Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2479 ggr
MariaG
0

Hoppas på ungar

Igår parade jag Nelly med Gizmo. Två underbara hamstrar, så jag hoppas det tog sig. På måndag ska jag kolla om Nelly har brunst eller inte. Har hon inte det tog det sig.

Nelly är beige och Gizmo är bandad black yellow. Långhåriga är de båda. Men Nelly inte lika långhårig som Gizmo.

Har fött upp kullar innan, nämligen tre st. Men för dessa är det första gången.

/ Maria. med-arbetare på Sommar

Roxie
0

Hoppas det tar sig :)

Dock finns det ingen färg på hamster som heter beige, men jag antar att det är nåt av creme/caramel eller dove?

// Sofia

MariaG
0

Cremé menade jag Glad

Roxie
0

#2 Håller alla tummar och tassar :D

// Sofia

MariaG
0

Tack tack. Kan ju lägga ut bild sen på föräldrarna om nån vill se?
O på måndag berättar jag om det tog sig eller inte.

Roxie
0

#4 Var inte allt för säker när det gäller brunst eller inte. Har en hona som skulle ha bebisar förrförra veckan. Men som bestämde sig för att helt plötsligt brunsta fyra dagar innan födsel :P Lurade mig ordentligt! Hon är nu parad igen, och bebisar väntas den 4e september. Men jag vågar inte lita på hennes brunst denna gång iaf! Flört

// Sofia

MariaG
0

#5 Vet du om det brukar det vara vanligt?

Odette
0

Man kan nog aldrig säga säkert bara genom att titta på om honan brunstar eller inte, så därför rekomenderar man väl att vänta tiden ut- innan man ev. parar om henne. Brunstar hon inte så är det ju ett gott tecken, men som Roxie säger så kan de mycket väl hoppa över en brunst eller två. För att sedan inse själva att de inte alls var dräktiga.
Beror ju lite på hormonerna å så, en del honor kan ju även bli skendräktiga, t.om börja boa- för att sedan visa sig vara tom.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

MariaG
0

Ok, då vet jag. Tack för hjälpen.

Men hoppas ju på att det tog sig. Föräldrarna är så fina så.

Nicolew
0

#1 Sofia det finns faktiskt en färg som heter beige, genotyp bbdgdg ;) Dock ovanig!

Får man para B/y med creme? B/y är ju gult.
Fått för mig att creme och gult ej ska paras för färgens skull? Kanske ändring på de.. hehe

Hoppas på fina ungar iaf :)

/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com

Roxie
0

#9 Hade jag faktiskt ingen aning om :)

Jo det är väl en rekommendation att hålla i sär gult och svartbaserat med cremebaserat.

// Sofia

Nicolew
0

#10 Hehe ne, jag har faktiskt bara sett en bild, och färgen är grymt fin! Men som sagt väldigt ovanlig tyvärr, i sverige iaf :P

Ja precis :) Sen är de ju faktiskt upp till var och en

/Nicole

Michaela-N
0

Om det är riktigt goa' hamstrar man parar kan man göra lite "fel" med färger tycker jag :)

[iurochskur]
0

Grattis till parningen.

Men som medlem i hamsterföreningen skulle jag ju helst råda dig till att inte para en creme med en black yellow. Creme och gult är ingen bra kombination och förstör färgerna.

Det är rekomenderat att man inte blandar dessa.

Nicolew
0

#12 Nja skulle inte jag säga då man förstör färgerna!

/Nicole

Be-Bopz
0

Creme och gult ska man inte para med varandra, enligt de avelsregler vi har i shf . Alltså så är detta alltså INTE en rek, detta är en regel !

