Genetik sida?
Har funderat ett tag, och pratat med mina föräldrar mm, att jag ev ska börja föda upp hamstrar.
Så jag tyckte att det kan vara bra att lära sej lite hamstergenetik innan, finns det någon bra sida, eller övningar mm som man kan öva sej på? eller om någon som vill berätta grunderna för creambaserade färger.
Gärna annan info om färger oxå:P
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Kul att du ska börja föda upp, gillar att du lär dig allt innan du börjar! :) Ska själv börja föda upp cremebaserade färger :]
/Matilda
#1 tack:)
// Hanna
Vad är grundfärgs genkoden?
Vet inte om jag är enormt blond eller så, men på artiklarna som jag kollat på står bara 2 locus med (dt heter så tror jag) Ska det vara mer? asså ifl jag bara missat det(a)
// Hanna
#4 haha, alla är nog lite blonda i början av genetikläran *lol* Inget man förstår sig på över en natt direkt ^^
Men NF (Normalfärgad) är ju grundfärgen så att säga, vilket innebär att vad man än parar med så blir det i regel mest NF i kullen. Det är dominant över allt (beroende på vad som finns bakom föräldrarna dårå..)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#5 Så det är även därför silvergrått är så dominant då med kanske? 
/Matilda
Ett enkelt sätt att lära sig vilka färger som är vad, är att kolla genkoden.
Alla som har ee i genkoden är cremebaserade.
Till exempel offwhite (Sgsgee), caramel (eebb) och så vidare.
Normalfärgad ( ): Detta är guldhamsterns färg i vilt tillstånd. Färgen är dominant över Rost och Cinnamon men även över kategori 2 och 3. detta innebär förenklat att i en parning där den ena föräldern är Nf så kommer de flesta eller alla ungar bli Nf.
#6 nu är jag ju inte så insatt i just sg men ja, det är båda fäger som slår ut de flesta andra ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
jag fattar fortfarande knappt något
Men bara som exempel om man parar offwhite som då var Sgsgee med caramel, eebb.
Hur kan man räkna ut vad ungarna kan bli? Är alltid en offwhite Sgsgee? eller kan det tex ha sgsgee ?
Hamster genetik, är värkligen den svåraste jag försökt lära mej;)
// Hanna
Nej, den kan inte ha sgsg.
sgsg innebär då att den inte är silver alls.
Sgsg = ett anlag av silver
SgSg = två anlag av silver.
Parar du en offwhite med caramel så kan man i princip räkna som man gör med kaniner.
Vi jämför deras genkoder och för att visa att caramelen inte har något silveranlag, kan man skriva sgsg om man ska tillämpa "kaninsättet" att räkna ut.
Sgsgee + sgsgeebb
är alltså genkoderna på offwhite resp caramel.
Alla små bokstäver krävs två anlag för att synas på avkommorna, så där är det lika som för kanin.
Eftersom båda har ee blir det ju bara cremebaserat.
Det kan då bli offwhite (Sgsgee) och creme (ee).
Samtliga kommer att bära på rost (bb).
#10 Måaste alla avkommorna bära rost eller är det mer som ett lotteri vilka som ärver den genen? 
/Matilda
#11 Eftersom rost är recessivt kommer samtliga ungar att bli heterozygoter, dvs bärare av det recessiva anlaget, Bb.
Det kan även bli ungar med bb i kullen om den andra föräldern är bärare av b, dvs Bb. Sannolikheten är då att hälften av ungarna får genotypen Bb och den andra hälften får genotypen bb, dvs de får färgen rost (?).
Observera att jag inte är särskilt bevandrad vad gäller hamsterfärger så jag är inte säker på det sista ang vilken färg det blir.
Om däremot två heterozygoter (Bb) korsas ser avkommans genotyper ut enligt följande:
50% Bb
25% BB
25% bb
Rätta mig gärna om jag har fel ifall jag missat att någon färg är könsbunden etc.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
#12 Okej, ja, det var så jag tänkte. Så alla ungar i kuller ärver rost eftersom det är recessivt? Vet ju att de inte kan bära på dominanta anlag.
/Matilda
#11 Det är inte genen som ärvs, snarare hälften av genen, dvs ett anlag/en allel. En gen består av två alleler som samverkar. Dessa två alleler (dvs genen) sitter på en specifik plats på en kromosom, genens så kallade lokus.
Avkomman ärver en allel för varje lokus från respektive förälder. Även om avkomman har Bb liksom en av föräldrarna så är det aldrig "samma" gen som hos föräldern.
Tilda
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
#13 Precis, eftersom den ena föräldern är homozygot för den recessiva allelen (bb), och någon av de två allelerna kommer att nedärvas till avkomman måste det bli ett recessivt b som nedärvs från den föräldern, något annat är inte möjligt för det specifika lokuset.
Rent krasst så kan även dominanta alleler döljas i fenotypen, det beror då på samverkan med andra gener på andra lokus som helt enkelt gör att den dominanta allelen inte uttrycks. Fast man säger inte att hamstern är bärare av dominanta anlag så på så sätt stämmer det ju.
Tilda
Tack :D
/Matilda
#10 Tack:)
Bra förklarat!
// Hanna
#17: Så lite så. =)
#14 Ber om att få rätta mig själv:
Det är inte genen som ärvs, snarare hälften av genen, dvs ett anlag/en allel. En gen består av två alleler som samverkar. Dessa två alleler (dvs genen) sitter på en specifik plats på en kromosom, genens så kallade lokus.
Vet inte vad jag tänkte när jag författade ovanstående; Självklart består inte en gen av två alleler, en allel är en version av en gen. Generna kommer däremot i par då även kromosomer gör så och gener sitter på kromosomer. Däremot samverkar de båda generna inom samma lokus då den ena kan vara exempelvis dominant över den andra, som i fallet rostbärare, Bb.
Tilda
oj helt glömt ort att försöka lära mig hamstergenetik på några veckor nu(a)
Värkar defenetivt väldigt kompliserat ijämförelse med kaningenetik:P
// Hanna
#20 Det jag tycker är svårast är vad de olika fenotyperna kallas, att gissa vad en viss genotyp ger för fenotyp tycker jag är ganska lätt så snart man har fått grepp om de olika lokus som är aktuella. 
Tilda
#20: Njae, inte alltför krångligare faktiskt.
Det gäller bara att lära sig "ställa om" tänket till hamstergenetik.
Precis som kaningenetiken finns det ex dominanta och recessiva anlag.
Och då räknar man på samma sätt.
Dock har ju inte hamstrar samma A_ B_ osv som kaniner, utan det är lite olika.
Men det går att räkna ut ändå. ^^
#21 Du pratar alltid om lokus hit och dit, det kan ju förvirra vem som helst. Jag vet knappt vad en lokus är och klarar mig fint ändå haha.
Man behöver inte göra det så tjorvigt, iaf inte till en början. Börja med grunderna och läs på om vad Du skulle vilja satsa på - och börja där. Sen lär man sig mer och mer allt eftersom 
_
#23 Jag är ledsen att det uppfattas som förvirrande, det är inte min avsikt. Jag pratar om lokus när det är aktuellt att prata om lokus. 
Tilda