sibirisk?
Okej, kan vi klargöra en gång för alla, finns det nåt EGENTLIGEN som heter sibirisk dvärghamster?
Jag har alltid trott att det är ett "påhittat" namn, som djuraffärerna använder.
Sibirisk dvärghamster är samma som vintervit :)
// Sofia
Nej, det finns ingen dvärghamster art som heter sibirisk utan det är djuraffärernas/grossisternas påhittade namn :)
Ja de brukar ju säga sibirisk dvärghamster om vintervit. Men det är ju inte det korrekta namnet.
// Sofia
Fast dom flesta dvärgar på djuraffär är ju hybrider så man kan ju inte kalla dom vintervita heller eftersom det är en egen ras och inte en blandras.
Taget från wikipedia:
Den ryska vintervita dvärghamstern hittar man i Sibirien och Manchuriet. I djuraffärer kallas de Sibirisk hamster men detta är inte ett korrekt namn, deras riktiga namn är Rysk Vintervit dvärghamster.
// Sofia
Jo, men fortfarande är 99% av dvärghamstrarna på zoo hybrider :)
Så kortfattat kan man säga såhär;
Zooaffärerna menar antingen vintervit eller en Hybrid, men de säger samma till alla. Å kan även hitta på massa konstiga beteckningar för färger å gud vete allt.
Den vintervita arten heter Vintervit/Rysk vintervit. _(Latinskt namn: Phodopus sungorus sungorus)
_De är ursprungligen från Sibirien varav många kallar dem sibiriska..
Men Roborovskis tex, de kommer ju från Mongoliet- å inte säger man mongolisk dvärdhamster då inte :P
Finns otaliga påhittade namn bland zooaffärer, allt ifrån takråttor (heter Tamråtta inget annat) till Pandahamstrar (vanlig guldhamster med teckningen bandad..)
Så nu vet vi 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Ja det har jag inte sagt något om. Det jag säger är att rysk vintervit kallas även för sibirisk dvärghamster.

// Sofia
#8 jag sammanfattade bara de översta inläggen till ett förklarande inlägg :P
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Tror inte någon seriös uppfödare kallar sina vintervita för sibiriska ;) Bara bland okunnigt folk.
#9 Vad bra :)
// Sofia

Jag har lärt mig att Sibirisk dvärghamster är djuraffärer vilka ofta är korsade hejvilt så sibirisk dvärghamster tror jag oftast är hybrider. alltså campbells/ vintervit.
Mvh Ellenfyrkant
#7 Jag har fått uppfattningen att vintervita och campbells är olika arter och inte underarter, men det är ju vad jag "tror". =)
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
Uppenbarligen finns det ju "sibirisk dvärghamster" eftersom de säljs. Att det inte är ett korrekt namn är en annan sak. Så nej, det är inte rätt att kalla någon dvärghamster för sibirisk dvärghamster men de som kallas så kommer med största sannolikhet från en djuraffär.
Det som är så bra med vetenskapliga artnamn är just att de fungerar på alla språk och alla vet vilken art man menar. Nu finns det ju "inaktuella" namn även här men det är ändå alltid tydligt vilken organism som avses.
#6 Beror inte det mycket på huruvida de kommer från grossist eller privat uppfödare? Å andra sidan är det säkert många privata uppfödare som sitter med grossisthamstrar.
Vad jag inte kan förstå är varför grossister skulle avla på hybrider och "vad som helst". Om man utgår ifrån att målet är att producera så många hamstrar som möjligt måste det ju vara grundläggande att känna till vilka kombinationer som fungerar och inte. Om F1 i en Hybrid parning med största sannolikhet är sterila verkar det inte vara strategiskt att producera en sådan avkomma. Om man bara säljer avkomman så är det ju en sak men till slut måste man ta in nytt avelsmaterial så några ungar bör man behålla.
Nåja, ganska OT, får starta en ny tråd om detta, senare.
Tilda
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
#5 Tänkte bara säga att det var jag som skrev det.
Kollade på wikipedia en snabbis för ett tag sen, där fanns det tydligen ingenting som hette Rysk vintervit så jag ändrade om hela texten.
Vill även tillägga att jag ofta skriver Sibirisk i mina annonser men upplyser köparna att de heter Rysk Vintervit dvärghamster.
#5 Som #15 skriver kan vem som helst lägga in information på Wikipedia och liknande, varför man bör vara mycket källkritisk om man använder sig av dylika källor. Ibland är Wikipedia jättebra men då finns också en lång källförteckning till tillförlitliga källor. =)
Tilda
#16 Blir inte det lite bakvänt, att annonsera om sibirisk dvärghamstrer och sedan säga att det heter rysk vintervit? Tvärtom känns mer logiskt men det är vad jag tycker. =)
Tilda

