Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningguldhamster
Läst 4107 ggr
Miirah
0

Födsel guldhamster

Hej! Idag födde pärlan ungar Skrattande ( 29 Juli)

Nu efter alla är födda är hon rejält aktiv och springer omkring i buren, styr o ställer, men ammar inte ungar, men bara lite nyfiken på om det är normalt för en hona att föda sina ungar och sedan springer ut o är aktiv? hehe jag som trodde att hon skulle vara vid dom o amma Tungan ute Fast det kanske hon gör mellanåt, Är bara lite rädd för att ungarna inte ska få mat..

Hur är era honor när de fött?

Bilder kommer senare :)
Mvh!

Miirah
0

Jag förstår inte vad hon håller på med Obestämd Nu hade hon flyttat ut två av sina ungar utanför boet så dom bara låg där helt ensamma, inte ens på samma ställe, utan långt från varandra.. och så hade hon gått o satt sig i ett hörn o tvättade sig.

Har ni tips på vad jag kan göra? Orolig som tusan…

UlrikaD
0

Har hon fått lugn och ro hela tiden? Hon verkar väldigt stressad.

Det vanligaste är att honan liger med sina bebisar konstant. Hon ska inte lämna dem och hon ska inte dela upp dem. Det är ett tecken på att hon känner sig osäker, hon delar upp dem ifall något hot kommer mot ett av hennes bon.

När städade du buren innan födseln?

Miirah
0

jag städade buren 4 dagar innan hon skulle föda.

Ja hon har varit ensam :(

Nu sitter hon i ett hörn, där hon även födde en unge tidigare idag och sedan lämnade där..

Vad kan jag göra i fortsättningen och om hon nu övergivit dem utan anledning, vad gör jag då ?

hon är ju inte för ung heller då hon är 5 månader ..

UlrikaD
0

Det enda du kan göra nu är att låta henne vara ifred och inte störa alls. Hon blir ju störd enbart av att du är där och tittar.

Du kan inte göra någonting ifall hon bestämmer sig för att inte ta hand om dem. Det är bara att vänta och se.

Bara se till att hon har massa bra och stärkande mat så hon har styrkan att ta hand om dem.

Miirah
0

Som tur är, för STUNDEN så har hon gått in i huset igen.

Jag vet inte om hon diar, men det ser ut så, på ett ungefär…

Hon står upp över ungarna och hoppar till ganska ofta, som om ungarna biter henne istället för att amma..

Jag tror hon har hoppat till minst 5-7 gånger och låtit en del,  på 10 minuter..

Vad är det för fel :S Kan hon inte bara lägga sig ner över sina vackra små ungar , slappna av och njuta undrar man ju?
Synd att djur inte kan prata ibland =(

Vad ska jag göra? Behöver all hjälp jag kan få!

Tack!

UlrikaD
0

Du frågar vad du ska göra. Jag säger ju vad du ska göra. Du MÅSTE lämna dem ifred. Du stör henne hela tiden nu, och så länge du gör det kommer hon inte att lägga sig till ro.

Du måste inse att du inte kan göra mer nu och låta henne göra det hon ska.

Miirah
0

Okej.. Får hoppas att allt fixar sig igen då :/

Jag lade in ny mat till henne, ställde henne i ett annat rum och stängde dörren.

Hon såg ganska lugn ut igen.. Men som sagt, får hoppas på det bästa och att hon inte blir stressad igen..  :)

Tack !

Shjimm
0

suck.

Miirah
0

Suck ? Här ska ingen bli sur tycker jag.. Obestämd

Det klart man blir rädd och orolig när ens hona gjorde som den gjorde om man inte vart med om det förr..

Visst visste jag att honor blir stressade av att man pillar i boet och stör i buren, men jag visste inte att de tar åt sig så dant när man bara kollar på dom i lugn och ro, men å andra sidan lär man sig alltid något nytt Oskyldig

Aja.. nu ammar hon sina ungar igen, vilket jag är glad för! Glad

[iurochskur]
0

Är det inte så att honan ska paras tidigast när hon är 5 månader?

Be-Bopz
0

#10 Jo enligt rek så stämmer det.

Miirah
0

Jo, min hona  är mer än 5 månader.. hon är 5 månader o några veckor =)

Nu har allt ordnat sig igen och hon ligger o ammar alla ungar i lugn och ro, Tack och lov!

Mvh Skrattande

Englatassens
0

#12… Grattis till bebbar!! Glad Vad skönt att allt e som d ska… ibland blir förstagångsföderskor lite oroliga… inget konstigt med d…. även min crx katt va d till en början med sin kull…

Be-Bopz
0

Jag vet inte ens om man vågar skriva i tråden men jag gör det ändå Obestämd

Första gången en hona får kull så kan de självklart bli oroliga som #13 säger, men man bör alltid låta en hona vara ifred varesig det är första eller andra gången.

Låt honan vara ifred så mycket du kan för att ungarna har ju såklart större chans att överleva isåfall. Håll inte på att pilla eller kolla för mycket utan passa då på när honan äter isåfall bara för en snabbkoll.

