"Minitassen's" läggs ner ..
Jag måste lägga ner min uppfödningen, jag hade jättemycket tid innan, men nu har jag inte lika mycket tid, fotboll läxor och allt.
jag är jätteledsen för detta :(
jag måste även dra ner på hamstrarna, men jag väntar, annars känner jag ju mig dum?
**
Hur ska jag göra?**
Jag vill verkligen inte detta, men det blir ju så nu, tiden räcker ju inte till =(
Måste du verkligen göra dig av med djur som du redan har? Det vore ju väldigt trist.. det kanske räcker att bara inte ta fler kullar på ett tag.. ?
Jag skulle nog aldrig kunna he bort mina djur även om jag av någon anledning blev tvungen att lägga aveln på sidan. Men det är ju jag..
Jobbigt läge, det är det verkligen :'/
Men samtidigt så är det ju alltid nåt man måste ha i beräkning när man håller på med djur.
Att man ser till att man har tid å plats med alla så länge som de lever.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
#1 Du har rätt… Tiden var ju perfekt innan, förstår inte att jag inte har tid längre, men jag får väl se till att de kommer i rätt händer..
Vad tråigt:( Men det kanske blir bättre snart?

Om detta är väl genomtänkt och du vet att du inte kommer ha mer tid för dem senare och att du heller inte har tid för de du redan har är det bara onödigt att låta dem sitta och vänta på bättre tider. Det är så vanligt och lätt att bli egoistisk som djurägare, det är ju djurens bästa man ska tänka på. Hoppas det blir bra hur du än beslutar dig för att göra !
Hur många hamstrar har du och hur många av dem bor tillsammans ? 
Mvh Ellenfyrkant
Tycker det låter drastiskt att sälja bort djur som du redan har, men du svarade aldrig riktigt på om du tänkt göra d? :/
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
har 17 hamstrar, och är 12 år.
Jag vill ju göra det bästa nu, men jag vet inte vad det är
#6 Om du har några som sitter själva kan du ju försöka hitta hem och sällskap till dem i första hand.
Uppfödning tar ju definitivt mer tid i anspråk än om man bara har sällskapsdjur. Du sitter ju med ganska många nu men gissar att det är en del från tidigare kullar som du försökt hitta nya hem till? Sälj de hamstrar du planerat att sälja sedan tidigare och så behåller du de gamla avelsdjuren och låter dem pensioneras.
När man har så mycket att göra kan det vara guld värt att ha någon liten varm och lurvig puff att trösta sig med så jag tycker absolut inte att du skall behöva göra dig av med alla djur. =)
Om du minskar antalet djur så kan du ju kanske skaffa större burar och därmed ha mycket utrymme för de som är kvar. Då får du inte lika dåligt samvete om du inte hinner att motionera dem varje dag.
Skriv upp ett schema för när du skall mata, städa burar, kela osv och så kombinerar du det med dina övriga scheman. Oftast så har man mycket mer tid än man tror.
Håll oss uppdaterade på hur det går. =)
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

#6 Oj, när jag var 12 år hade jag nog typ fått haft 2 hamstrar max. xP Men jag tycker du ska göra det som blir bäst för hamstrarna. Om du kan få tiden att räcka till åt dem alla så villd e ju helst bo kvar. Men har du inte tid att pyssla lite och ta ut alla hamstrar varje dag så skulle de nog få det bättre i ett nytt hem, som du nogrannt väljer ! Du bör ju också ta hänsyn till de olika hamstrarnas ålder. Har du t.ex. 5 st 2-åringar tror jag de hellre lever livet ut hos dig än att omplaceras i det sista. Men är det många små, under året, så skulle det nog vara bättre för dem att flytta. Om du nu verkligen inte har tid. Men visst förstår jag dig, 17 hamstrar när man sportar och pluggar är inte lätt att ha tid med. Men det känns som att de yngsta kanske var lite ogenomtänkta ?
Mvh Ellenfyrkant
#8 Nej, de yngsta var genomtänkta, hade tingningar på alla, men konstigt nog togs alla bort! Så jag står kvar med dom, än så länge iaf..

