Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 970 ggr
fia-mia
0

Förändra ett beteende?

Är hamstervakt igen, den här gången åt en kompis guldhamsterhona.

"Problemet" med henne är att hon är lite självmordsbenägen, hon hoppar från höga höjder. Hon hoppar mer än gärna ur handen vilket gör att kompisens 9åriga bror inte kan hålla henne.

Kan man ändra på sånna beteenden?

Själv tror jag att allt är möjligt, men går det med den typen av djur?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Music96
0

Hamstrar har ju inget "höjdsinne" vilket gör att de ínte känner att de är högt upp. Så dom hoppar från höga höjder, ja. :) Det är helt "normalt", eller vad man ska kalla det. :)

Det där att hon hoppar ur handen har nog att göra med hur mycket spring i benen hon har. Vissa har väldigt svårt för att sitta still. Tungan ute men det borde kunna "vänjas av" eller i alla fall bli bättre, med tiden. Håller man bara på med dem skulle jag tro att dom sitter still - eller i alla fall mer still än nu - tillslut. ;) Sen brukar de ju bli lugnare när de bli äldre. :)

Hur gammal är hon? :)

fia-mia
0

Hon är redan 1 och ½.

Jag har nog klurat ut vad beteendet beror på, jag tror det har med stress att göra. Jag tog ut henne igår så hon fick springa på sängen. Inga problem alls, förens en person till kom in i rummet. Då blir hon stressad direkt och nästan okontaktbar.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Music96
0

#2 Hm… :/ Hur är hon när hon är i buren? Kan flera personer vara i rummet uran att hon blir stressad?

fia-mia
0

#3 Kan tyvärr inte svara på det. Hon har bara varit här sen i torsdags och hon är knappt vaken när jag är vaken. Men min kompis var här när hon var vaken och då funkar det om personen är riktigt lugn och inet pratar med pipig röst

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Music96
0

#4 Ja men då kanske hon bara är väldigt ljudkänslig? :) Min hamster gillar inte heller när det lever om så mycket, gillar absolut inte plötsliga ljud.

Vissa djur är ju mer nervösa av sig. :)