Långa klor, vad att göra? + pälsvård?
Hur långa klor är normalt för en guldhamster? Jag tycker att min börjar få lite för långa, vad ska jag göra för att "korta ner" dem?
Och det här med "pälsvården" av lh guldhamster. En del säger att man ska låta hamstern göra allt själv och andra att man ska hjälpa dem. Har ni några tips?
^_^
Jag låter min sköta pälsen själv, däremot så kollar jag genom pälsen så det inte har blivit nå tovor och kammar igenom den lite ibland.
// Pabblo
Om din hamster har för långa klor, så behöver dem klippas. Det kan du kanske göra själv, eller gå till vet. (det ska tydligen inte vara så dyrt) :)
Annars för att slipa ner klorna kan man ha stenar(inte vassa, spetsiga då), krukor/"krukfat" eller sådant för att slipa ner klorna. Kan hjälpa lite grann iaf.
Ang pälsvård, så tror jag de sköter det mesta själv. Men om den får tovor eller att de fastnar något som den själv inte kan få bort, då får man väl hjälpa den lite. Det kan ju t.o.m behövas klippa bort om det är omöjligt att reda ut.
Jag har själv inte vart med om detta med långhårig päls, så jag kan inte säga säkert.. ;) Nån annan får säga säkrare.

Okej tack ^_^ vad ska man klippa med? Går en vanlig nagelsax bra? Vet ni hur långa klorna ska vara?