#9 Tar du handpenning när folk tingar ? Det borde man alltid göra tycker jag. Det resulterar ofta i att detta med tingning är men genomtänkt från köparens sida. Hur många är de och hur gamla är de små ? 
Mvh Ellenfyrkant
#9 Om du menar den senaste kullen så var det ju mest "eventuella" tingningar. Jag var helt säker på att jag skulle ha en hona men ville så gärna ha en pearl så när den enda pearlhonan blev tingad av en eventuell tingare blev jag besviken. Sedan snubblade jag över sex ungar som mer eller mindre skänktes bort så när pearlhonan fick återbud satt jag redan med ett flertal hamstrar så mitt "behov" av en hona fanns inte mer.
Du skulle ha tagit ut en tingningsavgift som sedan dras av från priset vid köp och inte accepterat eventuella tingningar. I dåläget hade jag gladeligen betalat "i förskott" för att garantera att jag fick min pearlhona. Det är ju svårt att tinga en unge innan den är född men då kan man lämna en intresseanmälan och sedan kontaktar du dessa personer i kronologisk ordning när du vet vilka färger och kön som finns. Därefter kan man välja att tinga en unge i önskad färg/kön eller låta bli. Så fort man tillåter att folk velar så kommer de att göra det. Om du tar ut en avgift för att tinga kommer du att få färre tingningar men fler som resulterar i köp.
Nu skall du ju ta paus i uppfödningen men det kan vara bra att tänka på om/när du startar upp igen. =)
Tilda
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Jag tar nog dock ingen paus.. jag lägger nog ner den 
#12 Vad är skillnaden egentligen? Någon gång kommer du säkert kunna starta upp igen. Det är ju ingen som säger hur lång en paus kan vara. Om du säljer av alla djur så kan det förstås ses som nedläggning men det hoppas jag att du inte gör. =)
Tilda
Har nu hittat en köpare, 2 hanar flyttar idag/imorn,

#13 Skillnaden är att en paus (oavsett tidsomfattning) tar man för att sedan komma igång igen. När man lägger ner finns inga planer på att fortsätta att driva uppfödningen.
Antagligen så har inte heller Minitassen det.
Mvh Ellenfyrkant
#15 Jag vill inte tro att hon inte kommer fortsätta med hamstrar och det känns så drastiskt att "lägga ned", varför jag skriver paus. =)
Tilda

#16 Okej, men du frågade efter skillnaden. 
Mvh Ellenfyrkant
#17 Ah, det var inte menat som en fråga utan hmm mer som ett "påstående". Tror jag var lite inne på något i stil med "What's in a name? That which we call a rose by any other name would smell as sweet.". En sådan "fråga". Jag är lite teatralisk av mig ibland. =)
Tilda

#18 Du kanske menar vad som kallas retorisk fråga ?
En fråga man ställer men som man faktiskt inte söker svar på egentligen.
Mvh Ellenfyrkant
Precis, mycket roligare att framställa med Shakespear-citat dock. =D
Tilda
Kommer ju fortsätta med hamstrar men ikke med avel..
#21 Tråkigt men på ett sätt bra, i synnerhet om du inte har tid och möjlighet. Roligt att du "fortsätter" med hamstrar i alla fall. =)
Tilda

inte behöver du känna dig dum som drar ner på antalet hamstrar!
du gör vad som är bäst för dina hamstrar!
du är duktig, bra val! :) +att ha klarat av och drivit en uppfödning vid så ung ålder! du ska vara stolt! :)
#23 tack! 
Tråkigt att läsa såklart, men det man kan lära sig av hela upplevelsen är väl att det kan gå fort och att man har oftast mer tid på sommarn då man inte har skola. Sen helt plötsligt börjar skolan och så har man inte tid med alla, det är ju det som är så viktigt.. Just att man tänker sig för innan och planerar.. Så man även tänker att man måste ha tid med djuren även när man har skolan att tänka på. :)
Skönt att du iaf inte lägger ner med dem helt, hamstrar som är så ljuvliga och fina djur! :'D
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#25 :)
#25 Ja det är ju så, därför ser jag helst att man skaffar sig fler djur under längre tid. Så man inte står där med djur som man inte hinner med om det blir förändringar i ens vardag.. alla saker kan man ju inte förutse. Men man får försöka tänka långsiktigt. Oavsett om det gäller avel eller ej.
_
#27 Precis det jag menade *nickar* :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."