Hej om honan är dräktig...
Hej om honan är dräktig och man vill ha honor i kullen kan man göra så att det blir flest honor i kullen än hanar ? isåfall hur?
Nej det kan man inte, ungarna det blir de kön de blir och det kan man inte påverka.
Värd på Choklad iFokus
okej tack :) jag ska para henne med en sapphire hane hans mormor är mandarin , vad kan det bli för färger då?:)
#2 Är det vintervita eller hybrider?
vintervita :)
#4 Då flyttar jag inlägget från avelskategorin för guldhamstrar, till avelskategorin för vintervita. 
#2 Det beror på vad honan har för färg, samt vilka recessiva anlag hon eventuellt är bärare av.
Att hanens mormor är mandarin spelar ingen roll för utfallet av din kull, då mandarin är dominant. Eftersom hanen inte är mandarin kan inte heller någon av ungarna bli det, om inte mamman är mandarin förstås.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
Vad är pappan för färg? Och som sagt - det går inte att påverka.
#7 Sapphire. ;)
Tilda
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
#6 honans färg är Pearl :)
#9 Eftersom pearl verkar vara en sådan färg som inte skall finnas hos båda föräldradjuren, säger vi att honans genotyp är Pepe och D-. Hanen som är sapphire och inte pearl har isf genotypen dd pepe.
Utfallet varierar beroende på om honan bär på sapphire eller inte (Dd).
Utfall om honan är sapphirebärare:
Hona: Dd Pepe, hane: dd pepe
Observera att varje allel är markerad så att man kan skilja på samtliga åtta alleler.
Dessa genotyper ger dig fyra kombinationer av en allelel från respektive lokus, per föräldradjur;
Hona:
DPe, Dpe, dPe, dpe
Hane:
dpe, dpe, dpe, dpe
Därefter skall dessa införas i ett så kallat korsningsschema. Det blir jobbigt att rita upp ett sådan i inlägget ås jag ger dig de slutgiltiga genotyperna hos avkomman samt vilken sannolikhet respektive genotyp har för att avkomman skall få den. Jag skriver även ut fenotyperna för respektive genotyp. Observera att jag inte alls är säker på dessa, det får någon som har bättre koll på specifikt dvärgar kommentera. Fenotyp är hamsterns "utseende", genotyp dess faktiska gener.
25% - DdPe - Pearl?
25% - Ddpepe - Agouti?
25% - ddPepe - Sapphire pearl?
25% - ddpepe - Sapphire?
Tilda
#10 så kan de bli alla dom färgerna :)?
#11 Om honan och hanen har de genotyper jag har räknat med så skall det bli en chans på fyra att ungarna får respektive genotyp som nämns i utfallet. Jag är ju dock som sagt inte alls säker på att fenotyperna (färg/teckning) verkligen är korrekta så det får någon annan svara på…
Tilda
#10 Tack så mycket för informationen (:
Det är min hane Steve hon ska para sin hona med (:
#13 Hej Li jag kommer till dig imorgon kl 5 :) jag tar med transportbur, mat, vatten och det huset du skulle få :)