Lista, defekter
Vilka önskar en sådan lista här på hif?
Jag tycker det vore en ypperligt bra idé och ni som föreslagit det: Bravo!
/Maria- Guldgruvans
Äntligen!! *hoppar å vinkar å säger jaaaaaaaaaaaaaaa*
Jamen visst e d en bra idé? Då kan ju alla se vilka djur som man ska undvika, även d som ej e medlemmar i Shf.
#1 Det är medarbetares eller sajtvärdens uppgift att skriva en, men vi kan ju samla in intresse på en sådan i alla fall.
Jag tänkte på att vi ju kan skriva även dom hamstrar vi ägt som är uppfödda av andra kan stå med eftersom det inte är alla uppfödare som är medlemar i HIF.
Tycker det är en jättebra idé!
(Även om jag inte föder upp :P)

jätte bra! :)
//Anja
Så om jag får så skriver jag gärna en lista där andra kan fylla på.
Menar ni en lista över olika sjukdomar överlag, eller en lista med namngivna djur som har en defekt?
# 7 Tanken är nog med djur som har defekter som kan tänkas vara ärftliga.
Tycker det verkar vara en bra idé
/Caroline-Kolarängens
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
Jag tänkte mig så här
Lista, defekter (rubrik)
Detta är en lista på djur man ska hålla koll på om man har i sin stamtavla.
Givetvis är det upp till var och en om man vill fortsätta avla på dessa linjer men det är ju bra att få stopp på defekterna.
Hamstrar som finns i stamtavla där det uppkommit tumörer:
Här skriver man vilka hamstrar som man själv ägt eller fött upp som finns i en stamtavla med åkomman.
Hamstrar som finns i stamtavla där det uppkommit bröstdefekt och svansknyck:
Här skriver man vilka hamstrar som man själv ägt eller fött upp som finns i en stamtavla med åkomman.
Hamstrar som fått sväll/vattenmage i sina kullar:
Här skriver man vilka hamstrar som man själv ägt eller fött upp som fått åkomman i en kull, både mamman och pappan bör skrivas.
Och den kan fungera så att man skriver direkt under som jag skriver här, bara det att man kopierar listan ovan så skriver man namnen under varje kategori. Ett tips i alla fall på hur man kan göra.
Blev det något av denna lista? Tycker det är en mycket bra idé! 
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
Om det nu blir en lista så måste det framgå mer exakt hur de nedärvs. Så man inte bojkottar en hel kull om det dykt upp svansknyck etc någonstans. En del i samma kull kan ju ändå vara fria från defekten.
Tror det är extra viktigt att poängtera vikten i att inte dubblera anlagen, har man denna lista (om det nu blir nån) så ska man ju kunna kolla igenom å välja en partner som man vet inte har den defekten bakåt ..
Tror det kan bli svårt att hålla en sådan lista uppdaterad och välinformerad dock.
Vill jag veta något om en hamster så använder jag mig av SHF's register och inget annat :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#12 Kan även icke-medlemmar få ut information om en registrerad hamster via registret?
En korsning mellan två bärare av en defekt (det vill säga defekten är recessiv) ger 25% ungar med defekten, 25% ungar som inte bär på defekten och 50% bärare. Sannolikheten talar alltså för att majoriteten av ungarna som inte drabbats ändå bär på defekten. Vill man ta det säkra före det osäkra avlar man inte på någon från kullen.
Det går ju dock att ta reda på vilka i kullen som bär på defekten och inte, men det innebär att avla på individer som riskerar att ge defekt avkomma och det tycks inte vara förenligt med djurskyddslagen.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
#13 Det kostar 180.-/år att vara medlem, därefter kostar de 300.-/år att få tillgång till stamboken.
Så jag tycker väl att de är en summa som man mkt väl kan lägga ut för de syftet.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Jag förstår bara inte vad hif ska kunna göra som inte redan finns tillgängligt i online funktionen som SHF har, det är ju där alla hamstrar registreras- och därmed tycker jag att det räcker med att man informerar till dem. Vill man verkligen ta del av det som icke medlem så finns det två val; bli medlem, eller be någon som är medlem kolla upp en viss hamster åt dig.
Men jag skulle inte orka sitta på två forum och uppdatera såna här grejer. Har verkligen inte lust med det å ser det som ganska onödigt då det redan finns en databas som håller info sen… ja gud vet hur långt tillbaka..
Men det är min åsikt. Ni som vill får väl prata med Sajtvärd och se om det är något som kan dras igång.
Menar bara att förmodligen är det bättre att samla all viktigt fakta på ett och samma ställe- ist för att sprida ut lite här, lite där.
Jag går efter Svenska Hamsterföreningens databas iaf. Finns ingen anledning att inte göra annat.
Inte dyrt att vara medlem i Shf heller så ^^
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Visst skulle det säkert gå att genomföra, frågan är väl bara hur man ska lägga upp det.
Förutsatt att alla är ärliga och lämnar ut uppgifter om defekter, måste ju dessa lagras på något vis, men jag vet inte hur. Det finns ju ingen sådan funktion på iFokus, utan då kanske det bara skulle bli en lista med hamstrars olika regnummer + namn + defekt.
#13 Det ska stå klart och tydligt vad det är som gäller, hur det nedärvs etc, det var Det jag menade.
#16 tror inte det skulle hålla i längden.. Hur lång ska inte den tråden vara om två år? gäller att hitta ett hållbart upplägg i såna fall ^^
_