Stora tråden om att vända på dygnet
Nu har jag hört både att det går fint att vända på dygnet och att det inte alls är bra samt förkortar hamsterns livslängd. Nu vill jag veta vad som gäller, finns det några bevis för att det ena eller det andra stämmer? Är det individuellt?
Jag önskar källor på alla "påståenden" och om det är utifrån egna efarenheter är det tacksamt om det tydligt framgår.
Jag har inga som helst planer på att väcka och kela med min guldis på dagen men tycker att det är frustrerande när olika personer kan säga precis tvärtom och båda låter lika tvärsäkra på sin sak.
Upplys mig! =)
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
om man väcker hamstern på dagen, tros den sova mindre och förkortar då livslängden.
Hamstern borde ju själv veta vad som är bäst för den, så litar på att mina hamstrar sover tillräckligt om jag inte stör dem.
Mvh
Mig
Finns nog inte många källor till såna påståenden.. Sunt förnuft skulle jag säga. Jag menar, även om jag tar ut mina hamstrar när de själv är vakna och vill ut på eftermiddagen/kvällen.. å sen sitter uppe hela natten. Inte är hamstrarna vakna hela natten för det. De är vakna ett par timmar, sen sover de. igen.
Min personliga åsikt är att djur ska få ha sin naturliga dygnsrytm. Vill man inte ha nattdjur så kan man ju skaffa ett djur som är aktivt lite med åt dagen/eftermiddags hållet än under kväll å natt..
Däremot har jag svårt att tänka mig att det skulle vara skadligt att total vända deras dygn om man gör det på ett bra sett. dvs att man har lampor tända i hamster rummet på natten, å släckt/mörkt på dagen så de vaknar. De vet ju inte om det själv- att det är "fel"?
De går ju efter instikt. Blir kroppen lurad till att det är dag, tja, då "äre" ju dag 
Men som sagt ,jag tycker dom ska få ha sin naturliga dygnsrytm så gott det går. En del hamstrar sover ju mer än andra- en del vaknar ganska tidigt på em och är mest aktiva då, medan andra inte vaknar till ordentligt förrän senare. Så lite individuellt är det ju också, absolut.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_