Brunt gegg runt ögonen
Hej
Mina guldis May har fått något brunt gegg runt ögonen. Det syns bara till på kvällarna/nätterna. För ungefär en vecka sen började jag se lite , lite brunt runt ögonen, men jag trodde inte att det var någon fara. Men nu har det bara blivit mer och mer för varje gång. Och jag är så rädd för att hon ska fara illa. :'(
Har ni varit med om det? Vet ni vad det är? Ska jag åka/ringa till vetrinären? Kan jag göra något åt det?
Hemskt, hemskt tacksam för svar.
Mvh en mycket orolig matte :'(
Kan ju vara en förkylning/infektion. Ring veterinär. En förkylning kan ta kål på en guldhamster väldigt fort :(
// Sofia
Ja jag säger som ovanstående, ta henne till en veterinär som får titta på henne. Det kan gå väldigt fort för en hamster att insjukna om det är någon infektion i kroppen. Hoppas att det går bra med lillan!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Ok!
Tack så hemskt mycket för svaren!
Ska säga till mina föreldrar och åka till vetrinären så fort som möjligt!
Ursäckta om jag är tjatig men om hon är förkyld, kan detta leda till att hon måsta avlivas då eller kan man bota henne? :'((
Oftast så behandlas det med antibiotika. Men hon måste till veterinären snabbt! Annars kan det leda till att hon avlider själv, eller att det är försent för att rädda henne.
// Sofia
Jag har ringt vetrinären och hon hade ingen tid denna veckan + mamma hade inte råd.
Men det finns goda nyheter också! C:
Vetrinären sa att hon inte trodde det var någon stor fara. Jag skulle badda försiktigt med en bommuls tuss med ljummet vatten varje gång det kommer. Sen sa hon också att det inte riktigt fanns några mediciner för ett sånt litet djur.
Jag hoppas det kommer gå bra med henne och att det slutar komma, om det fortsätter till nästa vecka så åker jag till vetrinären med henne.
#6 Då låter det tyvärr som att du har råkat på en okunnig veterinär om hon påstår att det inte går att behandla hamstrar.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
Håller helt med. Självklart finns det behandling. Hade en hamster på medicin senast förra veckan, och hon är frisk nu.
Ring en annan veterinär.
Vill inte låta elak. Men har man djur, så bär man också ansvaret för dess hälsa. En hamster är inte frisk om den har kletiga ögon.
// Sofia
Ok, jag ringde Halmstad djurklinik AB.
Ska försöka med det hon sa som sakt, får se hur det går med henne. För i övrigt är hon helt frisk och kry.
#9 Okej. Hade det varit mitt djur så hade jag tagit henne till veterinär. Oftast så ser man inte på dem hur sjuka de är förrän det är försent.
Allvarligt talat, så verkar inte hon som du pratade med ha nån koll alls.
Visst kan du tvätta med bomull och vatten, men det hjälper ju inte om hon har en infektion.
// Sofia
Vilken dålig veterinär. O att man bara ska torka bort geggan? Allvarlig, de ska inte komma gegga från hamsterögon, man måste ju ta reda på orsaken o behandla grundfelet inte symptomen!
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#11 Exakt! Som jag skrev ovan. En hamster är inte frisk om de har kletiga ögon.
Verkligen en dålig veterinär.
// Sofia
Hur gammal är hamstern?
// Sofia
Hamstern måste ju till en veterinär om den är sjuk, du kanske kan låna pengar av nån? (vert inte hur gammal du är)
jag tycker det är tråkigt att folk skaffar djur men sen inte har råd att ta dom till veterinären om de blir sjuka. Visst alla kan ju hamna i en ekonomisk knipa, men många verkar ha dålig ekonomi redan när de skaffar djur.
Se nu till att spara pengar så du har tills nästa gång (OM det behövs) din hamster blir sjuk.
Lycka till och berätta hur det går med hamstern 
Nu har vi varit hos vetrinären och hon fixade det med något… kommer inte ihåg vad det hette och nu mår May strålande! C':
Tack för alla svar
4 mån bara
Skönt att det löste sig :)
// Sofia
Toppen! Vet du vad som var fel och vad hon fick för behandling?
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
åh härligt att det löste sig!
Vad gjorde veterinär och vad var det för fel på ögonen då?
Vad bra att hon är pigg nu. fick hon någon typ av antibiotika kur eller något? Nyfikna är vi här på forumet 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#19 Vetrinären sa något om att det typ var någon förkylning eller något åt det hållet, men det var ju tur att hon blev bättre sen
#20 Ja typ, kommer inte ihåg riktigt vad hon sa att hon gav henne. Men det hjälpte ju ändån såå… någon medicin bryr jag mig inte om längre, jag bryr mig om att hon fortfarande lever!