Tips till avel hane (guldhamster) ?
Hej !
jag har tänkt avla på min guldhamster hon är en ''black and yellow''
Men jag är osäker på vad man ska ha för hane till ?
jag har tidigare avlat på dvärg hamstrar då allt har gått fullt ordentligt utan några alls problem. Men det var drygt två år sen mina hjärtan lämnade mig då jag hade 6 st 4 honor och 2 hanar. Jag tog två kullar var på honorna och sen hade jag dom till deras livs låga tog slut. Det har snart gått två år sedan jag hade hamster sist. Men jag skaffade en ny liten en. Hon är som sagt guldhamster och jag har läst på jätte mycket om själva parningen,födslen och vad som uppkommer efteråt.
Men jag hade lite svårare och fatta vad man skulle para henne med. därför vill jag rådfråga lite mer erfarna guld-hamster uppfödare.

Är det hamstern på bilden? Hon ser ut att vara både d.s och ev. bandad.
Black yellow är i kategorin 1 (vilttecknad) va? isåna fall kan du para med vilken färg du vill
.
"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."
//Frida
Håller med #1 om att den ser både bandad och d.s ut.. då den har en bläs och för övrigt är så vit på "mittenpartiet" :D
B/y hör väl till de gulbaserade? :)
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."

B/y är gul.
Var det jag tänkte, ja :D Men då kan man alltså välja både gul och svartbaserat, men även viltbaserade färger? :)
/Matilda
#6 Tycker den lilla bläsen är sååå söt! :D
/Matilda

Parar man gult spelar det otroligt mycket roll faktiskt. Är den svåraste färgen att ge sig på.
Du bör hålla dig till svartbaserat för då ser du vad du får. Parar du med vilttecknat kan det vara lite knepigare att se.
Grejen med din tjej är att hon har dubbel teckning ser det ut som. Alltså både d.s och bandad, (man brukar hålla sig till en) så du ska isåfall enbart välja en enfärgad hamster.
Men du är säker på att hon är b/y? Jag har svårt att se på dina bilder, ser mest att hon har massa vitt. Vad är föräldrarna för färger?
Sen är det också viktigt att veta att alla avkommor blir gula, och det är någonting som är viktigt att säga till folk som köper ungar för det är inte önskvärt i alla lägen.
Hade du haft fler hamstrar så hade jag rått dig att använda en annan hona till din första kull. Någon som inte var gul och någon som inte var både d.s och bandad.
Hur gammal är hon nu förresten?
#7 Tinwe tack så mycket, jo hon är en liten charm knutte och helt underbar är hon (:
#8 ulrika, okej, jo men då håller jag mig till svart.
Jo jag kommer inte ihåg riktigt. har för mig mamman var som hon fast med lite mer gult.
pappan vet jag inte riktigt.
hon är snart fem månader. hade tänkt och vänta ett tag till därför jag undrar detta då jag ska skaffa en hane snarast. Så när hon har blivit lite mer än 5 månader,närmre 6månader hade jag tänkt och testa eftersom det rekommenderas mellan 4-7 månader.
Men, ska köra på svart.
Blir bäst så, så får man se vad resultatet leder till också.
Tack för alla tips ! (:
#9 Före 6 mån är väl rek?
(Jag som hade gissat att hon var nf, hihi mina färgkunskaper är lite bristfälliga
)
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Ser ju ut som om hon har lite hätta tjejen… näe, jag vet inte riktigt ^^
/Matilda

Du behöver inte ha just svart, utan svartbaserade färger.
#10 Mellan 5-8 mån. är rekommendationerna för första kullen.
Okej, tack så mycket för svaren. det har vatt till stor hjälp (:
På min skärm ser hon ut att vara mer en nf än en b/y. Men det skulle väl behövas bättre bilder innan man kan säga säkert kanske?
kan försöka ta lite bättre bilder på henne ?
i så fall är dom inne om typ tio min
Svårt att se kindteckningar när hon är så pass vit … :/ Men hätta ser jag iaf… nån mer som ser? :)
/Matilda
Hätta tycker jag mig också se, men jag tycker bilderna är för korninga/oskarpa för att kunna avgöra vilken färg den har.
Hon är typ gul/orange där det ''gula är'' och precis bakom öronen har hon två svarta sträck.
hon har orange/svarta mest oranga med de är lite ljusare orange än i ansiktet, där hon har prickarna på ryggen.
orange svans (samma färg som i ansiktet)
och kritvit på magparti och på resten av kroppen där ''täckningarna'' inte är.
kan det hjälpa kanske ? ..

