Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 2976 ggr
[TeamGuldhamster]
0

Varför??

Eftersom jag har trott att min hamster varit en kille och nu är en tjej har jag inte varit så uppmärksam på brunstningen. Men nu när det visade sig "han" var en hon.Så nu har jag varit mer uppmärksam när det gäller det.

Så idag brunstade hon,en frän ganska stark lukt som jga aldrig känt förut eftersom jag inte varit så uppmärksam på det.

Men när jag smeker henne på ryggen så ställer hon sig inte i parningsläge.Varför?

Roxie
0

De ställer sig bara när de högbrunstar. Vilket de gör oftast bara några timmar, ibland knappt en timme.
Så högbrunsten kan vara ganska svår att hitta.

När man letar brunt på en hona som ska paras så kan man få springa fram och tillbaka en hel kväll/natt och klappa på rumpan för att försöka hitta brunsten.

// Sofia

Englatassens
0

Jag har oxå haft honor under åren som ej ställer sig enbart för min hand utan först när man tar fram en hane så ställer d sig….Glad

[TeamGuldhamster]
0

#1 Så varje dag hon brunstar så måste jag kolla varje timma eller halvtimme om hon högbrunstar?

[TeamGuldhamster]
0

#2 Ja,det kan ju vara så ocksåObestämd

Roxie
0

#3 Ja precis. Men det kan ju vara så att hon inte ställer sig för din hand, utan enbart för en hane som #2 säger.

// Sofia

[TeamGuldhamster]
0

Nu när jag precis var ner och kollade om hon högbrunstade så luktade hon nästan ingenting.Så det kan ju vara så att hon redan har högbrunstat för ca.en och en halv timme sedan men hon inte ställde sig i parningsläge för min hand utan enbart för en hane.Eller?

Odette
0

Det är också ganska olika på individer, en del honor visar väldigt tydligt när de är i högbrunst medan andra är mer "diffusa", men man lär sig efter  ett tag hur ens egna honor fungerar.
Och så som Roxie sa så kan man behöva kolla dem lite då och då under en kväll om man nu vill hitta åt högbrunsten.

Har du tänkt para henne eller letar du bara av nyfikenhet?

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Roxie
0

De brukar brunsta på kvällen/natten. Så om hon luktade i morse, så är det mest troligt att hon brunstade igår.

// Sofia

[TeamGuldhamster]
0

#7 Jag vill så jättegärna para henne men mamma säger nej=(

Jag söker runt för att hitta rätt hane men jag för försöka övertala mamma men säger hon nej så…får hon väl säga det då=(

Hon är helt underbar och därför vill jag föra hennes underbarhet vidare.Jag kan väldigt mycket om ungarna och hur dem ska skötas och jag vet vad det innebär att ha massa ungar jag vet att jag kan klara det.Jag byter vatten och mat själv och byter i buren utan att mamma behöver tjata.

Men en sak som var underbart överraskande igå var att, när jag satt vi köksbordet så kröp hon på min arm.Och pappa som inte tycker om hamstrar han bara tog henne och började gosa med henne och då vart jag överraskad.

Roxie
0

Det kan ju vara så att du inte får alla ungarna sålda. Skulle dina föräldrar godkänna om du blir sittandes med 5 ungar?

Man måste tänka på allt. 

Vad har honan för färg och hårlag. Vad letar du efter för hane? De måste ju passa ihop genetiskt också.

// Sofia

Odette
0

#9 Så länge dina föräldrar misstycker så hoppas jag att du inte tar några ungar på henne. Då är det bättre att vänta å se om de ändrar sig.
Risken är ju att man inte får alla ungar sålda.. och vad gör man då om ens föräldrar inte ville ha ungar från början? Om man kanske måste behålla 2-3 st ungar själv.. Det var lite så jag tänkte.

Sen en annan sak, jag tvivlar inte alls på att du kan ta hand om ev. ungar eller så :)
Men du hade din hona ca ett halvår innan du började fundera på om hon var en hon, och inte en hane..  Innan du funderar på att ta ungar på henne så tycker iaf jag att du bör skaffa dig mer erfarenhet av djuret i sig. så du har lite mer kött på benen så att säga ^^
Det är ju jätte kul med bebisar, men väldigt mycket som man måste tänka på innan..

Så fortsätt läs om hamstrar och allt vad det innebär att ta en kull. det finns många saker man måste tänka på och ha i beredskap innan man börjar söka ev. hane..

Är det din första guldis? :)

_

[TeamGuldhamster]
0

#10 Honan är cremé och långhårig=)

#11 Nej det är inte min första guldis och jag har haft 6 st. hamstrar förut=)

Roxie
0

#12 Okej, men jag säger som #11 säger. Läs på allt!

