullar som han själv flyttar på. haha.

Henni-Chan
1

En del säger att hamstrar e dag blinda xP Men det dem menar är nog att de är nattaktiva djur som ser bäst i mörker xD

Hendrike "Pinkku" Palm 

Miss Pinky's Hoppkaniner ~

Reg. gårdsnamn i SKHRF

Denna kommentar har tagits bort.