Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödningvintervit
Läst 1260 ggr
SweetCheeks
0

Arv och funktion av vinterpäls

Har man kunnat få fram någorlunda hur förmågan att byta till vinterpäls nedärvs? Finns det någon som håller koll på detta hos föräldradjuren likväl som deras egentliga färg, temperament etc?

För en domesticerad hamster, har vinterpälsen någon betydelse? Kan man säga huruvida det är bra eller dåligt att kunna byta helt till vinterpäls?

I samband med pälsbyte, går de i någon slags Dvala? Kan man märka av att de tappar i vikt när de har vinterpäls? Blir de tillfälligt infertila? Verkar vikttapp och/eller infertilitet ha ett samband med vinterpälsens fullkomlighet?

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Carjos
0

Min erfarenhet:

Alla vintervita jag haft har kunnat byta till vinterpäls. Så kan inte svara på hur det nedärvs. Möjligt att det kanske kan finnas forskning om det. Skall leta fram min "Hamsterlopedia" och se om det står i den..

Nej för hamstern som är domesticerad så har det ingen betydelse eftersom den inte behöver kommoflera sig. För den vilda är det ju bra om de kan smälta in i vinterlandskap.

De går inte i Dvala, jag har förr hört att de inte får ungar då de har vinterpäls men jag har fått kullar på djur som bytt helt till vinterpäls. Vet även andra uppfödare som fått kull och då även ungarna varit i vinterpäls.

Har inte märkt av några viktnedgångar.

Caroline - kolarängens

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com