Taget från vår egen hemsida :

CREME OCH GULT
Fr.o.m. 2008-03-30 kommer alla cremebaserade parningar att registreras som creme/gula tills motsatsen bevisats.
Anledningen är att vi skall kunna komma tillrätta med de sk creme/gula hamstrarna och fortsättningsvis hålla creme-färgen (ee) ren utan inblandning av gult.
Enklast är att para ut med normalfärgat eller annan vilttecknad i lämplig färg.
Alla uppfödare i Svenska Hamsterföreningen måste även rapportera till registratorn om det kommer gult eller skp från icke gult eller skp- registrerade djurregistratorn om gult eller skp dyker upp i annan kombination än cremebaserat, dvs om föräldrarna inte är registrerade som gula alt. Skp.
Regel:
* Registrerad uppfödare och medlemmar i SHF får inte kombinera creme och gulbaserade färger medvetet.
* Registrerad uppfödare och medlemmar i SHF måste rapportera till registratorn om det kommer gult eller skp från icke gult eller skp- registrerade djur.

MariaG
0

Tack för råden. Vet jag det tills en annan gång.
Föräldrarna är iallafall helt underbara, och ikväll ska jag se om honan har brunst eller inte.

Nicolew
0

#16 Om hon brunstar och parningen ej tog. Så para inte dom två med varandra då!

/Nicole

MariaG
0

Ok, ska kolla ikväll och så medelar jag sen hur det verkar.
Samtidigt vill jag ju ha ungar av dessa, för de är helt underbara.

Roxie
0

#18 Men som ovan sa, en regel är en regel, och regler ska följas :)

// Sofia

TildaH
0

#19 Fast om hon ändå inte tänkt rega ungarna så är de ju ganska lätt att slinka förbi den regelnFlört

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Roxie
0

#20 Ja det är ju klart. Men om man sen säljer vidare ungarna så kanske nästa ägare bestämmer sig för att ta kull, och så går det vidare på det viset. Det är ju sånt man vill undvika. Vare sig det gäller sjukdomar/missbildningar eller "fel" färger.. Så det gäller att vara tydlig genom att berätta hur det ligger till för den nya ägaren :)

// Sofia

Carjos
0

# 19 Fast denna regel gäller ju uppfödare/medlemmar i SHF..bara för att det inte blir önskvärda färger enligt deras utställningsstandard. För avkommorna är det ingen fara att blanda dessa färger.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Roxie
0

#22 Okej, men det kan ju ändå vara en fördel att meddela de nya ägarna, OM det nu är så att denne vill ta kull eller ev ställa ut.

// Sofia

Carjos
0

#23 Absolut ju mera man vet desto bättre Glad

Be-Bopz
0

Nej det är ingen fara för deras hälsa men som uppfödare vill man ju inte blanda dessa, det vill väl ingen som är seriös i sin uppfödning och specillet inte de som håller på med creme eller t.o.m gult.

Sen läste jag nånstans här ovan att man kan slinka förbi detta genom att inte regga dem, det är väl ganska fult gjort eller ?

Tänk om andra gör det med tex defekter osv, eller om du skulle få in en sådan hamster i din avel för att ägaren inte ärlig om vilka färger mor/far har osv, jag tycker nog man bör följa de avelsregler som finns som uppfödare eller medlem i shf, eller som seriös uppföfare oxå för den delen.

Sen att man vill para 2 hamstrar bara för att de är så söta osv, tänk de som gör det även med defekta djur, tror inte det gynnar någon i längden att hålla på så.

Carjos
0

Nu vet jag inte om TS är medlem i SHF..

Fast tycker inte man kan jämföra med defekter för det är en helt annan sak.

Blanda gult med creme har ju bara med utställning att göra.

Själv blandar jag inte heller gärna gult/creme (eller lika gärna parar dåliga lh med varandra) för man är väl lite "skadad" av utställningstyp och färger mm och svårt att se bort från det, men egentligen spelar det ingen roll.

Be-Bopz
0

Men tror du att de är medvetna om detta med defekter isåfall ?
Det tror ämligen inte jag tyvärr, det finns nog de som inte vet bättre som avlar med sternumkrok osv utan att vara medvetna om vad de gör, sålänge djuren är söta så….

