1 eller 2?
Hej när man ska köpa hamster måste man ha två då? Jag vet att min kompis hade en som blev 4 och ett halvt år och var jätte glad o pigg, kan man ha bara en eller måste man ha två? självklart köper jag två om man måste!
Dvärghamstrar ska leva i par eller grupp(två och två är vanligast). De är flockdjur,
medans guldhamstern ska leva ensam. :)
Är det en guldhamster, så måste den bo själv.

ska antagligen ha dvärg men fuld är la bättre då pappa tidigare tvekat ( och gör det lite fortfarande ) och då vill han säkert inte köpa två!!! Tack för hjälpen ni två
#3 Tänk på att inte bara "locka" med söta bebisbilder, de söta bebisarna växer snart upp och blir söta vuxna (vilka tyvärr inte är lika söta som bebisarna i mångas ögon).
Som förmyndare är det även dina föräldrar som är ansvariga för djuren så det är viktigt att de är beredda att ta det ansvaret om/när det behövs.
Tänk även på att köpa/adoptera djuren från en uppfödare/privatperson/omplaceringshem hellre än djuraffär. Det finns så många hamstrar som behöver ett nytt hem. Om det är era första hamstrar kan det även vara en idé att skaffa vuxna så lever de rent krasst inte lika länge och ni märker då om det är något för er och kan därefter skaffa bebisar.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

tack men jag älskar hamstrar även när de är vuxna lika söta då tycker jag
#5 Det är bra, jag syftade dock på din far. =)
Tilda
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

haha han tycker la också de är söta även om de är vuxna
#7 Det är bra! I din tråd om hamsterungar låter det dock som att du måste övertyga din far mha bilder på söta hamsterungar; "oooh tack så mycket nu ska väl pappa smälta".
Vill bara uppmärksamma om att bebisarna som sagt växer upp, och det är de vuxna som har ansvar för djuren. Det räcker ju inte bara att man tycker att djuren är söta, man skall kunna ta hand om dem också.
Det finns allt för många fall där ett barn vill ha djur och lyckas övertala föräldrarna. Sedan tröttnar barnet och föräldrarna har ingen lust att ta hand om djuren och så blir det ytterligare en annons i stil med bortskänkes/säljes billigt/reptilföda.
Jag säger inte att det här kommer hända dig men det _kan_ hända, så se till att ni så att säga kan ta konsekvenserna. Jag ser på din sida att ni har flera djur så då är förhoppningsvis dina föräldrar beredda att ta ansvar för även två hamstrar.
Jag har en guldhamster som kom från en familj där sonen tappat intresset och mamman var djurvän, dock inte av den sortens djur. Så det är viktigt att dina föräldrar även kan tänka sig att ta hand om hamstrarna. =)
Tilda

ja jag har häst kanin katt och fiskar också funkar rätt bra faktiskt