#16 Enda anledningen jag kan komma på att göra så är för att folk skulle nappa lättare på sibirisk eftersom de kände igen detta. Men då är det ju okunnigt folk som nappar.. Är det de köparna du helst vill ha eller vad är annars meningen ?
Mvh Ellenfyrkant
#19 Ja eller hur, såklart jag vill ha oseriösa köpare!
Jag skriver sibirisk därför att då förstår alla vad jag menar. Eftersom det står så i djuraffären så blir det lätt att förstå när man vill skaffa hamster.
När jag skriver rysk vintervit så är det nästan bara uppfödare som förstår.
Jag brukar skriva något i den här stilen: "6 dvärghamsterungar, i djuraffären kallade Sibirisk dvärghamster dock är det rysk vintervit rasen egentligen heter".
Alla förstår helt enkelt. Fler kontaktar en eftersom de vet vad det är för något det är.
I mitt fall visste jag inte att det hette Rysk Vintervit innan jag blev medlem på HiF. Alla är inte medlemmar på HiF.
Jag anser inte att jag är en oseriös uppfödare därför att jag nämner Sibirisk i mina annonser.
Jag skickar med ett informationsblad med mina köpare där det tydligt står ras, namn, ålder, föräldrar osv. så att alla förstår.
Got it?
#20 Tekniskt sett är det ju inte korrekt om du säger att rasen är rysk vintervit då det är arten som heter så.
Då är jag med på hur du menar, det lät först som om du skrev "Sibirisk dvärghamster" i rubriken och sedan att det heter rysk vintervit.
Tilda

#20 Okunnig och oseriös är nödvändigtvis inte samma i mina ögon. Men… Uppenbarligen i dina.
En okunnig kan ju mycket väl ha intresse av att lära sig och sköta sitt djur rätt till skillnad från en oseriös.
Mvh Ellenfyrkant
#22 Jag tycker det är samma faktiskt.
Jag är inte okunnig.
#21 Du vet ju att jag blandar ihop arter och raser ju! ;)
#23 Joo, fy! ;) I L80 står:
3 kap. Bestämmelser om skyldighet för den som säljer sällskapsdjur att
lämna information om djurets skötsel_
1 § Djur som exponeras med avsikt att säljas ska vara taxonomiskt namngivna med art eller släkte på en skylt, så att det klart framgår vilket djur som avses._
2 § Den som yrkesmässigt säljer ett sällskapsdjur ska vid överlåtelsen lämna ett faktablad, med skriftlig information om djuret och dess skötsel, till mottagaren av djuret.
3 § Ett faktablad avseende fåglar, däggdjur, reptiler eller groddjur ska innehålla uppgifter om 1. det svenska eller vetenskapliga namnet på djurets art eller släkte,
Innebär det att hobbyister helt kan underlåta att skicka med ett faktablad? Eller regleras det i något annat kapitel som jag inte har hittat? =)
Tilda

#24 Är det bara en hobby tror jag inte att det är ett måste. Men jag tycker ändå det är självklart att man gör det. 
Mvh Ellenfyrkant