Sen tycker jag det blir fel att säga att det enbart har med utst att göra, alla uppfödare ställer inte ut, en del avlar för sin egen skull och jag tror inte de heller vill ha in gult i sin cremeavel tex.

Nu vet inte ja heller om ts är medlem i shf…

Zvintos
0

Att du vill ha ungar efter dina hamstrar innebär ju inte att du måste para just dessa.
Det går ju att erbjuda din hane till avel, till en hona i rätt färg.
Samt låna en hane till din hona.

På så sätt får du ungar efter din hamstrar, men det blir i "rätt" färg. =)

Odette
0

Det är nog många som inte vet vad som "gäller" alla gånger, oavsett om det rör sig om hamstrar, möss, råttor, marsvin etc..  Än mindre vad konsekvenserna kan bli.

Nu är det ju inte denna kombination Farlig, MEN. Jag tycker att det viktigaste är att man själv vet vad man gör.

Inte riktat till någon speciell, utan allmänt- så tycker jag att man bör kolla upp vilka färger/hårlag som är lämpliga att para- innan man sätter ihop dem. Det gäller alla djurarter.

Man kan fråga på olika forum, kolla med olika uppfödare vad som kan vara farligt att kombinera, titta på olika regler och rekomendationer hos föreningar osv. Så vet man vad man bör undvika och slipper göra misstag :)

Det finns ju gener som rent utav är livsfarliga, kombinationer som kan medföra ögonlöshet hos avkomman etc.

Känns lite som att- om man vet  vad man gör, så kan man ta ställning till det och stå för det(alternativt bojkotta det helt och hållet).
Samt även informera köpare om det är något speciellt de bör ha i åtanke :)

Men om man inte vet, kan man sätta krokben för sig själv å kanske få en kull med diverse defekter å det är ju inte kul för nån :'(
Därför uppmuntrar jag alla, till att FRÅGA fråga fråga.. det är det bästa sättet att lära sig ^^

Oj- nu blev det väldigt långt det här..  Oskyldig

Å det var som sagt inte menat till någon enskild person, utan allmänt Glad

_

Be-Bopz
0

Bra inlägg Odette !

Ville bara säga detta ang brunst, en hona kan brunsta även fast hon är dräktig, så ja rekommenderar inte att man parar om ifall honan brunstar, vet de som har gjort det och det har inte slutat bra för honan ifråga tyvärr, det ar varit dödlig utgång.

Vänta de 16 dagarna, para om då ifall det inte blev ngt.

Sen tycker jag såklart att du ska ta kull, du hade ju lite erfarenhet av det sen tidigare, det är ju helt underbart med kull Glad
Men tänk lite mer på vilka färger du parar isåfall Flört

Carjos
0

#27 Menar du mig ang defekter? Så tror jag ingenting för det var inte det jag tog upp. Som sagt en helt annan sak. Kommenterade parning gult/creme.

Färgstandarden är framtagen för utställning så jo dessa färgregler gäller det..

Michaela-N
0

#14 Men om man inte avlar för utseendet och färg så är det temperament som avgör saken.

Odette
0

#32 Faktum kvarstår, man kan förstöra en hel del linjer som andra kanske satsat hårt på för att få "rena".

Men nu tycker jag vi lämnar detta- och låter TS få sin tråd i fred till de ev. blivande ungarna Skrattande

_

Be-Bopz
0

Det var precis min tanke oxå, därför jag lämnde det hela, vi kommer ingenstans iallafall….

Tiden får utvisa om det blir bebisar, jag förstår om du vill ha kull, jag tycker det är underbart att ha dem knatandes i buren här hemma, underbara djur ! Lycka till ! Skrattande

MariaG
0

Kul att höra era åsikter. Kan vara bra att veta.

Kollade brunsten igår, ena stunden brunstade hon inte. Lite senare brunstade hon lite grann, så jag vet inte riktigt.

Får helt enkelt vänta de 16 dagar. Visst vill jag ha ungar, men huvudsaken är att mamman mår bra.