Sen när de blir äldre och har öppnat ögonen så kan du börja njuta av att ha kull lite mer, när man sätter ner handen hos dem osv, det är superkul att följa en kull, men man ska göra det med förnuft Glad

Lycka till och grattis till kullen !

Miirah
0

Hej alla :) Tack så mycket!

Jag måste bara berätta det att ungarna är 3 dagar gammla nu och man kan redan se pälsen och vilket mönster de ska få :), och att de har "fällt upp" öronen,  Wow,  Så vackra! :'')

Måste också bara säga det att, honan.. när hon hade fött en unge så var hon riktigt orolig och sprang runt i buren som en stolle och struntade i ungen.. riktigt nervös var hon, men som ni säger så blir väll säkert en del honor nervösa m.m om det är honans första kull.

Hon har nu tagit hand om ungarna riktigt bra, efter att hon lugnade ner sig. Jag tror hon födde 10 ungar, men bara en liten krake som avlidit, så 9 st kvar nu, vilket är bra :)
En sak som förvånade mig var att de var ganska stora när de föddes :O .. De var ca 3 cm . Är det vanligt ?

Jag kan berätta att en tidigare kull jag haft var ungarna endast 1.5 cm och många dog… Det såg ut som om honan hade fött minst 25 ungar då det bara kryllade av dem när hon reste sig upp och skulle gå o hämta mat. Men som sagt var det endast 9 st som överlevde. (Lakriz & Tottes ungar) som jag lagt ut bilder på i en tråd här i forumet :)

Men som sagt ska det bli så kul att se när ungarna blivit större och börjat äta "riktig mat" och inte bara mjölk.

De ser ut att bli bandade, precis som pappan =)

Jaja.. Bilder kommer senare.

Mvh :)

Be-Bopz
0

När mina honor föder så låter jag alltid dem vara ifred, jag sitter aldrig och tittar på.

Jag förstår om din hona sprang omkring oroligt om du satt och kollade på henne hela tiden….Rynkar på näsan

Försök att låta din hona vara ifred nu ett tag, var inte där och kolla hela tiden på henne.

Miirah
0

Jag förstår jag förstår.. :)

Men nu är allt ordnat igen och ungarna växer väldigt snabbt!

När som tidigast kan man se könen på dem?

Mvh !

91Marran
0

kul att det går bra nu :-)

Mvh
Mig

Be-Bopz
0

Jag brukar kolla när de 8-9 dgr.

Miirah
0

Okej :)

Odette
0

Ta en snabb titt på dem när de är 8-9 dagar, kolla könen och ha gärna med dig papper och penna så kan du snabbt anteckna färger/teckningar samt kön. tvätta händerna innan och "smörj" in dig med spån från buren så du inte luktar så mycket människa. Det är ett stressmoment i sig.

Sen låter du dem vara.

Vänta med att vara vid buren å pilla på dem, tills de har öppnat ögonen. Då kan du börja vara med dem och ta lite bilder om du så vill :)

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Miirah
0

Okej, jättebra! :)

Men hur ser man färgerna på dom när dom är 8-9 dagar gammla? Ändras inte det med tiden?

För när mamman nu är och hämtar mat så ser jag deras huvuden och då ser de svarta ut? Och varken pappan eller mamman är svart .. mamman är silvergrå och pappan nf bandad ev dubbelbandad..

Och det där med könen, jag har jättesvårt för att se skillnad..

Någon som har tips förutom avstånden?

Mvh!

Odette
0

Haha, jag var lite trött där tror jag.. men jag menade att man kan se vilka som blir mörka/ljusa, samt svartögda/rödögda vid den åldern. Könen kkan du jämföra med varandra. det brukar ju oftast vara iaf nån av vardera kön så det brukar lösa sig. På honorna bör du även kunna se tutt rader, där de små tissarna syns.

Sen behöver man ju inte alltid ha så bråttom att se färger å liknande.. det ser du ju när de är 2 veckor så kanske bättre att vänta tills dess innan man börjar grubbla Tungan ute

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Miirah
0

Hej! Idag är ungarna 2 veckor gamla och de har öppnat ögonen! En del iaf… Några kvar Glad

Det är 6 killar, och 3 tjejer.

3 silvergrå, ser ut som homozygot då de är väldigt ljusa… men är inte riktigt säker..

Och 6 st normalfärgade mörka :)

Roxie
0

Homozygot kan det inte vara om pappan är nf och mamman sg. Eftersom det bara finns en silvergen.

Ska bli kul att se bilder på dem sen :)

// Sofia

Miirah
0

Jaha.. okej.. men då är dom silvergrå bara då. haha.. men de såg så ljusa ut så jag blev lite fundersam!

Ja bilder ska ni få se :)

Miirah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bilder! 2 veckor gamla! Flört

ungar    

ungar

ungar

En unge

Ungar

Unge

En nyvaken unge

Ungar

Miirah
0

Nu har alla ungar öppnat ögonen