Nya läckerheter
Fina! Du kan väl hojta till nästa gång det planeras att ta hem läckerheter? 
Vad roligt! Vilka finingar 
Kallas de brokade? Dominant el recessivt?
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Jag vet inte hur det nedärvs ännu, köpte fyra honor då det inte fanns hanar. Tänkte para dem med lite olika hanar.
Det är Imazo som kallar dem för brokade och det passar rätt så bra när man tittar på dem, ska försöka få bättre foton på dem senare under dagen.
Såg i varulistan att de hade brokade roborovski och man ser tydligt på typ och morrhår mm att det är robbar. De hade tom en bild med i listan denna vecka då flera hade hört av sig och undrade hur dessa såg ut. Jag såg dem i listan redan förra veckan men var helt övertygad om att de hade skrivit fel.
De var dock rätt dyra för att vara från Imazo men det spelar ingen roll, de är helhäftiga och ni som vill titta på dem är välkomna på söndag när vi har möte och Drive-In utställning för dvärgar :)
Lotta
Jaha trodde de kom från uppf.
Ja robbar är det ju syns helt klart 
Spännande!
#5 Åh, så man kan beställa dom via Imazoo återförsäljare?
Jag kommer definitivt att kika på dom på söndag.
Kram!
Ja sålänge som de har dessa kan man det.
De går åt rätt fort dock. Min kontaktperson på order var osäker på om det fanns några kvar när jag bokade.
Jag har lagt en förfrågan om de kan få tag på helvita robbar med ;)
Lotta
Vi får väl se hur det blir med de helvita då det råder skilda meningar om de vita, vissa säger att de bara kan blekas ner till helvita och andra säger att det finns dem som föds vita. Hur som helst vore det intressant att få hem några vita och exprimentera själv :)
#9 Ja, disskutioner pågår väl utomlands om dessa isabell husky ger helvita genom isabell+isabell parningar? Ska bli spännande hur som.
#9 Ja jag har sett en liten bebbe som var heltvit kommer dock inte ihåg på vilken sida det var..
Jo jag har också för mig att jag sett det, vi får se om dem lyckas hjälpa till att hitta vitingar till oss här i Sverige då det är i stort sett omöjligt att få tag på dem på annat håll.
Lotta
Jag får hålla ögonen öppna på zoo i stan…vi har en Imazoo återförsäljare i stan.
Ja gör så jag skulle dock kunna ta hem till ngn utställning framöver om de har dessa kvar, de kan ju få en ny leverans om inte annat. Själv ska jag hålla utkik efter hanar av denna variant.
Lotta
#14 Jag är helt klart intresserad.
Suuuper fina!! Helt klart mycket "roligare" än den vanliga varianten, kul med lite variation 
Finns det inga uppfödare som håller på med dessa sen tidigare? Super fina vilket som!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Eftersom de har funnits hos grossist sen i förra veckan så tvivlar jag på att de funnits i landet mer än ngn vecka och då är det svårt att hinna med att föda upp denna variant.
Lotta
Vilka coolingar! vill ha!!
// Pabblo
#17 aha, det var det värsta. Kanske får man se fler av dessa framöver då.. ganska ovanliga då mao 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

De är verkligen superhäftiga. Men hur uppstod dem? Menar om Imazoo har dem. Har de importerat dessa från utlandet, eller har de uppkommit hos dem?
Jättefina!!
Nu får jag väl fan för att jag yttrar mig men rent spontant pluppar frågan upp hos mig…. helt plötsligt e d jättekul å bra att köpa från otäcka grossister? Å dessutom Imazoo?
D e ju konstant råd från alla att nybörjare abseluuuuuuut inte ska köpa från grossister/djuraffärer…. hmmm…. ja jo klart att dessa e ngt som ej finns… men fakta kvarstår: d e fft från Imazoo, en grossist med dåligt rykte (konstaterat massa djur därifrån med wet tail m.m) å dessutom e d ju då stooooora risker för alla sjukdomar som ni säger…. klart slut.
#21 Samma fråga pluppade upp hos mig men jag utgår ifrån att man har koll på läget. 
