Hamster iFokus

Hamster

Etiketterburartillbehörinredning
Läst 2781 ggr
CharlieLalla
0

Återigen Nytt hem och design!

hej,

Lille Charlie har idag fått ett 100x50 cm akvarium att bo i. Givetvis fick han lite ny inredning också, ett fort! Riktigt tokig blev han när han fick se det. Sprang runt i alla hålen och gångarna och kikade. Klättrade ovanpå och hit o dit.

riktigt roligt att se hur han uppskattade det!

Han fick dock behålla sitt gamla badställe, toan och vattenflaska. dock blev det en såndär söt liten keramikmatskål med en hamster i botten.

Enjoy!

CharlieLalla
0

Klättrar

CharlieLalla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

mums!

Be-Bopz
0

Stort och lyxigt han har det =)

Nu vill inte jag vara dum eller så, men den där "borgen", jag kan inte ens tänka mig att han kommer in i röret emellan husen,hålen är små och inget för en guldhamster, det finns inte mycket trägrejer som passar just guld, de är anpassade till dvärghamster….

CharlieLalla
0

han springer ut och in som en tok!

CherryIce
0

Hamstrar brukar väl vara smala? Dem kan väl krypa in i hål så liten som en kapsyl? Så borgen är nog inte liten :)

UlrikaD
0

#5 En kapsyl. Mina kommer inte igenom en toarulle.

CherryIce
0

#6 hihi, okeey :P men min hamster kan iaf. Det är väl olika för olika hamstrar helt enkelt ^__^

TildaH
0

#6 t.o.m. Caine som är mini har problem med toarullar, fnissOskyldig

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

Be-Bopz
0

#5 Nja tror det kan bi svårt, har själv ägt en sådan borg och det var inget som mina guldar kunde använda, som Ulrika skriver, mina tar sig inte ens igenom en toarulle =)

Sen om man kollar på hamstern där den sitter på tunneln så ser du hur stor hamstern verkligen är… Borgen passar inte till hamsterns storlek.

CherryIce
0

#9 men just den guldisen kanske gillar borgen …. Den verkar ju få plats i tunnlen

Olyxashamstrar
0

Sen får man ju tänka lite längre. Tänk om han helt plötsligt fastnar där inne och inte tar sig ut? Det är ju upp till var och en. Men man måste tänka på hamsterns säkerhet också.

CherryIce
0

Ja, klart att man ska tänka på det.

BMEXX
0

Går det inte att ta bort tunneln bara? Resten är ju fint och säkert roligt för hamstern.

Tjokisarna här har gett upp tanken på att komma igenom toarullar och biter sönder dem ist.

// Pabblo

Be-Bopz
0

Ägaren gör såklart som den vill, men här hemma kunde inte mina guldar använda detta tyvärr, hela alltet är för litet för en guldhamster, men det märker nog den av som köper detta, hamstern är nog inte så värst intresserad av det när den inte kan använda det.

Borgen är verkligen perfekt till en dvärghamster =)

Annisch
0

Jag har sett den här borgen i verkligheten, och nog är det allt en jätterolig lekställning - men, den är nog mest passande dvärgar :) Som alla andra sagt, är tunneln väldigt liten för en guldhamster.

#13 Ett bra förslag där; ta bara bort tunneln (:

Men du gör som du vill såklart . ;)

CharlieLalla
0

1. Jag tycker alltid att det blir en sådan tråkig stämning här inne och alla bara klagar på varandra hela tiden. jag tänker sluta delge mig av mitt och min hamsters liv faktiskt.

2. tror ni på fullaste allvar att jag skulle låta honom ha den om han inte passade in i den? Jag har haft djur i hela mitt liv + jag är inte korkad.

3. jag har tänkt säga det här länge och jag tror det är många som känner likadant att man vågar knappt lägga upp ngt här för att alla blir som gamar direkt och bara hackar.

tråkigt!

Be-Bopz
0

Jag menade inget illa mot dig, jag ville bara göra dig uppmärksam på det du hade till din hamster, att det kanske inte var så lämpligt.

Tycker inte du ska sluta dela med dig av din hamsters liv pga av att man vill uppmärksamma dig om detta bara.

Jag tycker nog ändå att du bör ge honom saker som passar hans storlek och det måste jag få säga utan att verka som en gam eller elak….

Jag skrev även till dig om hans mat, men det gjorde jag i ett pm, men jag har inte fått ngt svar Obestämd

Tinwe
0

Det är inte det att man vill hacka på folk.. man vill snarare hjälpa..

/Matilda

"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

Helena1978
0

Stort akvarium han har fått, lite avis faktisktOskyldig 

Önskar att jag hade den storleken till alla mina hamstrar, men tyvärr har jag inte plats för det just nuRynkar på näsan

Anna-Helga
0

Jaf tycker han har det fint! Och kommer han inte in i röret så kan han ju klättra och det är ju bra!

Man kan ju välja om man vill se det som är bra eller det som är dåligt… Det är ju olika hur man är som person.