åh vad vacker hon var :D
#23 tack, hon är vår lilla princessa (:
Tycker det som sagt är svårt att se på bilderna, men jag tycker hon ser för orange/rostfärgad ut för att vara en b/y, det var därför jag trodde på nf.
Du har ingen möjlighet att ta en bild på henne imorgon i dagsljus?
Jo det kan jag göra. (:
ska kolla på google om Nf också hehe (:
tack för tipsen Imasy.
Asså jag undrar om hon inte är en bandad med rost i.
har fortfarande funderingar om att de är en b/y
då jag tycker hon är mest lik de färgerna så.
Har kollat en massa lite överallt också. tycker även denna bilden passar in på färgerna hon har.. då hon har de svart/oranga fläckarna på ryggen.
http://hamster.ifokus.se/Sites/3f53f11b-7070-44df-a96f-daab0151a346/Fairytail%C2%B4s%20Bad%20Boy.JPG

Vilken färg hon än har så är hon ändå d.s också.
#28 vad är d.s ? förlåt om jag frågar är dålig på förkortningar..
Dominant spot = ds ;)
håller i så fall med Ulrika. hon kanske har en släng av de då ? ..
b/y d.s ?
går de så är de kanske det för ser så ut. hon har ju lite såna fläckar i själva de oranga på ryggen. och lite på öronen.
Okej men heter det bara ''bandad'' då ? men hon är mer rost färgad än denne.. kan de bero från hamster till hamster kanske?.
Om du vill kan du få låna min bö silvergråa satinhane (han är korthårig), han är supermysig och jättesöt:D (A)
#33 Nej, alltså..
Först är hamstern en färg.
Sen om de har den vita randen (bandad) så säger man först färgen sedan bandad efter. såhär:
Normalfärgad Bandad :) (ex nu bara)
Sen kan en hamster vara fläckig, och då kallas det för d.s då som tidigare nämnde. :) Då säger man: Normalfärgad d.s (ex).
Har din hamster båda så får man då säga: Normalfärgad bandad d.s :) (ex).
Förstår du? Jag är ganska trött så ber om ursäkt om det låter krångligt… 
/Matilda
#35 Hahha, nej jag förstår och tack för att du tar tid och berätta detta tror är hon är bandad och d.s faktistk. verkar inte bättre ju.
för hon har den vita randen och är fläckig längs ryggen.
då den bilden du skicka också verkar stämma fast hon är lite mörkare bara. tror hon är normal färgad bandad och d.s .. ska kolla lite mer på de. men men just nu går hon runt på golvet i sin boll med danne haha hon älskar det (:
#36 Tur du förstod iaf! Längtar att få se bild på henne i dagsljus! :]
/Matilda
ska jag fixa imorgon och fråga min pojkväns syster om man kan låna en ordentlig kamera. men mitt lilla liv vill säker inte vara stilla bara för det.. brukar ju va så hehe (:
#38 hihi, ja precis :P inte alltid dem små sötnosarna vill hamna på bild :]
/Matilda

