Avelsfunderingar
Jag är ju en ganska ny uppfödare på guldhamster och håller på o suga i mig all information o kunskap jag bara kan.
Jag har velat en del mellan kh o lh kom sedan fram till att kh är det jag helst av allt vill ha, men upptäckt att det är svårt att få tag på dessa då det inte finns så många uppfödare av dem, vilket jag tycker är synd.
Men har även upptäckt en del problem med korthåren.
Tex kroksvans är nått jag själv nu har fått bemöta, fick hem en tjej med denna defekt o såg när jag kollade igenom bebbarna i min senaste kull (5 dagar gammla) att en bebis i kullen har krokig svans.
Detta fick mitt hjärta att krossas totalt då jag hade väldigt stora förhoppningar på denna kull o tänkt o behålla o avla vidare. Självklart möter man problem o man får tänka om sina planer så är det ju med alla djurslag men det känsn ändå hårt väldigt hårt, speciellt då det verkar dyka upp silver dove skp i kullen o det är min stora dröm att ha denna färg.
Hur går man vidare med denna kull? Blir det totalt avelsstopp på hela kullen eller hur tänker o resonerar ni mer erfarna uppfödare i en sån här situtaion?
I min förra kull fick jag ju i efterhand veta att pappan bar på sterumkrok nått jag inte fått veta tyvärr o jag satte avelsförbud på kullen men fick samtidigt höra att man inte ska ta ut en hel kull bara för att 1 uppvisar defekten, syskonen kan vara fria o om man tog ur alla linjer där en defekt visade sig så skulle det inte finna nåt kvar o avla på.
Vad anser ni andra? kan man avla vidare fast det finns defekter på defektfria syskon om man är noga med att hitta rätt partner?.
Jag kan tycka att det är svårt att hitta kh utan svansknyck i linjerna tex av de 5 korthår jag har hemma bär 3 av dessa på denna defekt. Mamman o pappan till denna kull bär ju på det då det dykt på en avkomma visst är det så?
Sen den 3e har i 4e led en individ som tillsammans med en annan parner fått kroksvans.
Ev har jag även en 4e som kan bära på denna defekt då jag misstänker att en viss individ i den stamtavlan är samma individ om fanns på min kroksvansdams stamtavla.
Men betyder detta att dessa 2 sistnämda måste bära på defekten? O hur gör man i avlen, avlar man ändå på dessa? o vet man i hur många generationer denna defekt följer med? Tex om jag håller dessa avskilda o inte parar dessa linjer med varandra på säg 4 generationer o sen gör en parning kan det då dyka upp?
Hur gör man annars för o få tag på defektfria djur? Som jag förstått det är kh basen ganska liten o de flesta är besläktat på ett eller annat vis?!
Jag diskuterade detta med en person som inte kan nått om avel alls o fick då förslaget att göra lh-kh parningar för o bredda min kh bas då jag inte märkt att långhåren har samma problem?! Eller det kanke de har? Är det lika vanligt med kroksvans på långhåren? Eller har bara jag haft väldans otur med mina korthår o det faktist inte är så vanligt med kroksvans?
Det jag vill ha ut ur denna tråd är hur skulle ni göra med denna kull jag här uppe berättade om ska hela kullen tas ur aveln för att ett syskon verkar ha kroksvans?
Vad anser ni andra om att korsa hårlagen för o få mindre defekter på korthåren?
Hur vanligt är det med defekter? Och är båda hårlagen lika utsatta?
Hoppas vi kan hålla diskutonen på en bra nivå och inte "bråka" utan i all välmening bara diskutera detta.
(o ni får ha lite överseende med ev stavfel osv jag är dyslexiker o kan ha svårt med stavningen o styckeindelning osv)

Har du lagt denna frågan på SHF:s forum också?
Jag hade íngen aning om att det var mer svansknyck på kh än lh.
Nej det har jag inte är inte medlem där nämligen
Det är bara mina egna "erfarenheter" flera av korthåren jag har/haft har haft detta i generna medans de långhår jag har inte har det.
Andra kanske har andra erfarenheter än mig, det är det jag gärn avill få fram i den här diskutionen om jag har rätt eller om jag bara haft otur
Jag tror det handlar mer om att hitta rätt kombination vid val av avelsdjur- vet man om att en hamster har ett syskon med defekt. Så får man utgå från att de andra bär på det även om de också kan vara helt fria. Utgår man från att hamstern bär på det så får man vara extra noga med val av partner- dvs den ska ej ha samma defekt bakåt i leden.
Det är svårt att hitta helt defektfria led, så det gäller att inte "dubblera" de anlagen genom att para bärare+bärare.
Vad gäller kh avel så verkar det ganska svårt att få tag på rena korthår- som inte har långhår bakåt i stamtavlan. Men jag tycker hellre att man ska välja en korthår med lh bakåt i ledet, om det är kh man vill avla på- ist för att blanda hårlagen.
Man får helt enkelt försöka hitta så fria linjer som man bara kan och va noga med att inte dubblera någon defekt.
Det är ju det som är faran med att blanda in zoodjur etc, då har man ju inte den blekaste om vad man egentligen tillför sin egen linje.
