Välkommen Snö :) (färghjälp)
Jag skrev i en annan tråd om den vita hamstern Snö som fötts på jobb och jag funderade på att ta hem honom. nu gjorde jag det och han är ljuvlig! dock väldigt sprallig.. :P
nu är bara frågan ÄR han verkligen VIT eller har han någon dold DS teckning? broren till honom som oxå var vit från början fick ljust ljust bruna/gula fläckar vid öronen/på huvudet, men jag kan inte se något sådan på Snö…
Mamma Katinka är Svart Skp,
U: Svart skp (har jag för mig?)
E: brun(choklad?) DS
Pappa Isak är svart/silversvart DS
U: Svart/Silversvart Skp Vit
E: Choklad Ds
(uu: silversvart skp vit ue: b/y bandad)
Jag tänkte först offwhite, och då skulle pappan vara silversvart, men han ser ju väldigt vit ut.
Jag tror inte att han är DS men kan förstås inte säga helt säkert.
Jättesöt pojke i alla fall. 
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
#2 tack för din gissning :) såg att jag skrivit sjukt klyddigt så jag renade till det lite ;P är inte helt 100% på att färgerna stämmer för jag har infon på jobb. och Katinkas föräldrar har jag inte sett så där går jag efter uppfödarens uppgifter :) men han kan vara offwhite då? :)
Men så snygg!
Gud så coola släktingar, skulle gärna vilja ha en choklad DS, mums mums
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#65 Hehe, jag ångrade mig.
Som sagt, han ser väldigt vit ut, men är han vit svartögd så måste mamman vara silver och det verkade hon inte vara? Annars kan jag bara gissa på en väldigt ljus offwhite, han verkar vara utan "off".
Kanske de blir mörkare med åldern?
Tilda
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
#8 Bror hans verkar dock vara DS offwhite, de mörkare fläckarna är just offwhite-färgen, gissar jag. 
Tilda
Du får se efter om någon av mammans föräldrar är silver, i sådana fall är jag beredd att säga att hon också är silver, och att din pojk är vit svartögd och mörkörad (B-eeSgSg).
Tilda
#7 åh tack :) tycker han är så himla fin! :D
Ja det är då inga tråkiga färger/teckningar bakom honom så det hade varit kul att ta en kull o se vad det blir sen i framtiden ;P
var bor du? har en choklad(tror jag? finns det fler bruna färger?) DS hona som är suupersöt i samma kull :)
kanske ska skriva ut vad dom andra syskonen blev;
honor:
choklad(?) DS
Svart/silversvart(?) DS
Silversvart skp
Silverchoklad/choklad(?) skp
hanar:
2 svarta
1 champagne-aktig(?) ljust gulbrun, men inte tippad som på b/y typ
1 offwhite (Snö..)
1 vit med ljusa ds fläckar…..
#9#10#11 tack :D ska kolla nogrannare på lapparna imorgon :) så han kan vara offwhite Ds……. :) mamman till Katinka är Kalashnivink som är Kajsas här på Hif.. och pappan är hennes Boris. jag kan ju iofs höra med henne :)
#13 Rättare sagt, han kan vara vit svartögd, offwhite är heterozygota för silveranlaget (Sgsg) medan "vita" är homozygota (SgSg), om det inte är en "albino" (cdcd). Tycker som sagt att han ser väldigt vit ut, men han kan vara vit svartögd DS antar jag, men då borde öronen troligtvis bli fläckiga men det är ju inte säkert.
Tilda
#12 GAAAHH!! Du kan inte mena allvar! En choklad DS hona! Antar att du ska tortera mig extra o säga att hon är långhårig
Läser även choklas skp. Jag tror att jag svimmar!! Tänk en av dem och Spencer, jag bara drägglar vid tanken.
Men jag bor i Överkalix, slå det på hitta.se så får du se, fniss
--------------
Tillägg:
Vad jag vet så finns endast Choklad som brun (+silverchoklad, men det syns inte utan visar sig endast på avkommornas färger)
Här är en liten chokladpojke
--------------
Vilken sötnos! 
Genetisk är han även svart eftersom båda föräldrarna är det. Han kan även vara gul eftersom mamma är skp, för att krångla till det lite till
men kan vara bra att ha i åtanke om du skall ha honom i avel.
Creme maskerar svart så han kan vara en offwhite eller då offwhite/gul, om han skulle vara vit m.ö s.ö så måste mamman vara silversvart även hon och det syns lätt om hon är det för då blir skpfläckarna offwhite isället för gula.
Han kan förstås även vara en överspottad ds alla får inte fläckiga öron.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.