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Kan väl tänka mig att de som vill köpa den här varianten inte är främmande att köpa från Imazoo eller djuraffärer till att börja med.
De som inte stödjer Imazoo eller djuraffärer överhuvudtaget köper nog inte vare sig hamstern är prickig, randig eller rutig.
Är nog inte konstigare än så.
Jag anser att det är upp till var och en om man köper från zoo, grossist, uppfödare eller vanlig privatperson.
Jag brukar inte köpa djur från Imazo men när jag såg en ny variant ville jag köpa några och se vad det var för ngt. Det är inte första gången jag köper från dem och det lär inte vara sista gången heller.
Däremot skulle jag aldrig köpa vintervit eller campbells därifrån då dessa mkt troligt är hybrider till större delen.
Ang om de uppkommit hos dem eller inte, eftersom de inte föder upp sina gnagare själva (enligt uppgift) så antar jag att dessa är importerade och troligast är Holland.
Jag har faktiskt inte ställt frågan rakt av till dem men jag skulle kunna göra det om man är intresserad.
Sen ser inte jag mig själv som nybörjare heller för den delen ;)
Lotta

Det ser så lustigt ut med fläckiga robbar, man är liksom inte van.
Men älskar ju fläckiga campbells så jag tyckte de var supersöta. Hoppas få se fler bilder framöver.
Dom är skitsöta små saker som springer i den lilla buren, de ska få flytta till ett större akvarium efter helgen, nu är det fullt upp då sonen fyller på fredag och huset blir fullt med folk och kalas hit och dit, ja ni vet hur det är. Man blir bara 8 år en gång i livet ;)
Fler foton kommer framöver!
Lotta
Visst ser dem lustiga ut men å andra sidan så tror jag att vi skulle tycka det om alla nya varianter, creme tex (som rent genetiskt troligen är en rost) eller platinum de ser annorlunda ut med.
Jag vet att folk tyckte husky var udda när de kom med :)
Lotta
Jag tycker det är bra att det är en erfaren uppfödare som tar sig an dessa, antar att Geishas vet riskerna och har dem i åtanke. Mycket hellre att någon som vet vad denne gör- testparar och se om det är något man vill ha öht, än att en som är helt ny på hamstrar sätter igång å avlar på dem bara för att de "ser coola ut".
Så jag ser iaf fram emot att följa detta projekt, å hoppas givetvis att det inte ligger så mycket defekter bakom etc. Å om det gör det så är det kanske något man kan få bukt med, men det innebär ju år av arbete.. Men man ska ju börja nånstans eller hur ^^
till å med jag blev sugen på att köpa robbar ju, haha! Älskar dessa, helt klart! 
_
Det som jag tycker är roligt att nu när man haft robbar och avlat på dem ett tag så dyker det upp nya mutationer lite här och var.
Precis som det gjort med guldhamster, vintervita och campbells.
Kineserna finns ju också i flera varianter än vi har i Sverige.
Sen om man tar djur från grossist eller zoo så är det lika stor risk som ta från vilken annan person som helst.
Det är sällan man har samma bakterieflora hemma som hos andra människor, detta betyder att om man har otur kan djur dö bara sådär när de byter miljö. Visst finns det sjukdomar mm som man bör ha med i beräkningen och tro mig de finns med där i beräkningen.
För många år sen i slutet av 90-talet så fick jag in e-coli hemma och jag förlorade hela beståndet under loppet av en helg. Man lär sig av dessa händelser och inser att nya djur ska stå enskilt tills man ser att de inte har de vanliga sjukdomarna som wet tail vilket för den delen är mkt ovanligt hos dvärgar men det förekommer.
Jag kommer att börja med att testpara denna variant för att få veta hur den nedärvs. Sen i framtiden kommer jag nog att försöka få tag på lite andra färger hos robbar med, skulle vara mkt intressant att kombinera tex creme med brokade och se om man kan få fram en kombination av det.
Det viktigaste man ska tänka på när man håller på med nya varianter är att dokumentera massor.
