Robbe-bråk?
Hur vet man när det är bråk på riktigt?
Humle och Dumle har alltid småkivats med varandra sen de kom hit. Men nu har det blivit lite värre. De sover inte tillsammans lika ofta, och de kan "bråka" så illa att de piper.
Detta är mina första robbar, så jag är inte säker på deras beteende ännu.
(bilden är tagen när de nyligen flyttat in)
// Sofia

Jag hade ju ett gäng som bråkade så att jag såg att någon hade bitit den andra. Då delade jag på dem för gott.
Däremot har jag inga som har "bråkat" och pipit sådär. Så jag vet inte om det är ett förstadie till ett riktigt bråk.
Men de har ju bott tillsammans här hela tiden utan minsta pip innan de flyttade hemifrån.
#1 Nej jag vet inte, det är jättekonstigt. De började sova ensamma för nån vecka sen. Och nu under kvällen har jag hört dem pipa några gånger.
Har inte ändrat på något, så jag vet inte varför de blivit så helt plötsligt.
// Sofia
Nu har ju inte jag någon erfarenhet av just robbar så.. men t.ex Onomitchi och Imabari (vintervita) piper en hel del. Men än så länge är det inga större bråk, de kivas mest. Däremot kan man ju undra varför de har slutat sova tillsammans.. det är ju ändå ett tecken på att de kanske inte trivs ihop lika bra..
Ha uppsikt över dem och försök lära känna igen de olika pipen, så hör du om det blir värre. Det kan ju vara en "period" de går igenom också, som förhoppningsvis kan gå över så de hittar tillbaka lite till den gamla balansen..
Vet inte om det kan hjälpa, men kanske kan du slänga in lite mer grenar å sånt. Så har de lite annat att fokusera på än just varandra.
Hoppas det går över!!
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

våra vintervita skriker rätt högt ibland, eller ja, det är mest den ena som skriker för att den andra välter honom på rygg hela tiden.. så ligger han på rygg, kan inte komma upp, och skriker.
har aldrig sett de bråka dock, så du kan ju hoppas att det bara är gnäll/syskonkärlek!
Tog upp lille dumle nyss, för jag tyckte han gick konstigt. Såg då att hans ena baktass/ben var ganska svullet och han går liksom snett, funderar på om han blivit biten, för det är ett pyttelitet sår. Men det ser nästan ut som att benet är brutet.
Vad ska jag göra. Ska jag sära på dem? Humle (den stora) mobbar verkligen Dumle. Jagar honom, och föser bort honom från matskålen.
// Sofia
Efter ännu närmre titt så ser jag att lillen har sårskorpor på sidan av kroppen :( Lille stackarn!
Får väl åka till Hornbach i morgon och köpa två mindre akvarium.
// Sofia

#6 Varför två mindre ? Räcker det inte med ett om du ska sära på dem ?
Mvh Ellenfyrkant

Är det sår så hade jag delat på dem direkt. Det var ju så de blev när jag delade på mitt gäng.
Fast det är ju tråkigt att det blir bråk när de bara är två. Det var ju när mina var 5 st. som jag var tvungen att dela på dem. De gängen som bor två och två nu är det ju inget kiv hos alls. Så jäkla dumt, man vill ju inte att nån ska sitta ensam:(
#7 Därför att det jag har nu är jättestort, och ska jag ändå dela på dem så kan jag flytta in en guldis där och ha två lite mindre till robbarna.
#8 Ja jag ska dela på dem. Verkar så konstigt ändå. De bor ju stort, med många hus och gömställen. Så de borde inte bråka tycker man :(
// Sofia

#9 Oki doki.
Annars har jag en lagomt stor fin gallerbur till salu om du är intressderad.
Men hur gamla är dem ? För det kanske skulle gå att ta in nya kompisar till dem ?
Måste bara säga att man blir ju sjukt sugen på att skaffa robbar när man ser den söta bilden på dina ! 
Mvh Ellenfyrkant
#10 De är födda i december och januari.
Tack för förslaget, men jag har ett tiotal burar här hemma. Bara det att jag tycker det är roligare att ha robbar i akvarium av nån anledning :P Men de får flytta in i varsin habitral-safariburar nu :)
// Sofia

#11 Så trevligt.
Jag har också på tok för många burar hemma, konstigt nog för jag har bara haft en hamster.
Men nu har jag tagit det svåååra beslutet att sälja en iaf. 
Mvh Ellenfyrkant

Tycker det ser ut som att du löste det bra iaf.
Vet inte hur fredliga de är men det kanske går att ge dem en varsin söt liten bebis ?
Lycka till med dem !
Mvh Ellenfyrkant
#14 jag tror inte det skulle vara några problem att introducera en bebis till lille Dumle. Men vet inte hur grinig Humle har blivit =/
// Sofia

#15 Kanske inte värt att "ge" Humle en bebis så han är såpass dominant och elak mot en oskyldig. Men om du tror Dumle skulle komma bra överens med en bebis tycker jag absolut det är värt att prova ! 
Mvh Ellenfyrkant

Jag tror man ska akta sig lite för att kalla hamstrar dominanta och elaka. Det är mycket som kan spela in när hamstrar inte kommer överens längre. Elakhet är sällan problemet.
Absolut. jag har ingen som helst aning varför de helt plötsligt inte kommer överens.. 
// Sofia

#17 Okej, då föreslår jag att du aktar dig för det.
Jag tycker i alla fall att en hamster som bits och jagar den andra när den närmar sig är/ verkar både elak och dominant.
Mvh Ellenfyrkant

#19 Djur överlag är sällan elaka. De bits av en anledning, om det så är revir, över honor eller någonting annat. Det handlar inte om elakhet.

#20 Syftet kanske inte är att vara elak men resultatet blir.
Mvh Ellenfyrkant

#21 Jag motsäger mig bara ordet, för det stämmer inte i djursammanhang. Människor-javisst, djur-inte direkt.

vad tråkigt att du fick sära på dom 
Trist att det blev såhär, men de har ju fått riktigt fina burar iaf! 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_