Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 4960 ggr
Miirah
0

Puzzle - Välkommen hem !

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag köpte jag en guldkille i Norrköping. Han är född den 18 juli . Nyfiken men ändå lite skrajj, men det är ju vanligt det i början, hihi.

Det lustiga med han är att han har ett ljusrött öga & ett mörkrött.. är detta vanligt? Djuraffären sa att han var född så, men jag har minsann inte stött på detta tidigare. Någon som kan förklara detta?  Förresten, någon som vet vilken färg han är?

Förlåt för bilderna, kanske inte de bästa :)

bild 1

bild 2

bild 3

bild 4

UlrikaD
0

Han är odd-eye i varje fall. (ett öga i varje färg). Inte så jätevanligt, har haft två stycken själv. Färger ger jag mig inte in på med den här datorn. Ser knappt skillnad på vitt och svart här, suck.

Tinwe
0

Jag ger en svag chansning… Cinnamon Bandad LH (odd-eye) Oskyldig

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Roxie
0

Ja. Cinnamon eller rödögd rost? Oddeye är han ju iaf.

// Sofia

TildaH
0

Jag säger bara att han är jätte söt o om jag inte är helt tokig, BandadSkrattande

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Miirah
0

Hej :) Tack för era svar, nu vet jag vad odd-eye är också!

Men hur kan det bli så ? Förvånad Är ena föräldern albino variant o andra inte eller? haha,  jag är inte så helt inne på det Oskyldig

Jag kollade på svenska hamsterföreningens hemsida och kikade runt bland färgerna.

Jag tror mer att han är cinnamon än rost rödögd. Han är ju mer rödögd nu. Det står att på rost att ögonen är bruna / ser svarta ut.. och så stämmer cinnamonbeskrivningen mer in på Puzzle.

Men jag skulle vara jätteglad om det finns någon som kan det där med färger mer än vad jag kan :)

[iurochskur]
0

Hej!

Han ser ut att vara en cinnamon eller rost r.ö bandad odd eye. Jag avlade på dessa förr och försökte luska ut hur det nedärvdes. Men jag lade ner min guldis avel innan jag hann forska vidare. Ena föräldern är antingen en odd eye eller så finns det i båda föräldrars stamtavla om jag hade förstått det rätt. Det har troligtvis ett samband med vittecknat då alla dom odd eye jag sett har haft antingen band eller dominant spot.

Här har du en bild på en odd eye.

[iurochskur]
0

Finns även dubbe odd eye. Här har du en choklad bandad hona som är dubbel odd eye.

[iurochskur]
0

Och så det vänstra ögat.

[iurochskur]
0

Och här ser du att odd eye troligtvis bleker ner orginalfärgen då dessa två är dove ur samma kull. Ungen längst upp är odd eye.

Miirah
0

Vilka härliga bilder! Odd eye tåls att forska vidare på Flört 

Senare idag ska jag verkligen försöka lista ut om han är rost eller cinnamon.. klurigt det där!! Ska ju använda han i avel senare och då vill man ju verkligen veta vad han är för färg så det inte blir något fel.

Ska försöka få några fler bilder på lilla gubben idag också, som ni ska få se :))

Förresten, hur får ni till stora bilder i inläggen?

Carjos
0

Det är jättesvårt att se skillnad på en rost rödögd och en cinnamon. Ett tränat öga kan se skillnaden. Som vuxna är en rost r.ö mera mättad i färgen eller hur jag skall förklara och de har en färgad ögonkant.

För att vara helt säker kan man para med en bb baserad färg t ex en rost eller en choklad är det då en rost r.ö så kommer det bara rostbaserat i kullen Glad

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Miirah
0

Okay Carjos.

Men om jag parar honom med en svart / choklad o han nu är cinnamon.. blir det både chocklad / svart & cinnamon isf?

Och om han är rost o jag gör samma parning, då dyker det bara upp rost?

Men eftersom både rost & cinnamon är vilttecknade varianter kan man väll para den med vilken färg som helst ??

Tackar för all hjälp jag fått & får! Skrattande

[iurochskur]
0

Om du parar honom med en bb baserad hona så bör dom tillsammans enbart ge bb baserat i kullen. Det vill säga om han nu är rödögd rost. Är han däremot cinnamon så kan dom även få dove m.m.

