Hamster iFokus

Hamster

Etikettoff-topic
Läst 2134 ggr
Minitassen
0

ALLERGI?!

Hej..

undrar nu om jag blivit allergisk, behöver dock inte vara mot hamstrar…

iaf får jag utslag överallt och det kliar hemskt mycket! Gaah! hur jobbigt som helst! Hoppas det inte är mot mina sötnosar, djuren.. har ju hund o kaniner också…

Ska man göra ett sånt där prov och testa ?

Odette
0

Om du inte gör ett pricktest så får du ju aldrig veta svart på vitt om du är allergisk, eller mot vad?

Kan ju vara något du är överkänslig mot.
När jag var yngre hade jag en period när jag absolut inte tålde att hundar slickade mig i ansiktet- det kliade som en galning över hela kroppen i flera timmar.
Men jag tålde att klappa och vara bland hundar, bara själva de att jag inte tålde hundpussar .. wierd.

Men det försvann efter nån månad, poff borta.
Gör ett test så du får en aning om vad det kan vara.

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

[RoxannaH]
0

Jag hade problem med tvättmedel ett tag som jag fick typ röda utslag och "exem" av, men så fort mamma bytte tvättmedel så försvann det, så det kan ju vara lite vad som helst. Kan vara att man är torr också.

Olivia-hamster
0

Ojdå, jobbigt..

Tycker du ska ta ett prov så du vet.

Minitassen
0

Det kliar t.om på öronen! Skrikandes

Zvintos
0

Kliar det t.o.m. på öronen så låter det inte riktigt som vanlig pälsdjursallergi.
Fråga din mamma om hon nyligen bytt sköljmedel eller tvättmedel.
Kan ju vara det du är allergisk emot.

Enklast är egentligen att utesluta en grej i taget och se om det blir någon skillnad.
Vad har du för Bottenmaterial till kaninerna till exempel?
Spån är ju inte det bästa om man är allergiker.

Odette
0

#5 Ja så tänkte jag också, att man får försöka testa sig fram lite. Kolla om det kan ha något med maten att göra, kläder/tvättmedel, bottenströer, damm ja allt..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Charlie2006
0

Jag trode jag var allergisk mott hamstrar förut, men det vissade sig vara spånet. Så när jag bytte till toalätt och hampaströ så slutade det att klia. Så det kanske är något som är i burarna också. Du får testa dig fram.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Minitassen
0

Ska göra pricktest i veckan ;)

Zvintos
0

#8: Tyvärr visar pricktest inte mycket.
Jag är själv allergisk emot diverse, men det går inte att testa emot allt på pricktest.
Så det bästa är att försöka komma fram till själv, vad man är allergisk emot.
Pricktesten är inte heller helt tillförlitliga.
På mig gjorde det ex utslag på häst, även fast jag inte är ett dugg allergisk emot själva hästarna vad jag märkt.
Däremot är jag väldigt allergisk emot hö och spån, och reagerar därför när jag kliver in i stall.
Som exempel.

Minitassen
0

#9 Okej.. men ska man inte testa pricktest iaf?

Zvintos
0

#10: Tja, det gör man ju som man vill.
Men det som visas på pricktestet behöver inte alltid stämma, bara så man är medveten om det.

Minitassen
0

#11 Okai..Obestämd