Hamsterförsäkring
Hej!
Jag undrar om någon har försäkrat sin lilla hamster och i så fall kan ni berätta lite om försäkringen.
Jag har hittills endast sett att det går att försäkra hamstrar hos Agria och Sveland. Finns det något mer?
Det finns en tråd om försäkring här: http://hamster.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=7b5da791-b1e9-43c0-a0c7-774949560e89
Kontentan verkar vara att det inte är värt det. Det är bättre att lägga undan pengar än att försäkra.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
Beror på vad man gör för något.
Arbetar själv på ett djursjukhus.
Exempel:
1: Ditt djur har problem med rinniga eller kladdiga ögon:
Veterinärkonsultation: ca 400 kr
Baktodling på båda ögonen: 500x2= 1000 kr
Veterinär som svarar ut provsvar: ca 500 kr
Återbesök 2 gånger inom 2 månader: 500x2= 1000 kr
Summa: 2900 kr
2: Ditt djur har fått en knöl i buken:
Veterinärkonsultation: ca 400 kr
Ultraljud: 1500 kr
Röntgen: 600 kr
Veterinär som svarar ur ultraljud + röntgen: 500 kr
Återbesök 1 gång: 500
Summa: 3500 kr
Jag har varit med om båda detta sakerna med min förra hamster!
Om man då gör allt i sin makt för sin lilla älskling så kan det blir dyrt. Era åsikter kring detta?
#2 Att det borde finnas ett högkostnadsskydd även för djur. 
Tilda
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Jo, men ni tycker fortfarande inte att man borde försäkra sin hamster alltså? Utifrån mina exempel? ;)
"Vi" sitter och räknar på det just nu.
Är sjuk så huvudet är inte helt klart men tydligen skall jag fylla i om min hunds höftleder har röntgats… Då har jag alltså fyllt i att jag vill försäkra en hamster, bara det är en anledning att skippa Agria i alla fall.
Tilda
Vi? Jag är också sjuk, så mitt huvud är inte heller mer. Säg till vad "Ni" får ut av det hela sen :)
Jag tänker inte försäkra mina. Blir de sjuka åker vi till vet. är det ett stort o allvarligt fel så tar man beslut utifrån det om man alls ska behandla. Jag har inget emot att lägga pengar på en hamster, under förutsättning att de kan hjälpa hamstern o inte bara förlänga lidandet i onödan. Men däremot så är många sjukdomar antingen så pass lindriga att man kan betala det eller så allvarliga att det ändå är för sent, så jag tar den risken helt enkelt.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#4 Det var du som skrev ni.
Jag kan ju i mitt febersjuka tillstånd ändå uppfattat det som att det var specifikt riktat till mig…
Jag får nog be om att få återkomma. Agrias sida verkar ha lagt ned, det går inte komma förbi steg 1 längre. Den låste sig när jag skulle gå vidare från höftledsröntegensidan och när jag försökte göra om så visar den inte längre en lista på "raser" (att blanda ihop art- och rasbegrepp ger mig ytterligare en anledning att inte bli kund hos Agria). När man klickar på nästa fryser även den sidan, i båda mina webbläsare så jag får nog försöka räkna på det senare…
Tilda
#8 Jag lyckades prima, fast jag är utan feber
Jag valde endast vet. vård, ingen livförsäkring, maxbelopp 10.000.- Självrisk 700.- sedan 25%.
Svaret blev 320.-/år eller 27.-/månad.
Vet dock inte om de varierar beroende på var man bor, då jag i första steget skrev mitt postnr.
--------------
Är billigare med Sveland såg jag nu.
Självrisken är 600 och sedan 20% =)
#7 Känns det inte mastigt att betala ca 3000 för ett vetbesök? Blir det verkligen att man åker in till veterinär om man tror att hamstern är sjuk? Känns som alldeles för få har försäkringar här och det är flera som väntar några dagar i hopp om att hamstern ska bli bättre.
#10 Om besöket kostar så pass mkt så tvivlar jag att den sjukdomen ändå går att bota, då väljer jag hellre avlivning, inte för pengarnas skull utan för att skona hamstern från onödigt lidande.
--------------
Vad menar du med onödigt lidande i detta fall? Hamstern lider inte av att få ultraljudas eller röntgas…
#12 Ok, vi kan väl ta en tumör som som exempel. Det är en obotlig sjukdom på hamstrar, på vilket sätt är de då bättre att utsätta hamstern för en massa okäna människor o skrämmande undersökningar när det ändå inte går att bota sjukdomen?
--------------