Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 7757 ggr
bblomquist
0

AKUT! Hon blöder i rumpan.

Nu var det hundra år sedan jag var inne här, men jag skriver snabbt.
Min guldhamsterhona, cinnamod bandad på 1 ½ år.
 Jag skulle ta uppe henne nu så lyfte jag henne runt midjan som ja brukar, så hon hamnade på rygg och jag såg henens mage, fick panik när jag såg hennes Rumpa, var röd runt om kring och var rött och såg lite infekterat ut, såg ut som det blödde, fick panik och la tillbaka henne i buren, hon verkade pigg och normal, inga tecken på smärtor.. vet inte vad jag ska göra, tror jag ska boka tid hos veterinär, är det är bra idè?

Är rädd just nu att något har  hänt.

Roxie
0

Säker på att det var blodrött? För kiss kan ibland vara mörkgult näst intill brunt.
Men ser det infekterat ut bör du nog genast kontakta veterinär. En infektion kan väldigt snabbt sprida sig vidare i resten av den lilla kroppen.

Lycka till!

// Sofia

bblomquist
0

mamma skall ringa och boka ikväll, hon tyckte inte jag skulle göra det för jag inte är vuxen.
Och ja, det var verkligen blod rött.. kan titta lite senare när hon vaknat igen. Tack!

Roxie
0

Finns ingen åldersgräns för att ringa en veterinär. Varför kan du inte ringa? Kan ju ha hänt nåt jätteallvarlgt =(

// Sofia

bblomquist
0

Jag ringde nyss faktiskt, men ingen svarade, ringde med den andra telefonen, ingen svarade. Är sur på att dom itne svarar, vem vet det kanske är något hemskt som har hänt, får ringa om en stund igen :<

Roxie
0

Vad bra att du ringde! Bara att fortsätta tills någon svarar :) Hoppas det går bra!

// Sofia

Odette
0

Min hona hade ju sånt där ett bra tag, det var alldeles rött runt hela analöppningen. Åkte till veterinär och fick någon salva utskriven, men det blev aldrig riktigt bra. Hon var också lite äldre när hon fick det, vet än idag inte vad det berodde på. Vad som orsakade det.

Veterinärerna här är verkligen inte insatta i smådjur överhuvudtaget, så de skriver väl bara ut nåt antibakteriellt å hoppas att det lindrar typ.

Hoppas du har mer tur med din flicka! Du får uppdatera sen om vad veterinären sagt när h*n tittat på hamstern. Jag är också nyfiken på vad det kan bero på..

Min hona verkade aldrig besvärad av det, åt och drack som vanligt osv. Men kan ju inte alls vara speciellt bekvämt att ha det !! :(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Ellenfyrkant
0

Låter som att det skulle kunna vara början på ett framfall ?

Mvh Ellenfyrkant

[GeeGee]
0

Ja, tycket der låter som #7 säger.

Om inte vetten svarar så kan du ju ringa till en annan veterinär istället

bblomquist
0

har fått en tid imorgon klockan 14:00. hoppas allt går bra, men jag kollade för ungefär några minuter sedan, och såg nästan ingenting.. bara lite irriterat, hon har antagligen slickat rent det. men åker dit imorgon endå och ser vad dom säger..

[MinRonja]
0

exakt sådär är det på min kompis hamstrar, att den är orange/brunt i rumpan, och sen försvann det i någon dag, och sen kom den tillbaka efter ungefär 4-5 dagar :s

Odette
0

Framfall, ursäkta om jag låter helt puckad nu.. men det är väl ändå inget som har med själva analöppningen å göra utan slidan..? 

Lycka till hos veterinären nu TS!

_

Roxie
0

#11 Japp det stämmer. Har inget med analöppningen att göra.

// Sofia

JaneDoe
0

Fast även ändtarmen kan falla fram, om de tex har varit förstoppade länge så det kan ke framfall där med fast det är ovanligt.

Livmordersframfall kan ju bara ske efter en förlossning däremot

[GeeGee]
0

Framfall betyder inte att det endast är i slidan, det finns olika typer av framfall. Tarmar mm kan lägga sig som ett så kallat framfall vid analöppningen.

bblomquist
0

Vi fick ingen riktig koll på vad det var, fick någon salva som vi ska smörja på i en vecka 2 gånger om dagen.. dom sa att det skulle vara bra om hon inte slickade i sig det, och att ja skulle göra en tratt till hennes huvud, hur i hela världen skall jag göra en tratt? har ingen riktig koll om hon slickat i sig det, hoppas inte det.

Annisch
0

#15 Men va, är det verkligen vanligt att hamstrar ska gå med tratt? Hundar kan ju ha det, men hamstrar..? Dessutom skulle väl inte hamstern låta den sitta kvar.

Men kan det verkligen stämma? ;O

Odette
1

Skulle tippa på att än en gång är det en veterinär som inte är insatt i smådjur, Lycla till med att sätta tratt på henne *not gonna work*

Vad gäller smådjur så kan man aldrig skriva ut salva som kan vara farlig för dem att slicka i sig, förstår inte alls hur vet. resonerat!

_

Be-Bopz
0

Det låter faktist väldigt konstigt måste jag säga, man ger inte ett så litet djur en salva den skulle bli dålig av. Men jag är inte den som blir förvånad heller med tanke på hur dåligt veterinärer är pålästa om just hamstrar.

Shjimm
0

hahaha ja jo, en tratt, tjena! du kan ju be veterinären fixa det då, erbjud bra med dricks om han/hon lyckas!

Roxie
0

Herregud! Haha, tratt på hamster?! Jag tycker du ska kontakta en annan veterinär. För du lyckades nog komma till en av dem som är sämst påläst om smådjur :P

// Sofia

bblomquist
0

jag vägrar sätta på en tratt på henne, så mycket som hon kompinerar hennes tassar med hennes mun. Hon har blivit slöare dom här 2 dagarna faktiskt, hoppas hon piggnar till tösen..

Roxie
0

Jag skulle genast kontakta en annan veterinär. =/

// Sofia