Beklagar verkligenmatt det blivit såhär för dig, det är verkligen inte kul. I know the feeling 
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
"Det är ju det som är faran med att blanda in zoodjur"…. precis lika stor fara med privatuppfödda djur…. d har nog inte gått ngn förbi vid detta laget…
#4 självklart är det minst lika stor "fara" med privatuppfödda djur- men då har man iaf Förhoppningsvis en chans att kolla upp bakgrunden.
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_
Jo precis man får vara noga med partnern till djur man vet eller misstänker bära på defekta gener..
Att de har lh bakåt gör mig ingeting jag avlar först o främst på temperament o hälsa än utseendet även om jag försker hålla mig så nära standarden som möjligt ändå..
men det verkar vara svårt ändå har letat en hel del o de få jag hiittar är nära släkt med de jag redan har, men det är bara o söka vidare.. lh med kh i släkten anser jag kan passa likabra kan ju komma kh där med då.
Häromkring är nästan alla zoodjur från privata uppfödare det är bra tycker jag men man får ju ändå inte stam på dem, men min första kull var mellan 2 zoodjur o den blev frisk o fin så jag dömemr inte ut alla zoodjur även om de passar bäst till sällskap o jag förederar djur med stam det är ju det jag letar efter..
Nej det är inte kul alls, funderar länge o noga nu om jag ska fortätta med kh eller ändå gå över till lh men ger inte upp kh ännu letar vidare efter fina bra djur ett tag till
Jag har inte märkt nånting alls med kroksvans på mina KH :O Gnuttas svans är rak och ungarnas med :) Jag har btw en hane kvar ur Gnuttas kull, där är det inget fel på svansen :)
Tycker du resonerar klokt, man ska heller inte döma ut zoodjur för det.. men klart mycket roligare och bättre att ta djur med stam så kan man ju kanske undvika att sätta sig på pottan. Sen är det ju bra om man kan hitta åt den "felande länken" ibland när man släktforskar.. så man kan försöka räkna ut vart defekten kan ha uppstått.
Tycker inte du ska ge upp korthår, det är ju nästan bara större anledning till att fler bör ta sig an de korthåriga och kämpa för att få in nytt blod i linjerna och fösöka förbättra de linjer som finns idag. Tycker absolut att du ska kämpa på ^^
_
Vad jag vet så är defekter vanligt även på långhår, tyvärr. Men jag tror som så att långhårslinjerna är mer "studerade" då fler, än sålänge, håller på med dessa än med korthår. Därför kanske det uppfattas att det finns en aning mindre defekter där.
Jag tycker inte att du behöver "lägga ner" hela kullen, utan spara den unge du tycker tillför något i din avel och leta mycket noggrannt efter en hane/hona till den där det inte finns någon känd defekt inom den närmaste släkten. Det är väldigt svårt att hålla koll på alla hamstrar i en hamsters släkt, men man får göra så gott man kan.
Jag tycker att du kan blanda hårlagen, om du känner att du hittat en hamster med en "frisk" släkt som dock är långhår.
Men om du avlar för att få fram bra korthår, så bör du inte blanda en bra korthår med en bra långhår. Ej heller en dålig korthår med en dålig långhår. De har helt olika polygener, vilket bara kan "förvärra" det ännu mer.
Så håll dig i sådana fall helst till bra korthår+dålig långhår eller dålig korthår+bra långhår.
Nu är jag inte 100% säker, men vad jag har uppfattat det som så nedärvs bland annat svansknyck varken dominant eller recessivt, utan polygeniskt? Alltså "kan" man para två hamstrar med svansknyck och ändå inte få 100% svansknyckar i kullen (dock ej sagt att man ska avla på djur med defekter). Ej heller behöver båda föräldrarna "bära på svansknyck" för att det ska bli en unge med denna defekt. Som sagt, ej säker. Rätta mig någon om jag har fel.
Intressant läsning verkar som det inte är helt fastställt hur detta nedärvs, o då är det ju bra att man gör som man gör idag, att bokföra djur med defekter tycker det är superviktigt.
men det jag tycker är allra viktigast med är att vara helt ärlig om det dyker upp defekter i en linje, det är ju sånt osm kan hända ingen är ju perfekt o jag hoppas att alla är ärliga
.
Både honan o hanen till denna kull är raka o fina i sina svansar o mamman har stam så den går ju o kolla upp dock kommer pappan från en privat uppfödare och är inköpt via en djuraffär så hans stam är lite mer okänd då då, men han var värd o chansa på ändå sååå underbar kille o så vacker.
En annan sak jag funderat på om detta kan finnas i linjer o man inte vet om det? Det verkar ju vara ganska vanligt att bebisar går bort i kullar o om nån av dessa har defekt vet man ju inte då.
Had ejag inte kollat mina bebisar o den här lillen inte överlever hade jag ju aldrig vetat om det.
Det föddes ju 13 o 12 lever idag ingen anin gom den som dog om den med hade defekt eller inte.
Att jag vet hur många de var är för att hon födde helt öppet bakom toalådan så jag såg hela kullen innan jag la över bopappret på dem, jag är inte där o pillar konstant på dem.