Jag dokumenterar allt med foton så mer information kommer garanterat :)
Lotta
#24 Det konstiga är att man inte hört att de har fläckiga i t ex Holland..jag har inte sett några diskussioner om det iaf..däremot finns r.ö 
Kul hur som tycker jag att det börjar komma i flera varianter..vilket leder mig in på tankarna om vintervita igen att så fort de kommit i någon ny färgmutation så har det tolkats som hybrider…
vilket säkert inte är fallet i alla färger de finns i numera i t ex Holland.
#32 Fast de flesta färger på "vintervita" i Holland säger de själva är från hybrider från början, alla svartbaserade och rödögda tex. men att man avlat in dem på den vintervita stammen så pass många generationer att de är att ses som rena.
Alla tolkar ju detta på olika sätt.
Jag ska forska vidare idag då jag ska beställa nästa veckas varor idag (koppel, Foder, burar mm). Får se vad dem säger på order var de kommer ifrån.
Det är väl inte helt otroligt att det kommer upp nya varianter, det finns ju flera i England, Holland och Tjeckien. Det blir ju så när man parar på samma gener hela tiden, det plockas ju inte in vilda djur längre. och då blir det en genetisk flaskhals med allt som tillhör. Nya färgmutationer, sjukdomar, defekter osv.
Ang färger så är de rödögda de som kallas creme. Sen finns det Platinum som är en avblekbar robbe. Det finns en recessiv (isabell)och en dominant husky.
Det finns helvita och nu brokade.
Huskyn uppstod i Sverige i en kull mellan två agouti.
Jag tycker att det är roligt med nya färger men det ligger ju mkt arbete bakom att ta reda på arvsgång mm.
Vad jag vet så finns det ingen annan art som är kompatibel med robbarna så därför undrar man ju hur de skulle kunna vara hybrider.
Ang vintervita så är det agouti, sapphire som anses som vintervita sen finns "teckningarna" Pearl, Mandarin och Merle. De andra som finns i Holland är från Hybrid linjer vad jag har fått berättat för mig av dem där nere.
Jag har skickat foton på mina fläckiga saker ner till Holland så får vi se vad de säger om dem.
Lotta
Huskyn var väl Vivvi som hittade på zoo vad jag minns?
Jaha jag såg att de kallade de r.ö för argente..
Men är det ngn som sagt att robbarna är hybrider? Vad jag vet så är det ingen som sagt är kompatibel med robbar även om det finns en mängd olika dvärgar i det vilda.
Ja nya färgmutationer kommer att komma så länge som vi avlar och tar vara på dem. Gör det ju även i det vilda men där överlever de oftast inte.
Kul Lotta att du skickat fotona till Holland och få se om de kommer därifrån eller att de uppstått ngn annanstans 
Just ja lite OT men när vi ändå "pratar" vv vad sägs om de vittecknade nu då? Fast det kanske inte är flera som haft dem efter jag och Sussi hade några?
Ja de vittecknade vintervita blir jag inte klok på då det sägs massor fram och tillbaks, var det dominant eller recessivt?
Jag har själv inte sett några.
Nej ingen har sagt att det är hybrider, det var i min tankegång ang denna nya variant bara ;)
Lotta
Nu har jag fått svar var dessa små kommer ifrån.
De är uppfödda på en anläggning i Tjeckien.
Enligt han som är inköpare på Iamzo så har han inte fått svar på om det är dominant eller recessivt ännu men han skulle forska vidare i saken idag när han skulle beställa fler robbar.
Lotta
#36 Ok det var recessivt eller kanske inte helt..de som var bärare hade olika mycket vitt på magen men iofs så kan ju vanliga enfärgade ha det också så. Men för att få de vita strimmorna på ryggen så behövde det komma från båda föräldrar.
#37 Ok vad bra..
De kan inte ta in blåa guldar också ? ;)
Jag kan höra med honom om några dagar nu har denna gångs beställning redan gått igenom men till nästa gång så kan jag höra med honom.
Jag får veta i nästa vecka vad han fick tag på när de har kommit in till dem.
Intressant med de vintervita där. Har inte hört ngt mer om det iaf men ska kolla runt :)
Lotta