Rostbaserat, färger med rost i:

Choklad

Rödögd rost

brunörad sobel

Caramel

Koppar

Silverchoklad

Vit brunörad

Champagne

Silvergrå brunörad

Miirah
0

Okej.. jag måste erkänna att jag är sämst på vad "bb" baserad betyder Oskyldig

[iurochskur]
0

bb= rost

Miirah
0

jaha nu förstår jag! :) Tack så mycket !

Är helsvart också rost baserad?

SweetCheeks
0

#16 Svart är helt enkelt svartbaserat (aa B-). Flört

Choklad är också "svartbaserat" (aa bb), men har samma genotyp som rost har på B-lokus, det vill säga bb.

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Odette
0

Man brukar kategorisera färgerna hos guldhamster såhär;

Kategori 1: Vilttecknat (har INTE ee eller aa i genotypen):
Alla tecknade färger, normalfärgad, cinnamon (pp), silvergrå(SgSg/Sgsg), rost (bb).
Kan paras med alla andra kategorier.

Kategori 2: Svartbaserat _(har aa i genotypen):
_svart (aa), choklad (aabb), dove (aapp), champagne (aabbpp).
Kan paras med kategori 1, 2 och 4.

_Kategori 3: Cremebaserat (har ee i genotypen):
_creme (ee), rö creme (ccpp), caramel (eebb), koppar (eebbppUu), sobel (eeUU/Uu), bö sobel (eebbUU/Uu), mink (eeppUu), offwhite (eeSgsg). Kan paras med kategori 1 och 3.

_Kategori 4: Gul/sköldpadd (har Toto, ToY eller ToTo i genotypen):
_Kan paras med kategori 1, 2 och 4__

Jag skrev in deras genotyp också, alltså deras bokstäver, så kanske du får en liten översikt :)

Det är nog inte så lätt att avgöra om han är rödögd rost eller cinnamon då de är svåra att skilja åt om man inte vet deras föräldrar och bakgrund.. Så därför kan en testparning göra det hela lite lättare Glad

Kan försöka utveckla Carjos svar "För att vara helt säker kan man para med en bb baserad färg t ex en rost eller en choklad är det då en rost r.ö så kommer det bara rostbaserat i kullen"

Så om vi leker med tanken att du parar honom med en hona som är antingen rost (bb) eller choklad (aabb) så bör man kunna lista ut vad han är.
Blir det då Enbart rost i kullen, så kan man utgå från att han är en Rödögd Rost (bbpp).
Varför?
Jo, för att  en rost hona (bb) eller en choklad hona (aabb) Bär båda anlaget för rost- dvs bb bokstäverna. Så då dubbleras det och avkomman får detta utslag/denna genotyp; 

Rö Rost (bbpp) + Rost (bb) = Rost (bbPp)
(stora bokstäver innebär att anlaget finns kvar, men ej får utslag.I detta fall "försvinner" anlaget Pp som då är cinnamon, iom att det bara finns hos ena föräldern och det handlar om recessiva färger.)

Rö rost (bbpp) + Choklad (aabb) = Rost (AabbPp)
dvs avkomman blir rost även här, men de bär på både svart och cinnamon. 

Okej, hoppas du hänger med någolunda iaf.. du får läsa det fler gånger i lugn och ro så kanske du börjar se ett sammanhang Skrattande

Om han däremot är Cinnamon (pp), så blir det lite andra färger på ungarna än exemplet ovan. Det är så man kan räkna ut vad han egentligen är.. (å oavsett vad han är så är dessa kombinationer helt okej att kombinera. så du gör inget "farligt" iaf)

Cinnamon (pp) + Rost (bb) = Rödögd rost (bbpp),  Cinnamon (Bbpp), Rost (bbPp).

Eller, Cinnamon (pp) + Choklad (aabb)= Champagne (aabbpp), Cinnamon (AaBbpp), Rost (AabbPp), Rödögd rost (Aabbpp), svart (aaBbPb) samt choklad (aabbPp)

Nu behöver du ju inte kunna alla koder utantill om det känns för avancerat, men det är iaf en bra översikt! fråga om det är nåt som är oklart.. jag blir själv snurrig bara av att sitta å skriva ner allt haha Tungan ute

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Carjos
0

Glad

Miirah
0

Odette, tack så jättemycket! Det var till stor hjälp! Skäms

Idag bokade jag en helsvart hona :)

Vad blir det för färger om man parar henne med min puzzle?

om han nu är : **Cinnamon?
**

Eller

om han nu är : rost r.ö ?

