Hamster iFokus

Hamster

Etikett: guldhamster
Läst 1899 ggr
EmmaRJV
0

måste man ha föräldrar med sig ?

Ifall man nu skulle köpa en hamster från en djuraffär? måste man då ha föräldrarna med sig ?

Geishas
0

Ja om man inte fyllt 16 år.

EmmaRJV
0

Okej

tack för svar

91Marran
0

beror på vilken affär man går till.

Mvh
Mig

Imasy
0

Här år det 18 års gräns på djurköp.

[Sniff]
0

Köp hellre från en uppfödare, det är bättre. ;)

Det beror kanske på vilken djuraffär man är i… Några i min klass köpte en hamster, själva, och de var 14 eller 15 då.

EmmaRJV
0

Okej,

jag bara undrade, för har aldrig hört talas om det fanns åldersgräns på djurköp i djuraffär.:)

Denna kommentar har tagits bort.
SweetCheeks
0

#6 Det är åldersgräns på köp i vilken affär som helst, du får inte ingå avtal om du inte fyllt 18 år (det finns undantag då det räcker om du fyllt 16 år). Att många handlare inte verkar bry sig om detta är en annan sak.

Ovanstående information och mer om avtal hittar du på Konsumentverkets hemsida.

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Geishas
0

Ska man se till vad lagen säger så är det 16 år som gäller men personligen säljer jag inte till ngn under 18 utan målsmans tillåtelse.

Helskumt men man kan alltså som 16 köpa en hund utan målsmans tillåtelse. vad gör man med hunden när den tex inte får komma in i huset om föräldrarna vägrar ha hund.

Här har ju säljaren ett stort ansvar att undersöka att köparen verkligen har planerat och kollat att allt är ok.

Lotta

SweetCheeks
0

#9 Jag uppfattade det som att man endast får handla med pengar som man själv har tjänat när man är 16 år.

Vilket lagrum säger att man får handla när man är 16? Syftar du på det jag skrev ovan?

Praktisk fråga: Hur bevisar man att det är pengar man själv tjänat? Är det någon butik som bryr sig?

Ang målsman, finns det inget som talar för att man inte får ta in vad som helst i hushållet utan målsmans tillåtelse?

Som du skriver så är det viktigt att säljaren kontrollerar köparen så att allt står rätt till. Jag kommer inte heller att placera ett djur hos någon under 18 om inte en målsman är beredd att ta ansvaret.

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

TildaH
0

Min spontana fråga är varför du vill veta det? Tänkte bara om de var av nyfikenhet eller om du tänker köpa en hamster utan dina föräldrars vetskap. Det skulle jag nämligen starkt avråda från.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

EmmaRJV
0

nej nej, jag bara är nyfiken fick inget svar någon annanstans så tänkte bara fråga här, egentligen vad oseriöst av djuraffären att sälja djur till vem som helst sådär. o:

TildaH
0

#12 Pengar är pengar, oavsett vem som betalar, tyvärrRynkar på näsan

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

EmmaRJV
0

13# jo det är juh det :/

Be-Bopz
0

Ja jag tror inte butikerna här där jag bor bryr sig om åldern….