#34 Om tjejen nu är b/y så är silvergrå ingen bra kombination.
#34 Jo, jag frågade hon det också, och kollar olika kategorier lite här och var som jag skriver ner så de inte blir fel..
#40 Synd(A)
#42 sånt som händer, du får läsa på lite om färg och lite så (:
precis som jag håller på nu hehe (:
#12 Undra vad jag har varit o läst för avels rek, hihi
--------------
Hon ser ut att vara en normalfärgad och inte en black yellow.
/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.
#43 Men om hon är nf så borde ju sg funka(A) Eller?
#47 Ja silvergrå fungerar bra till normalfärgat. Det fungerar bra till gult också det är bara att det kan bli knepigt att färgbestämma ungarna när det är gult och sivergrått blandat..
#48 Okej:) Varför blir det svårare? (A)
lägger nog också en röst på nf :) Men få se hur det blir med de nya bilderna.
Söt var hon iaf!
// Pabblo
#49 Silvergrå är en blekgen som tar bort det röda i färgerna den bleker alltså färgen. Gult är också en speciell gen då den är könsbunden finns en del redan att läsa om den om man söker runt lite. När man då får gula varianter som dessutom är blekta av silvergrått så kan det bli svårt att färgbestämma, så man brukar avråda att ta sådana kullar om man är nybörjare av genetik.
#51 Jasså;) Tack för att du förklarade:)
Tack så mycket, men hon är nog NF är nästan hundra på det nu (:
ska förska ta bilder senare när hon har vaknat vilket hon brukar göra vid fyra (:
Tur nog har hon börjat ställa om dygnet (:
tack för all hjälp !
och bilder kommer inom kort (:
Om hon nu är Nf, skulle det inte var snyggt med en nf+nf parning? Eller är det bara jag som gillar nf:ar
?
--------------
#54 Håller med nf är jättefint 
Jo men hon är bandad också och antagligen d.s.
ska köpa in en hane till henne som ska vara Nf helst utan bandad och b.s också eftersom man vill få rätt på färgerna (:
tråkigt att hon inte vaknat ennu, bara för de sover hon säkert hela dagen hehe :P
Jag skulle nog faktiskt säga att hon är nf. Såg på en bild en liiiiten svart rand ovanför det vida vid kinden ^^
/Matilda
Okej är hon bara NF då ? ..
#64 Nej nej! :) Nf är ju själva basfärgen, kommer du ihåg? :)D.s och Bandat är som tecken kan man väl säga :)
/Matilda
Jo men hon är NF - banat och D.s isåfall (:
det är vad vi kommit fram till hehe (:
tack för all hjälp och så (:
Nf Bandad d.s ja:) Men det är bara vad jag tror :P
/Matilda
Får kolla upp det (:
men jag ska nog skaffa en NF hane, så får man kolla ordentligt hur ungarna blir och så kanske döljer det sig lite mera NF i generna på min lilla flicka (:
Men öronen! Är det ds som gör fläckarna?
--------------
#70: Yes.
Har en ds-hane här hemma som har fläckiga öron. =)
Ja, är det fläckar på öronen så kan hamstern vara antingen bandad eller d.s har jag hört. Min gammeldam wimza är silvergrå hz och har fläckar på öronen pga att hon är bandad, medans min hane baloo som är silvergrå bandad inte har det.. hmm :) undra vad det kan bero på…
/Matilda
Jag dycker också att din hamster ser mer ut att vara Normalfärgad än Black/Yellow. På #59 tycker jag att det ser ut att även vara en liten kindteckning där.
Men, Black/Yellow kan även de vara "fläckiga", alltså ha mörkare och ljusare partier över kroppen (ej att förväxla med vita Dominant Spot-fläckar, inte dessa jag menar, utan den mörka fläcken som syns på din hamsters huvud och ena kind) såpass att vissa B/Y-, C/Y- och D/Y-hamstrar ser vilttecknade ut.
Vet du vad man kan göra då? Testpara. 
Då Black/Yellow inte bara hör till gulbaserade, utan även svartbaserade färger, så skulle du bara få svartbaserade ungar om du parar henne med en svartbaserad hane. OM hon nu är B/Y. 
Om du då får viltfärgat i kullen, trots att hanen är svartbaserad, så är hon inte B/Y Dominant Spot Bandad, utan Normalfärgad Dominant Spot Bandad.
Svartbaserade färger är: Svart, silversvart, choklad, silverchoklad, dove, silverdove, champagne och silverchampagne. Jag rekomenderar att hanen är någon av dessa färger.
#70 Vit-teckningar kan ge fläckar på öronen, alltså även Bandat. 
Ja, då mindes jag rätt om öronen, det var då himla gulligt
--------------

Var inne och kikade på din hemsida och där skrev du att du skulle ta kullen för att det rekommenderades att ta en kull på hamster.
Vem rekommenderar det? Din hamster mår lika bra om hon inte får någon kull, någonsin.
Undrar lite om det är något missförstånd någonstans?
måste läst fel då (:
tack för att du sa till. ändrat nu.. men hade tänkt para henne en gång för och se vad de blir för ungar hehe (:
#76 Nu känner jag mig som världens största party-pooper men det spontana svaret är: Ytterligare ett gäng hamstrar som behöver nya hem som inte finns. =/
Tänk efter riktigt ordentligt innan du tar en kull och se till att du har hem till alla ungar om du inte kan behålla dem själv.
Lycka till!
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
#77 Jo det ska jag men det blir och kolla hur stor efter frågan först (:
vet iallafall två som vill ha guldhamster av denne honan.
Men det är och tänka på (:
tack för tipset iallafall!
hoppas allt går bra, ska in och titta på omplacerings senare och se om man kanske kan ge en eller två ett hem (: