shorhem hur funkar det?
Lätse här om en som hadde sjorhem för smådjur och började fundera vad et inebär?
Funderade tidigare på att vara sommarvackt åt djur och att tillfäligt ta hand om djur har jag inget emot.
Så hur funkar det? någon här som är det och som kan informera?
Jag har kunskap om hamster, hund, undelater och mindre papegojor. Har ävne lite kunskap om andra gnagare som kaniner och kan ävne ta emot Corniskrexkatter och nakenkatter.
(sambon lider av allergi)
Att vara jourhem för djur innebär att ta emot ett djur i nöd, ägaren kanske har utvecklat allergi, inte har möjlighet att ha djuret mera eller så har intresset svalnat och ägaren vill bara ha iväg djuret. Orsakerna kan vara många.
Djuren man tar emot behöver ses över och rehabliteras kanske. Jag har ALLTID nya djur i karantän och det är bra om man vill slippa eventuella kvalster om ett jourdjur drar med sig det.
Du som jourhem står för mat och uppehälle för djuret samt veterinärkostnad om det behövs. Givetvis ska man ju ge det kärlek och omsorg precis som sina egna djur.
Detta är lite om vad det innebär att vara jourhem.
Det kan ju också vara så att det hamnar under LST´s regler och då blir du tillståndspliktig.
Tror dessa tillstånd är kostnadsfria fortfarande, egentligen inga konstiga saker man blir inspekterad på.
#2 Inga tillstånd behövs väl om man inte tar betalt för att ta emot djuren samt att dom pengar man får för djuren går till ägaren och djurens uppehälle? Jag behövde då inte tillstånd när jag hade fågel hemmet innan.
Det har inte att göra med pengar, utan antalet djur och hur många/ofta man håller ett djur åt någon annan / omplacerar för någon annans räkning.
Nu tror jag visserligen att LST har annat för sig än att jaga folk som kanske hjälper tex fem hamstrar om året osv, men bara så man vet att det kan bli tillståndspliktigt.
Men den infon ska väl gå att få fram på SJV hemsida.
Ska kolla.
Vill bara berätta för dig Dragonstar, att d inte e alla allergiker som tål crx å sphynx katter…. jag har 2 crx katter själv sen 5 år, å har haft kattungar me, men flera av mina kattungeköpare fick allergi när d var här å hälsade på…. Jag själv e jätteallergisk mot alla katter, inkl devon rex å sphynx (så tacksam att jag tål crx
) så ett tips e att din sambo provnosar….. kanske lite ot men ett välmenat tips då d flesta tar för givet att man tål dessa raser!!
Smartast är väl att man slänger iväg ett mail till LST med sina planer och frågar om det krävs tillstånd eller om det bara är att köra på.
Har precis pratat med Jordbruksverket och dom ansåg inte att man ska behöva söka tillstånd för att ta emot några hamstrar eller smådjur ibland. Om man ska behöva tillstånd ska det röra sig om ett djur rum med jourdjur eller stort antal djur per månad vilket jag inte har.
Nej, ta hand om en katt, hamster, fågel etc då och då tror inte jag heller är tillståndspliktigt.
Snarare om man gör det i den omfattningen tex ett hundpensionat, katthem mfl tar emot djur.
#9 Precis.
§16 (10-09-04) beskriver när tillstånd krävs för en dylik verksamhet.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
Tack för alla svar.
Sambon och jag har hälsat på hos corniskatter och han tål vuxna men inte ungar. De andra raserna vet jag inte.
Hamster har vi ju så det funkar. min syster har undulater och jag har haft meyers och nymf och det har fukat bra =)
Sen har vi ju en hund valp och det har oxå funkat bra.
Men om man är intreserad av att hysa djur tillfälligt när dom behöver akut hem. hur gör man då? Finsn det någonstans man kan skriva upp sig?
Ska läsa på lite mer innan dock.
Men en fundering, om de nu fungerar för honom men han är allergiker.
Är de då verkligen så smart att provocera det? Är ni helt säkra att han inte kan bli värre av att utsättas allt för mkt?
Personligen skulle jag nog inte chansa då förvärrad allergi kan reslutera i totalt djurförbud, inte värt risken.
Fast jag tänker bara generellt, vet ju inte hur han har.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#14 JA vi överväger alltid inna. och när det gälelr tex mahstern har hon toaströ då det minskar risken att han reagerar mot henne. det har alltid funkat.
Hundar har han alldrig reagerat mot, MEn självkalrt får inte våran hund såva i sängen med oss för att minsak risken där med.
Vi har funderat mycket kring katt då ha nvilel ha det. hälsake på kattungar som han reagerade på efter någon timma men vuxna katter cornish (5st) tålde han utna problem och då satt vi der 2-3 timmar upprepade gågner och han myste allt ha nkunde.
ME ndet är själklart en risk och man måste noga överväga.