Vanligast med satin eller rex?
Hej!
Jag sitter här och letar en hamster och börja tänka på vad som är vanligast, satin eller rex. Både på korthår och långhår. I mitt fall är det lånhår jag vill ha och tänkte att det kan ju inte vara så svårt att hitta en rex men jag tyckte att det fanns mer satin än rex?
Vad anser ni?
Oj, det där går nog lite i vågor skulle jag tro. Lite beroende på vad det finns för avelsdjur runt om samt efterfrågan. Själv gillar jag både rex och satin, men har inget direkt svar på vad som är vanligast.
Kanske någon annan har lite bättre koll, men det är kanske lite olika också i vilka områden man letar? *hmm*
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Nu kanske jag låter lite konstig men jag hade problem med min lh hamsters päls, pga att den såg fet ut. Han var varken rex eller satin, men då tänker jag att om han vore satin så skulle nog hans päls se ännu fetare ut eftersom de får lite glansigare päls.
Jag har knappt sett någon långhårig rex men känner att jag sp gärna vill ha en sådan. Ingen som kan lägga in en lite nbild på en sådan? Helst hane
Rent allmänt verkar det just nu vanligast med satin på långhåren, av vad jag sett.
Jag tror också det går i vågor, så just nu så är det nog satin som dominerar på långhår.
Men det #2 säger om fetare päls på långhårig satin stämmer nog inte. Har två långhåriga satiner hemma och båda glänser fint utan minsta antydan till flottig päls. Kan ju ha varit nånting med kosten, eller nån reaktion mot bottenmaterialet som gjorde att din hamster fick fet päls?
// Sofia

Vad som finns mest av beror ju på vad uppfödarna siktar i sin avel på. Finns ju uppfödare som avlar främst för att få fram satin och uppfödare som avlar främst för att få fram rex.
En satin ska inte se fet ut i pälsen, mer självlysande. Om pälsen är fet har det oftast mer med kost eller bomiljön att göra.
Här är en bebisbild på Timjan, silvergrå LH rex hane. Har tyvärr ingen vuxenbild.
Jag har aldrig haft en lh rex, än. Så jag har inga bilder.. skulle kunna rita en i Paint men det blir nog inte riktigt samma sak, så jag överlåter det till nån som har/haft en sådan 
Flottig päls har nog mer att göra med kosten tror jag med. Mina lh hamstrar ser mest.. öh, "fluffigt duniga ut" 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

jag har långhårig rex och långhåriga satiner hemma. Men kan tyvärr inte lägga upp bilder på dem, för jag är bortrest :P
De finns dock bilder på dem på min hemsida som det finns länk till här nedan. :)
// Sofia
Ja, det berodde kanske på kosten eller något, eller så är det helt nekelt så att jag själv tycker att pälsen är flottig. Det kanske ska se ut så egentligen. Ser en korthårig rex ut som om de har längre päls pga rexanlaget?
En korthårig rex ser kanske lite "plyschigare ut" i pälsen iom att den blir krullig. Den ligger ju inte helt slät efter kroppen..
_
#9 Tycker nästan det är tvärt om på korthårig rex. Att pälsen ser ännu kortare ut eftersom den är krullad.
// Sofia
#11 huh, tycker du? hmm.. nja, det beror kanske på hur man ser det. Pälsen sticker ju ut mer från kroppen, så på de viset kanske den ser längre ut än på en kh icke rex. Men å andra sidan , nä nu blev jag förvirrad 
_
#12 haha, ja eller ja.. Den ser kanske glesare ut? Mäh, nu blev jag förvirrad ju!
// Sofia
#13 glesare? ja iofs.. lite kanske. Men ändå tjockare iom att lockarna tjockar ihop sig i varandra, å pälsen kan dela sig på vissa ställen. Hmm, jag kommer inte åt mina bilder på datorn nu *suck*
Men TS, det finns massa bilder på korthåriga rexar bar adu surfar runt lite. Baileys och Aqua-Tini på min hemsida är kh rex båda två. Kika på dem å så får du avgöra själv xD
_
Nej, en långhårig rexhane är det jag ska satsa på. Känner det =)
Det värsta är att alla går ju åt innan man egentligen hinner se hur dem ser ut. Känns lite jobbigt att tinga en som jag vet färgen och hårlaget på men inte har en aning om hur den ser ut. Nu ska jag på rex jakt…
#15 Vad menar du? Att du får veta hårlag å färg men inte se någon bild på individerna eller? Jag kanske tolkade det fel.. ? :p
_

#17 Tror hon är som jag. Vill gärna vänta med att tinga bebis tills man ser hur de ser ut på riktigt. Inte bara små rosa korvar med lite fjun på. Jag vill gärna vänta tills man ser lite personlighet hos hamster, men är det någon särskild färg eller hårlag man är ute efter så kan den ju redan vara tingad då.
Ja jag menade som #18 beskriver.

Jag har sett satin betydligt många fler ggr än rex.
Mvh Ellenfyrkant
Jag håller med.
Jag har kollat upp alla guldhamsteruppfödare känns det som och inte EN enda långhårig rexbebis men flera satin =(

Och jag har rex i flertalet av mina kullar. Dock ingen kull just nu.
Det var ju väldigt synd Ulrika…hade passat perfekt att ha en liten rex över till lilla mig nu ;)

Sorry, blir nog rex i nästa kull, men det blir ju inte än.
Lycka till i jakten iallafall.

VArför blandar man satin och rex? Blir det inte liksom för "mycket", om ni förstår vad jag menar. Eller ser man både rex och satin anlagen mycket bra. fats än de är både och?
#26: En satin rex blir ju en glansig rex helt enkelt.
Så man brukar se båda anlagen ändå. =)
Finns inget som säger att man inte kan blanda rex och satin. Det är skillda hårlag och inget av dem påverkar det andra negativt på nåt sätt vad jag vet iaf.
Däremot ska man ju inte para rex+rex eller två hamstrar som är satin.
Men ingen fara med en rex satin som sagt :)
_

Själv är jag lite sugen på en rex, satin, ds.
#29 jag är sugen på en långhårig rex.. å då gärna en som är satin också ^^
Jag hoppas verkligen att mina planerade parningar går i lås, för jag tycker mig ha en bra långsiktig plan för att passa in både temperament och bra kombinationer samt teckningsmässigt osv. Förhoppningsvis kan jag få fram en choklad sköldpadd/vit rex hona nån gång nästa år *hoppas hoppas* xD
_

#30 Här planeras det också rex/satin dock inte skp. Kan bero på att jag inte har några kanske….
Och är som sagt himla sugen på att fixa till en liten rex/satin/ds och se hur det bli. Men det blir längre fram.
Ohh.. gud vad fint med en rex/satin/ds!!! :o Själv kanske kanske kanske jag får fram en satin/ds iaf.. *önsketänkande* men det får tiden avgöra :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."