Ska kanske !!
om ägaren går med på det! En gång så var jag hos ägaren alltså min kusin, och då råkade hon ta hanen för nära min hamster men min hamster stack bara ut huvudet och luktade :) så jag tror att hon gillar han , för med den andra hanen jag försökte para henne med gick det inte bra hon bet nästan ihjäl han:( fast han mår bra nu:)

Honan bits antagligen för att hon inte brunstade den dagen :)
// Dodat :)

gör det inte..
#3 vadå gör det inte ?? #2 Jo det var antagligen därför men hon gillade kanske inte den hanen:0

vad jag menar är… gör det inte. para dom inte. om du vill ha alla anledningar till att du inte bör göra det så har jag inte tid att skriva en novell just nu.
Jag kollade igenom dina gamla trådar lite grann. Och det låter inte riktigt som att du har läst på ordentligt om avel.
Jag förstår att vissa snabbt kan ge sig in i avel. Men jag tycker att man ska lära känna sitt djur innan man ens börjar tänka på avel. Och när jag skriver det menar jag att man ska lära sig hur hamstrar fungerar. Att kanske ha hamstrar ett tag åtminstone. Jag tror inte man riktigt kan vara helt redo för avel redan på sin första hamster t.ex.
Så känner i alla fall jag, men jag förstå om alla inte håller med.
Hamstern var även från djuraffär om jag förstått rätt utifrån dina andra trådar? Man vet aldrig vad dom avlar på.
Varför inte bara ta det lugnt. Ha hamstern som sällskap istället. Och läs på ordentligt. Här inne kan du ju hitta många som verkligen kan det där med avel.
Och sen när du är redo för att bli uppfödare kan du ju köpa djur från en uppfödare istället.
#6 ja men jag kan mycket om avel och jag kan min hamster nu är hon världens snällaste hon behövde bara lite kel:)
Vad har din hona för brister som just denna hane kompletterar? Vad har han för stam? Vilka färger förväntar du dig?
Inget påhopp, utan detta är sådant som jag anser att man ska veta innan ev. kombination, med reservation för speciella undantag.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
Sen vill jag bara tillägga vad som kan hända under självaste födelsen, kan hända att ungarna inte kommer ut, och då ska man ju också ha pengar till veterinären, och snabbt ta sig dit. Och det kan gå på över 1000 kronor faktist. Inte menat att hoppa på dig. 
Var det hon du trodde var dräktig för att du kände något i magen?
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

Läs på läs på läs på:) och svara gärna på frågorna här ovan, skulle aldrig köpa en hamster av någon som inte kan svara på dessa frågor rakt och med vettiga svar.
#10 Du jag har faktiskt pengar och om mina djur blir skadade gör jag allt för dem !!
#13 kan du svara på allas frågor?
#8 Min avelsplan är att föda upp fina små hamstrar med ett fint temperament, och i den eventuella kullen spara en hona till till mamman, och jag har hem till minst 7st
#8 nej hon bor med en gammal hane :)
och hon var från djuraffär så du har ingen aning om hennes bakgrund?
Skulle vilja höra svaren på #9 viktiga frågor.
kan ni sluta klaga jag som trodde att de skulle bli kul att få berätta en sån sak:((:(
Klaga? Jag frågar. Och frågar igen eftersom det inte dyker upp svar på vissa frågor.
okej sorry då
och frågorna i #9 är viktiga. Om man inte tänk på allt sånt så kan man i alla fall få sig en tankeställare.
Jag förstår om det är väldigt lockande att avla. Men alla individer är inte lämpliga att avla på.
#9 asså jag vill bara ta en kull ska det vara så svårt jag vet varför jag vill para men kan inte förklara det på ett bra sätt:(
Okej men du kan väl förklara vilken stam hanen har? och honan.
#23 Kanske inte är så lätt om dem kommer ifrån djuraffär? :/
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
#24 Det är ett sånt svar jag väntar på. För är båda från djuraffär så är det ju verkligen inte ett bra val att avla. Speciellt när målet inte är större än att man bara vill ha en kull :/
#25 Nej, tycker inte jag heller. Är ju bäst att avla på de man har stam på, eller åtminstone vet vilka föräldrarna är. :) Men förstår även nyfikenheten.
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Jo jag förstår också. Jag vet ju själv hur man lockades av att avla när man var yngre. Och då tänkte jag inte långt och idag är jag glad att jag aldrig avlade. Trots att min kanin hade stamtavla.
Det finns så mycket att lära sig innan man ska avla.
men hanen har ingen stam och är från uppfödare vid namn Emma Krewald
Ok, om vi då "låtsas" att stam o hälsa inte spelar någon roll. Vad har honan/hanen för positiva egenskaper som är bra att avla vidare på? Vad kommer kullen tillföra till sin ras?
Jag förstår självfallet att du gärna vill ha en kull o spara en bebis, men du måste ha i beaktning att resten av kullen säljs till andra människor, som i sin tur kanske väljer att ta egna kullar osv. Så det stannar inte vid din lilla kull, utan kan utvecklas hur mkt som helst. (Ursäkta om det lät lite konstigt, är lite stressad)
--------------
#29 det ligger något i det du säger. För även om man tar en kull mest för sin egen skull och kanske tänker behålla de flesta själv.. så måste man ju ändå ha i åtanke- att någon av köparna kanske avlar vidare på dem. Trots att man själv kanske inte tänkt det riktigt så.
Har själv haft en "test kull" på råttor, där vi var osäkra på hur kullen skulle bli.. det var inget vi tänkte avla vidare på så vi (jag & min syster) behöll alla ungar själva. Enda sättet att garantera att de ej gick mer i avel :)
_♥ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's ♥
_

