Satin o rex på dvärg?
Har sett en del utländska bilder med dvärgar i både rex och satin. Är det någonting som finns i Sverige?
Lite dumt med kategorierna nu, för denna skulle jag ju vilja täckte alla dvärgar, nu lägger jag den under Campbells.
Satin finns enstaka campbells i Sverige men rex vill vi inte ha här.
Lotta

#1 Har för mig att jag sett nån satin på Kolarängens hemsida. Varför inte rex?
undrar precis som #2, varför vill man inte ha rex??
Färger och hårlag framkommer när man avlar inavel, dom färger vi har på dom flesta djur idag har vi pga att vi avlat fram dom, ofta genom inavel. Dom flesta djur har i grunden endast en "naturlig färg".
Denna hårda avel medför ofta även sjukdommar eller sämmre kvalite på djurens liv och hälsa.
Så är det tex. med naken råttor, dom uppskattas inte av seriösa uppfödare pga deras dåliga hälsa och att dom saknar något som(Minns inte vad) håller dom friska.
Jag skulle tro att det är anledningen?
Hälsningar Malin
Ta hundar, det har krävts en hel del inavel för att få fram dom raser vi har idag och sen har det avlas hårt dom dom som blivit bra.
Dom flesta raser idag har också sjukdomar och fel specefikt för raser.
Rottweiler med sina höfter, cavalier med förstora hjärnor, fransk bulldog med sina intryckta nosar.
Ridge back avlas efter deras "ridge" vilket egentligen är ett fel.
Hälsningar Malin
Vill hänvisa till denna artikel om tamhet och mutationer
Hälsningar Malin

#4 Fast i och med att rex är vanligt på guldhamster så undrar jag varför det inte är önskvärt på dvärg.
#2 Ja jag har haft satin 
Rexarna var iaf förr när jag höll på med dvärgar väldigt tunnpälsade och såg malätna ut och därför ville ingen fortsätta med dem då, vet inte om det är samma med rexarna på campbells idag och om det fortfarande är anledningen dock.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

#8 Där var du.
Är det många som håller på med satin nu? Har ju inga dvärgar själv (förutom robbarna då) utan är mest nyfiken.
Själv har jag varit ifrån SHF ett tag så har ingen koll på vad som finns i dvärgväg. Men det kan nog Lotta svara på 
Vi var inte många förut..men jag tycker de var jättefina.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#4 En del hårlösa råttor (finns ju olika genetiska varianter av dem), saknar precis som du säger en mycket viktig del i deras immunförsvar. Thymus nånting heter det.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#5 Dåliga val av avelsdjur förekommer tyvärr ofta och inom alla raser. Men vad gäller ridgeback är ju ridgen en viktig rasikenkännande del, så det är ju inte konstigt att den är viktig även när man väljer avelsdjur. Att de flesta vill avla på en korrekt ridge behöver ju inte bli dåligt ? Tror många tycker även temperament är viktigt. Alla raser har ju något som ska vara rasen kännetecken. Stora huvuden hos Bull-raser är ett annat sjukt problem.
Mvh Ellenfyrkant
#11 Thymus genen är det ja :)
#12 Jag anser att det är ett dåligt val att avla på "ridgen" eftersom den faktiskt är något negativt för rasen, det finns ridge backs utan ridge och dom förkasstas!
Det är helt fel syn sätt att bara avla på något för det "ska se ut så", dålig ursäkt, man ska och bör avla på hälsa och inte fel och brister.
Anledningen till att Ridgen är en "ciktig rasigenkännelse" är för att vi sagt den ska vara det. Ett stort fel.
Om guldhamster föreningen går ut med att stadarden för guldhamster är krokig rygg, avlar du på det då?
Hälsningar Malin

#13 Visst är det synd. Jag gillar det inte alls, samma med vita boxrar. Alla vet att de finns men de flesta uppfödare låter avliva dem när de är nyfödda för att de inte vill kännas vid det. Men jag tror att mer eller mindre alla "renrasavlare" avlar på ngt för att "det ska se ut så" - som du skrev. Möjligtvis bortsett från de som är så långt ifrån utställningsintresserade man kan komma, men man kaj ju vilja behålla en vacker rastypisk exteriör för det. Jag tycker att man ska avla på en kombination av hälsa, mentalitet, rastypiska egenskaper och exteriör.
Mvh Ellenfyrkant
Satinerna idag är ett fåtal jag har en hel del bärare och några andra med. Mig veteligen så finns det ingen satin registrerad i SHF som lever idag men som sagt vi har massvis med bärare.
Rex är extremt tunnpälsade och precis som Carjos skriver ser de malätna ut därför är det inget vi vill ha in då ingen vill jobba med dessa. De kan även ha sämre immunförsvar (enligt vissa utlänska källor)
Idag är vi ju några som håller på med campbells i föreningen och det mesta (färgmässigt) finns i Sverige idag tyvärr så finns det en hel del sjukdomar tex diabetes vilket gör det hela lite svårarbetat.
Lotta
#14 Kolla denna här dokumentären så förstår du ganska snart min ovilja mot "utseénde avel". Rasernas undergång
Hälsningar Malin

#17 Har dock aldrig satt mig emot detta. Men fler borde kolla på videon ! Tycker du ska slänga upp den på hundar iFokus också !
Mvh Ellenfyrkant
#17 Håller på att titta nu…
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#17 Tycker att det är bra att det börjat göras något åt det här. I alla fall i sverige.

#20 Vad är det som görs då ?
Mvh Ellenfyrkant
#21 Av det lilla jag hunnit se av den dokumentären så förstod jag det som att det inte är tillåtet att göra närbesläktade parningar i Sverige. Att det ej godkänns med pappa/dotter parning etc. Det är väl iaf ett steg i rätt riktning.. men de flesta uppfödare som håller på med showhundar verkar ju ganska platta i långsiktigt tänkande *ryser*
Men det handlar ju om hundar, är nog inte lika extremt vad gäller hamstrar å nya varianter. Iaf inte i samma höga grad. Hoppas jag ;P
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

#22 Jasså, men detta med procent tillåten inavelsgrad har väl funnits länge i Sverige ?
Mvh Ellenfyrkant
#23 Både ock, ""kravet"" på max 6,25 har funnit ganska många år, men många föreningar försöker genom RAS sänka procenten ännu lägre.
Annars ids jag inte lägga mig i eran diskution, är inte alls insatt o har inget direkt intresse av att bli det, för de är alldeles för stort ämne för mig, däremot så har våra 2 raser inte varit särskilt utsatt för ngt speciellt när de gäller aveln, mera päls visst, o att de kanske finns ngn uppfödare som medvetet avlar på ngn sjukdom för att de gillar hunden i övrigt, men inga extrema exteriör avvikelser.
Men nog måste jag ändå säga att detta skiljer sig liiite från TS ursprungliga fråga
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
#21 Jag vet inte hur långt det har kommit. Men det kommer bli hårdare regler kring utställningar.
Hittar inte det jag läst dock så svårt att minnas allt.
Men jag vet att dom gjort en lista över raser som det akut måste göras något åt. Bland annat shar pei om jag inte minns helt galet.
Gör en tråd inne på hundar iFokus kanske? Finns nog många hundägare som har bättre koll än mig.
Håller med om att det spårar ur nu från vad TS frågade i tråden, så återgå till ämnet :)
/Matilda

Ni behöver inte återgå till ämnet för min skull, jag har fått de svar jag sökte. Spåra ut ni bara.
#27 dåså, hihi, tänkte bara ifall ifall 
/Matilda