Saknar en fot?
Hejsan! Jag är orolig över min hamster Kitty. När jag kom till buren såg jag att hon saknade en bakfot! Vad kan ha hänt? Har hon råkat fastnat? Hon äter som hon ska, hon springer runt i buren, hon klättrar och springer i hjulet. Borde jag ringa vetrinären? Och ska man göra nått specielt?
Tack i förhand!
Om bakfoten är borta, bör du åka till veterinär direkt!!! För är det ett öppet sår så kan det bli en riktigt otäck infektion.
Ring veterinär genast!
// Sofia
Ush då. Hon kan ha råkat fastna eller blivit hängande, så har hon bitit av foten för att komma loss. Går hon som hon ska, inte har ont och äter normalt så kan hon leva med 3 ben.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Ja hon äter som hon ska och kan gå normalt.
Är det nånting jag ska göra? Bör jag ringa vetrinären? Det är inte ett öppet sår.
uppsök ändå veterinären och låt dem, säga vad dem tycker du bör göra.
Mvh
Mig
Hur kan han/hon blivit av med foten bara sådär? Måste ju vara ett sår om foten nyligen slitits av?
// Sofia
Joo, vi bor inte hema just nu utan i stugan. Mamma och jag far hem varje dag ger den mat osv. Jag hade inte varit hema på ung. 4 dagar för våra kusiner var i stugan. Så mamma for hem och gav den mat och de. Hon hade väl inte tänkt på att foten var borta. Det syns inte så tydligt. Det är bara massa päls där. Och den går ju normalt och så där. Kan det ha läkt och de på ung. 4 dagar? Eller?

Ring en veterinär diekt direkt tycker jag, för även om h*n inte verkar lida så kan det vara bra att kolla med veterinären..
Vet ni nån man kan ring?

Har du hittat benet då?
#8 bäst att ringa till en smådjurskunnig i närheten av ditt hem.
Mvh
Mig
som andra sagt/skrivit så bör du ringa veterinären och rådfråga dom. Jag tycker att 4 dagar låter som en oerhört kort tid att läka det sår som måste ha uppstått om en hel bakfot slitits av.. Men jag vet inte heller riktigt hur det äör med hamstrars läkkött, har aldrig haft en hamster som skadat sig.

En hamster går ju liksom inte och "tappar" en fot hursomhelst. Om foten verklige är av så har hon ju fastnat och slitit av den på någonting. Då måste du verkligen vara säker på att såret har läkt ordentligt. Har det kommit in spån, Sand eller smuts i såret och det har läkt ihop ovanpå det kan det bli infektion och göra att hela benet måste amputeras.
Vet en hamster som blev av med ett helt ben och klarade sig bra. Men det var veterinären som gällde och de tvättade såret ordentligt innan de sydde ihop det.
Okej, jag ska ring vetrinären. Men det konstiga är att benet ser helt bra ut. Inget sår eller nånting. Det är bara påls där.
Tack för hjälpen! :)
Säg hur det går sen…
Jag tycker det låter som foten aldrig har funnits där alls, du kanske inte inte har sett det innan 

#16 Tror du verkligen det? :0
kanske ;P
Tycker också det låter helskumt. Borde man inte märka att foten slitits av. Måste ju finnas mängder med blod i buren isf. Tror också att foten inte fanns där från början.
// Sofia
Nu kan det ju vara så att ngt strypt tillförseln i benet, vadd, mänskliga hårstrån, trådar eller ngt annat när detta händer och benet blivit strypt i 5-7 dagar så triillar mjukdelarna av, är det i leden så kan hamstern mkt väl ha bitit av skelettdelen som styckit ut.
Detta brukar inte ge så stora sår och om det inte är rött och irriterat så behöver du inte uppsöka veterinär då kommer din hamster att fortsätta precis som vanligt, hamstrar klarar sig utan ett ben.
Är du däremot osäker så är det alltid bäst att uppsöka veterinär som tittar till det.
Det är annars en relativt vanlig defekt att hamstrar föds med bara tre ben eller att mamman lyckas bita av ett ben i tidig ålder.
Är man inte noggrann och tittar igenom hamstern så kan man missa detta då det inte är så tydligt. Och ja det är lätt att missa en sån här skada då det inte behöver bli en massa blo om det gårr till som jag beskrev i början av mitt inlägg.
Lotta