// Sofia

TildaH
0

Hur ska du lösa den viktiga könskollen? De får absolut inte fela! O du hade ju uppenbarligen svårt att se på din egna tjej.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

[TeamGuldhamster]
0

Nej,när jag köpte hon så sa dem att det var en kille.

Sedan när jag själv kollade första gången så tänkte jag detta är nog en tjej och det har övervägt eftersom dem sa så och jag läste att tjejer har långt mellan analhålen så då trodde jag så.

Men det stod isåfall fel…

Jag vet nu att det kan stå fel det vet jag!=)

Och att honor har spenar som syns lite när dem är ungar och när dem är dräktiga och dem har kort mellan analhålen.

Killar har långt mellan analhålen och en pung jag vet det!!=)

[TeamGuldhamster]
0

#13 Jag läser på ännu mer fast jag har redan läst om allt redan…

[TeamGuldhamster]
0

Det måste då ha stått fel…hmmm

agnes_S
0

#15 ska man vara petig så har de bara ett analhål och en könsöppning Flört

[TeamGuldhamster]
0

#18 Det vet jag;)

Men jag skrev så för att jag hade lite bråttom och jag ville inte vara så petig;)

[TeamGuldhamster]
0

Jag ska inte para hon just nu men jag vill:)

agnes_S
0

#19 Gissade det, men jag kunde bara inte låta bli Tungan ute

[TeamGuldhamster]
0

#21 Hihihi okejTungan ute

UlrikaD
0

Hur gammal är din hona nu?

Odette
0

#23 står i hennes första tråd att hon är ca 6 mån.

Antar att du tänker på samma sak som jag hehe, att om du hade tänkt ta en kull på henne så bör du göra det innan hon blir 8 månader.

Men det är nog bättre att du väntar med att ta en kull tills du är säker på att du har all kunskap som behövs, å godkännande från föräldrarna :)

_

[TeamGuldhamster]
0

Vid detta klockslag imorse högbrunstade hon ca. en timme.

Sedan så luktade hon inte mer och nu vid samma klockslag fast på kvällen högbrunstar hon igen=)

Lilltjejen…

[TeamGuldhamster]
0

#24 =)

Roxie
0

De brunstar bara var 4e dag.

// Sofia

[TeamGuldhamster]
0

#27 Det är klart att jag vet det.Men hon brunstade samma dag klockan 8-ca.9 på morgonen och 8-ca.9 på kvällen samma dag=)

Roxie
0

#28 Konstigt. Aldrig varit med om att en hamster brunstat så länge.

// Sofia

TildaH
0

#29 Visst brukar de röra sig om några få timmar honan är parningsvillig?

Har för mig att de är lätt att missa eftersom de är så kort tid.

--------------

Roxie
0

#30 ja de högbrunstar oftast en kort stund på kvällen. Men visst finns det säkert undantag.

// Sofia

[TeamGuldhamster]
0

Hon högbrunstade den tiden på morgonen sedan luktade hon inte på hela dagen förrän samma tid fast på kvällen.

TildaH
0

#32 Men lukten o högbrunsten är väl inte samma sak? De luktar när de brunstar o ställer upp sig när de högbrunstar. Tror jag i alla fall

--------------

Tinwe
0

#33 Det stämmer.. endel honor luktar ju under hela brunsten, men när de högbrunstar så reser de ju på svansen..

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

[TeamGuldhamster]
0

#33 &#34

det är väldigt svårt att veta när hon högbrunstar för mig för hon ställer sig inte för min hand utan bara för en hane.

TildaH
0

#35 Har du kollat alla timmar under ett dygn? Annars kan du inte veta de med full garanti. *de är ett litet tips, eftersom det är farligt att släppa ihop hamstrar om hon inte är redo*

--------------

Odette
0

#35 hehe, hur vet du det? Har du testat sätta ihop henne med en hane eller är det bara din chansning?  Lukta kan de iaf göra även om de inte är just i hög brunst.

_

[TeamGuldhamster]
0

Alltså det är så här:Hon brunstade förmodligen på morgonen och högbrunstade på kvällen,för att på morgonen så smekte jag hon på rumpan.Men hon ställde sig inte i parningsläge.

Men jag kollade inte på kvällen dvs. att jag smekte henne inte på rumpan på kvällen för att kolla om hon högbrunstade.Så det kan vara så att hon högbrunstade då elr. så att hon bara ställer sig i parningsläge bara för en hane som nr.2 säger.=)

Odette
0

Okej, ja men då är jag med xD

Värsta tjorvet haha

_

[TeamGuldhamster]
0

#39 Håller helt med:P