Tack på förhand Glad

Odette
0

#20 Det är alltid lite svårt att säga vad det kan bli om man inte vet vad han bär på, men är han Cinnamon så kan det dyka upp Svart, Dove och Cinnamon.

Om han är rost rö= Champagne, cinnamon, rödögd rost, rost, svart, choklad, dove.. hmm.. har jag glömt nån tro :P

_

Odette
0

Vet du vad honan har för föräldrar?

_

Miirah
0

hehe okay :) Det låter som fina färger det där !

Nej tyvärr vet jag inte vad honan bär på :/ Men det visar sig senare när jag parar henne med Puzzle :)

SweetCheeks
0

#23 Det är inte helt säkert att eventuella recessiva anlag kommer att synas hos avkomman, sannolikheten är 25% att två bärare skall få avkomma med dubbla recessiva anlag.

Tilda

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Odette
0

Ja det kan ju bli lite allt möjligt, genetiken går att beräkna någolunda- men i slutändan kan man aldrig vara säker på nåt haha. Den gör lite som den vill ibland, med dolda anlag å gud vete allt Skrattande

Men vill bara passa på att inflika att det kan vara bra att veta dess bakgrund av andra skäl också.. det finns en del ärftliga defekter hos guldhamstrar som man verkligen försöker få bukt med. Svansknyck är inte allt för ovanligt, samt bröstdefekt vilket är ganska så obehagligt.. Så det är också något man bör ha i åtanke om man tänkt ta en kull.
Även en hamster som ser frisk ut kan bära på anlag för dessa defekter, vilket inte alltid syns förrän efter man tagit kullen- om det dyker upp hos avkomman. Å det är inte alls kul :'(
Lite därför jag frågade också.

Men du hinner ju läsa på en hel del innan du ev. funderar på att sätta ihop dem.. så du hinner gå igenom massa intressanta artiklar, snurra runt här på Hif och på SHF's forum å samla info Flört

Ju mer man vet innan man tar steget till en parning- desto bättre Glad

_

Miirah
0

Ja jag ska kolla sidan!

Nae, det är säkert inte roligt när det händer något i den kull man fått :/, men jag hoppas honan eller hanen inte har några dåliga anlag!

Vad är bröstdefekt? Svansknyck har jag hört talats om men inte bröstdefekt.. :(

SweetCheeks
0

#26 Det är så kallad sternumkrok. På SHF:s sida om avelsregler (100902) står det:

BRÖSTDEFEKT
Ibland kan man finna guldhamstrar med en defekt på bröstbenet, sk sternumkrok.
Dessa djur skall inte avlas vidare på då det är ärftligt.
Regel:
Registrerad uppfödare och övriga medlemmar i SHF får inte avla på djur med bevisbar defekt på bröstbenet även detta i linje med jordbruksverkets regler.

Tilda

Miirah
0

Jättebra! Tack så mycket.

Nej det är klart man inte avlar vidare på hamstrar med något fel :(

Stackarna..

De hamstrarna ska endast vara en helt underbar sällskapshamster tycker jag! ;)

Idag köpte jag en ny hona, helsvart :) Jättefin, långhårig, runt 4-5 veckor.hon heter September,

Ska para September & Puzzle sen när hon är 5 månader :)

SweetCheeks
0

#28 Jag kan ha missat om du nämnt det tidigare men varifrån kommer honan? Har hon eller Puzzle stamtavla?

Att avla på två hamstrar med odokumenterad bakgrund är ingenting som rekommenderas, just på grund av att man inte vet vilka defekter de eventuellt bär på. Även om inte avkomman i första generationen drabbas så kan dessa i sin tur bidra till att en viss defekt förs vidare.

Om man "måste" ta en kull efter "okända" föräldrar och avkomman är fri från defekter vill jag ändå inte rekommendera att man fortsätter att avla på dessa.

Tilda

Miirah
0

Hm.. jag skrev kanske inte det.. missade kanske det själv jag också! Förlåt mig..

Okej, då vet jag… Men hur många säljer djur som är sjuka/ eller har dåliga gener i sig till affärerna?