Kram Anna

CharlieLalla
0

han kommer ut och in ur röret helt utan problem, han älskar borgen. angående maten så bara för att det är just den skålen med mat på bilden just då så betyder väl inte det att han aldrig får ngt annat att äta?

Det är nog inte bara en person som måste tänka ett steg längre.

Be-Bopz
0

*harkel* Jag skrev inget illa om maten till dig i pm:et, jag skrev bara tips om att ge annan bättre mat till hamstern, du får det att låta som att jag bara gnäller, så var inte fallet !!Rynkar på näsan

Kollade pm:et nu, jag gav dig endast tips på mat som du kunde blanda till själv…. Jag var inte otrevlig på ngt vis alls mot dig…

CharlieLalla
0

Nej men vad bra =) tack för tipsen iaf. Men fortfarande skulle jag aldrig göra ngt mot min hamster som är dåligt.

UlrikaD
0

#23 Tror nog ingen menade något illa. Finns folk som älskar sina djur oerhört mycket och tror att de gör det allra bästa för dem. Men ändå blir det fel. Foder t.ex är just en sådan bit.

Så tipsen du fick var säkert givna i all välmening. Många Foder som köps på djuraffär innehåller båda saker som inte hamstern äter och som den inte ens behöver. Som pellets, som är pressat hö. Hamstrar ska inte äta hö.

Anna-Helga
0

Fast ibland får man massa tips som man verkligen varken behöver eller ber om… Ibland kanske man inte måste kasta sig över folk med tips? Skrattande

Be-Bopz
0

Nu var det så att jag såg att hon nyss hade skaffat sig hamster, hon kanske inte visste vad som är ett bra Foder osv, hon kanske inte ens vet att borgen inte har godkända mått osv…..

Jag blir sååå trött på alla påhopp man får när man bara vill väl…

TS: Klart jag förstår att du bara vill din hamster väl, det var inte menat som att du inte ville det….

Geishas
0

Mitt inlägg är allmän information, inte riktat till ngn i denna tråd.

Just dessa hus som är på bild har inte tillåtna mått enligt vår Svenska lag..

Huset utan övervåning har 11 (L)*11 (B)*11 (H) som invändiga mått hos Guldhamster ska dessa mått vara minst 15 (L)*15 (B)*10 (H)

För Dvärghamster är detta hus för litet enligt lagen med då dem ska ha 15 (L)*11 (B)*10 (H)

Det andra huset ser större ut men i själva verket är det inte det i verkligheten, nu hittade jag inte det huset som jag själv har i ngn låda här hemma just för att dessa inte är godkända och jag har länsstyrelsen på besök mellan varven och de påpekar sådana saker så nu vet ni det. dessa hus är inte tillåtna att ha permanent enligt lag.

Jag köpte dessa hus till mina kineser men då länsstyrelsen påpekade måtten så byttes hus till alla dvärgarna, nu har alla lagliga mått.

Ang maten så är det många hamstrar som inte äter dessa pellets och vem säger att de inte kan äta hö? I naturligt tillstånd så äter hamstern gräs och diverse örter. Men vår tama hamster äter gärna allt annat än just pelletsen, kan det kanske vara för att det är en behandlad sort? Just ang maten så är det viktigt att titta på om de fyra sädesslagen finns med i sin blandning. Om inte så skulle jag blanda till så de finns där. Sen ska man inte glömma vikten av animaliska tillskott.

Som sagt inga pekpinnar till ngn utan bara information, vad man sen väljer att ha till sina hamstrar är en annan sak.

SweetCheeks
0

#27 Angående minimimåtten; jag frågade tidigare på forumet om höjden på hus och har för mig att jag fick till svar att detta endast gäller för honor som boar/har kull. Väntar på att bli uppringd av Länsstyrelsen men tänkte höra i fall du vet så får jag svar redan nu.

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Geishas
0

Guldhamsterns hus om de har ngt ska vara 15cm långa och lika breda. de ska vara minst 10cm på höjden. Så höjdmässigt är huset ok men inte på längden och bredden.

Lotta

SweetCheeks
0

#29 Ursäkta, jag formulerade min "fråga" lite slarvigt. Vad jag menade var att skall hamstrar ha hus permanent eller är det endast krav på att dräktiga/digivande honor har det? Gäller minimimåtten för alla hamstrar eller bara för dräktiga/digivande honor?

Mina dvärgar vill nämligen inte alls bo i ett hus som är en dm högt, de föredrar lägre takhöjd som det verkar.

Tilda

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

TildaH
0

#30 Då är de ju smartare att skippa hus. Är inget krav att ha ett hus om jag fattat rätt.

--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus

SweetCheeks
0

#31 Precis, det är detta jag själv har tänkt men har inte riktigt förstått om det är krav på hus eller ej. =)

Tilda

Geishas
0

Enligt vad länsstyrelsen sa när de vr här är att de ska ha hus och att det är dem måtten som gäller.

De flesta av mina använder sina hus medans andra inte gör det (gäller även guldarna)

Lotta