Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 8317 ggr
Roxie
0

Knöl på tassen.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nån kunnig person som har en aning om vad detta kan vara? En hård knöl på sidan av tassen.
Upptäckte det nyss på min guldhamsterhona, Nippet, som är lite över 1 år.

Funderade på klumpfot, men det brukar väl oftast hamna under tassen/på trampdynan. Om det ens finns på hamstrar? 
Den ser ju inte bekväm ut alls, så jag funderar på att ta mig en tripp till vetten om det inte går ner snart.

// Sofia

[GeeGee]
0

Har ju i alla fall sett lite hamstrar här på jobbet. Och jag har två saker som jag skulle tippa på.

Det ena är det man helst vill att det ska vara och det är en böld helt enkelt. Då kan de dränera bölden på var och blod och så brukar det gå bra. Kan även sätta in antibiotika.

Det andra vill man inte alls att det ska vara och det är en tumör =/ Är oftast inte så mycket att göra åt. Så länge hamstern inte märker av den, mår dåligt eller haltar så kan den leva så ett tag.

Roxie
0

Tack för svaret! Avvaktar över helgen så får jag ringa veterinären nästa vecka.

Synd att det inte kom lite tidigare, var ju hos veterinären i måndags :P

// Sofia

Tazzar
0

Om den har kommit så snabbt att den inte fanns där i måndags så gissar jag på att det är en böld.

[GeeGee]
0

Tumörer kan också tyvärr växa väldigt fort. Är knälen hård eller känns det som om det är vätska i den?

Odette
0

Jag tycker du kan kolla runt å se vad du hittar ang klumpfot, jag skulle också va intresserad av att se om det ens finns på hamstrar?? 
MEN, jag tror inte det. Å iaf så är det nog inte det med tanke på att dess placering är på sidan av foten och inte under..

Fråga på Shf's forum (vet inte om du redan gjort det?) där är det kanske någon som varit med om liknande :)

Följdfrågan blir ju om knölen på hennes bröstkorg har nåt att göra med den men det tror jag inte, den var ju av ett helt annat slag. Å satt ju heller inte i underliggande vävnad utan var rätt ytlig.

Jag hoppas det går bra med foten, ser ju inte alls så roligt ut! Håller tummarna för lilla tösen och ser fram emot en uppdatering sen framöver..

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

Roxie
0

Den har inte gått ner något ännu i alla fall. Men jag ska ringa veterinären på måndag och boka tid, för jag tror att det är en böld och ingen tumör. Den känns vätskefylld.
Hon verkar dessutom vara lite öm på den, för hon försökte nafsa mig när jag undersökte henne idag.

// Sofia

[GeeGee]
0

Bölder brukar göra ont men ej tumörer…så hoppas på det =)

Roxie
0

Ja, hoppas verkligen!

// Sofia

Roxie
0

Knölen har växt lite, så jag har tid bokad hos vetten idag kl 15. Får se vad de hittar på.

// Sofia

TildaH
0

Hoppas att de bara farit in ngn liten sticka eller liknande, så att vet. bara behöver tömma ur var så är den borta, vi håller tummarnaSkrattande

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Roxie
0

Ja vi håller tummarna. Det som oroar mig är att man ser tydliga ådror på knölen :/ Plus att den börjar bli lite lila-aktig..

// Sofia

Roxie
0

Suck.. Det är en tumör hon har på tassen. Likaså den lilla knölen hon har på bröstkorgen.

Veterinären sa att man kan ta bort tumören och skicka in den på analys för att få svar på om den är god eller elakartad. Det kommer kosta typ 3000kr.
Eller som han sa, visst vi kan ta bort den, men det garanterar ju inte att det inte kommer fler.

Så jag kommer avvakta och se om den växer, och hur mycket.
När eller om hennes allmäntillstånd försämras så åker jag in, och då blir det nog avlivning Gråter

// Sofia

CherryIce
0

#12 oh , nej …. vilken otur! :/

TildaH
0

#12 F*N oxåRynkar på näsan Inte skoj, men hoppas att den inte börjar växa allt för mkt/för fort.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Odette
0

Näe…. att det var så illa Gråter

Lilla gumman, så udda ändå att få en tumör sådär på foten.. å den lilla på bröstkorgen trodde jag inte alls skulle vara något allvarligt. Jag hoppas den på foten inte besvärar henne för mycket nu den sista tiden. Men visst är det förjäkligt att veta, att snart är hon borta. Bara så onödigt liksom. Skrikandes

_

Roxie
0

#15 Ja, känns ju lagom roligt :( Just när den kom så snabbt. Vet vet hur många dolda tumörer hon har om 1 månad liksom Rynkar på näsan

// Sofia

Odette
0

#16 vet inte hur pass vanligt det är med tumörer och bölder på just hamstrar, men det är nästan mer regel än undantag hos råttor.. iaf känns det så när man varit med om det x antal gånger. Hon är ju verkligen underbar Nippet, jag hoppas att foten inte blir värre än på ett tag- för så länge hon inte verkar ha jätte ont, kan gå och röra sig normalt så är det ju ingen större fara.
Men just när den sitter på foten, då måste det ju ömma och smärta mer på nåt sätt.. Iom att hon måste använde foten hela tiden tänkte jag.

_