Jag frågade vart honan kommer ifrån, alltså vilken uppfödare och den jag pratade med sa att hamstern kom från ett företag som hette Imazo, och att Imazo köper hamstrar från uppfödare och säljer till affärerna.. Så, nu är det väll mer upp till uppfödarna.. Säljer dom hamstrar med dåliga gener bakåt till Imazo?

SweetCheeks
0

#30 Djur som kommer från grossist är generellt "sämre" än djur från privata uppfödare, men nu föder ju inte Imazo upp egna djur så det blir lite speciellt. Däremot finns det många historier om hur illa djuren sköts när de väl kommer dit. Om det är sant eller inte kan jag inte svara på.

Eftersom man nästan aldrig kan se på en hamster att den bär på en recessiv defekt så kan man avla på bärare i ett flertal generationer innan defekten visar sig hos avkomman. De flesta defekter är just recessiva. Om det inte finns någon dokumentation om vilka defekter som finns i linjerna kan man inte veta om hamstern riskerar att föra defekta gener vidare.

Alltså avlar man på bärare av defekter på grund av okunskap så till vida att man inte vet om att hamstrarna bär på defekten.

När diskussioner förts på den här sajten tycks den allmänna uppfattningen ha varit att avelsunderlaget är så pass litet att man inte har råd att ta hela linjer ur avel och att det är ok att avla på eventuella bärare så länge man för noggrant register över vilka djur som blir defekta.

Det gäller alltså djur som registreras i SHF, oregistrerade djur kan inte kollas upp på samma sätt och alltså är det mycket vanskligt av avla på djur vars genetiska bakgrund man inte känner till.

Jag har svårt att tänka mig att "seriösa" uppfödare inom SHF säljer registrerade hamstrar till Imazo men jag vet inte säkert att det inte händer.

I ditt fall verkar det som om varken hanen eller honan har dokumenterad stam? Då skulle jag inte avla på deras avkomma. Tyvärr händer det att även hamstrar som säljs till sällskap får ungar och så sprids de defekta generna utan någon som helst kontroll. Det enda sättet att säkert se till att inga ungar avlas på är att behålla samtliga eller alternativt sälja dem till vänner och bekanta.

Man kan ta reda på om en hamster bär på exempelvis sternumkrok eller svansknyck, genom att para med en hamster som har defekten. Dock är det inte förenligt med djurskyddslagen att para två individer vars avkomma riskerar att bli defekt så det är lite av en gråzon.

Det kan givetvis hända att just dina hamstrar är helt fria från defekta gener men det är inget du kan veta och priset för att chansa på att så inte är fallet tycker i alla fall jag är för högt.

Tilda

TildaH
0

Imazo köper väl hamstrar från utlandet inte från sverige.

(Med reservation att jag fattat fel)

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Carjos
0

Måste också kommentera detta med defekter.. Det låter så fint att man kan följa upp alla reggade djur men min erfarenhet är att man inte alls kan lita på det..hur många vet om ngn av deras avkommor utvecklar några defekter? Långt ifrån alla hör av sig om deras hamster t ex får svansknyck eller ens vet hur det känns.

Sedan hur många uppfödare slutar avla på linjen om några av avkommorna får svansknyck eller ngn annan sjukdom eller defekt? Ser ju flera kullar som inte gått som de skall och ändå avlar man vidare på syskon/föräldrar mm..

Så för mig känns det ju som det är lika stor risk att avla på en hamster köpt av uppfödare, tyvärr

#32 Jo det är vad jag hört med.

Englatassens
0

#33…. nickar medhållande  även här!! Väldigt bra skrivet….Kyss(speciellt andra stycket)

Odette
0

#33 jag har alltid levt i tron om att det blir automatiskt avelsstop på en linje om det dykt upp ex. svansknyck i en kull. Men så är det ju inte? En del kan bära på det, en del kan vara fria.
Så som diskussionen har gått förut så har det ju varit mer i stil med att man ej skall dubblera EV. bärare (självklart avlar man inte på en hamster som HAR en defekt).
Att om man bojkottar hela kullen där det blivit en unge med en defekt- så kommer man tillslut inte ha något avelsmaterial kvar öht.

Så har jag fattat det iaf :P
Men, hur som haver- köpare, uppfödare- ALLA ska meddela defekter hos djuren! Spelar ingen roll vart de härstammar ifrån. Det är ju A och O för att nån ska komma nån vart. Å med "komma nån vart", så menar jag den hårda biten å det tuffa jobb som så många uppfödare och privatpersoner ändå lägger ner för att få djuren så friska, långlivade och livsglada som möjligt Skrattande

_

Odette
0

#30 Det är alltid ett ställningstagande som man får fundera lite på, men ju mindre man vet om bakgrunden desto mindre garantier finns det ju. Så är det ju alltid Glad

Men det finns inget som stoppar en enskild person att ta en kull, finns huuur många underbara sällskapsdjur som har helt odokumenterad bakgrund. Men dom ändå är helt underbara sällskapsdjur Glad

Däremot är det viktigt att man har i åtanke, att det kanske inte blir som man tänkt sig.. Men men. Jag tycker att du ska låta både hona och hane växa till sig tills de är gärna 6-7 månader. Å så bestämmer du dig . Inte nu.

De bör iaf vara minst 5 månader. Men med tanke på att man inte vet något om dem så tycker jag att man gott kan vänta längre med att ev. sätta ihop dem- så kanske du hinner se ifall de själva utvecklar någon defekt.

Min allra första parning var ju såå spännande.. men tyvärr så visade det sig sen att pappan fick sternumkrok. EFTER att jag tagit kullen Gråter

Kändes så j*kla jobbigt, ungarna var ju jätte fina. Men att veta att man kanske hade kunnat vänta en månad till eller två- för att kanske undvika att man tagit en kull på en hamster med defekt. Det är inte så kul att leva med.

Så bättre att vänta lite längre än rekommenderat, speciellt i såna här fall Flört'

_

[iurochskur]
0

Detta med defekter är ingen idé att försöka stoppa ens…jag försökte stoppa en linje där jag med säkerhet visste om att det förekom både sternumkrok, svansknyck m.m. Men en del uppfödare sket i min info och fortsatte att sprida linjen vidare. Har sett linjen här och var hos några uppfödare.

Jaja, upp till var och en, men sorgligt att man vill fortsätta avla på defekta linjer.

Odette
0

#37 ja men det är ju inget nytt, men att resonera som så är ju som att ge upp! jag tänker då aldrig nånsin ge upp hoppet om att folk kan förstå vikten i vad defekter kan innebära! Det finns alltid undantag å olika scenarior, men man kan inte resonera som att "det spelar ingen roll vart jag tar djuren ifrån, man kan ändå aldrig lita på nån"

Kontentan är - att man vet aldrig vad man får,  men man vet mycket mer om man själv kan forska och försöka reda ut och kolla upp ev. defekter.
Thats the shit.

_

[iurochskur]
0

#38 Ge upp har jag inte gjort…men det känns så lagom kul att folk ändå fortsätter att avla trots mina råd att inte avla på dessa linjer.

Odette
0

#39 självklart finns det inte mycket värre! Jag förstår vad du menar, men det kändes bara lite OT.. ska man inte promota uppfödare längre? Rynkar på näsan

_

SweetCheeks
0

#40 Huruvida uppfödare skall promotas eller ej beror väl främst på förhållandet mellan tillgång och efterfrågan, men också inställningen till avel på bärare av defekter, samt möjliga bärare och hur bra koll man har på detta.

Att helt avfärda eller förorda samtliga uppfödare tror jag inte är möjligt utan man bör nog se till varje uppfödares avelsmål och den tänkta vägen dit.

Samt huruvida det råder ett överskott på marknaden eller ej.

Tilda

[iurochskur]
0

#40 Jag har mailat dom jag vet avlat på dessa linjer och informerat- Jag kan tyvärr inte forska vidare och skriva till dom som sen köper av dessa uppfödare. Det är så jag menar.

Odette
0

Självklart ska man inte dra alla över en kam, det finns så många olika åsikter och olika sätt att se på djur och avel så vad gäller uppfödare ska man ju leta efter en uppfödare som har samma värderingar som en själv :)

Nåväl- jag är iaf nyfiken på att se lite fler bilder på killen. Han är ju så fin! ^^

_

Miirah
0

Okej, jag har läst era åsikter nu ang defekter och allt det där, och det klart jag förstår att man inte ska avla vidare på djur som får något fel. Men jag ska iallafall ta en kull på September & Puzzle för att se hur allt går. =)

Ska fixa lite fler bilder på hamstrarna som ni ska få se :) Men hur får ni upp stora bilder i inläggen?