man MÅSTE TÄNKA LÄNGRE än att "åh vad söta bebisar"…
#29 Honans posivitva egenskaper är hennes färg Vit och grå och att hon har ett fint temperament.Och det har hanen också.
#31 Ja det vet jag :)
#32 "hennes färg vit och grå " ?
#34 oj menar Pearl.
Tycker du ska tänka en gång till. Varför inte vänta, läsa på lite till och sen köpa in avelsdjur från uppfödare?
#36 Okej :)
#32 Inte nog bra argument enligt mig. Men du gör ju som du vill
--------------
Det viktigaste är att man har ställt sig följande frågor innan man tar en kull ungar, oavsett art!
**Det första man ska tänka på är:
*** Är jag mogen att ta hand om honan om det händer ngt?
* Har jag den ekonomiska förutsättningen att betala om ngt går galet?
* Kan jag ta hand om ungarna om ngt händer, har jag en plan för hur?
Efter man har svar på ovanstående frågor så går vi till föräldradjuren:
* Vad tillför respektive tilltänkta föräldradjur rasen, vad är bra/dåligt och vad vill jag förbättra?
* Välj djur som kompletterar varandra.
* Tänk på inavelsgrad.
* Stammen på ett djur är viktig att känna till, finns det några kända sjukdomar eller dekefter i linjerna?
* Motsvarar föräldradjuren den uppsatta standarden för arten?
* Viktigt att tänka på är mentaliteten, är ngn av de tilltänkta föräldradjuren stressad? Välj då en annan.
Nu går vi vidare i tanken på en kull:
* Har jag förutsättningarna att behålla ALLA ungarna om mina köpare lämnar återbud?
* Har jag ekonomisk möjlighet att utfodra en kull?
* Vad är syftet med en kull, ska jag behålla själv i första hand?
* Om inte varför ska jag inte behålla ngn?
Räcker mina erfarenheter?:
* Vet jag vad som krävs för att bli en uppfödare? Man är alltid uppfödare från den fösta kullen ungar som föds i sitt hem i lagens ögon.
* Är jag påläst på alla konstiga frågor som jag kan få av tilltänkta köpare?
* Kan jag tillräckligt mkt om arten i fråga?
* Känner jag till vad som gäller Vid försäljning, vad händer om en köpare reklamerar sin vara?
**Sist men absolut inte minst:
*** Hur ser min avelsplan ut?
Är den enbart ta en kull för att det är roligt eller för att veta hur det är, AVSTÅ, det är mkt bättre både för mig själv och mina framtida köpare.
Har jag däremot en plan på hur jag ska gå vidare i mitt avelsarbete ja då tycker jag att man kan ge sig in i leken.
**Lycka till alla ni som har planer på att föda upp er första kull, men kom ihåg från att första kullen är född är ni i lagens ögon uppfödare!
**
#39 Mycket bra och tänkvärd information.
Vad exakt innebär det att man i lagens ögon är uppfödare? Förutsatt att uppfödningen inte bedrivs som näringsverksamhet; Kan en kund reklamera en vara från en privatperson? Blir det ett mål i civilrätten om man vägrar att acceptera reklamationen?
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
En hamster att att anse som vilken vara som helst dvs man kan likna det med en mobiltelefon.
Om köparen anser att varan är felaktig reklamerar denne varan det ligger på uppfödaren att motbevisa detta.
Felaktig vara när vi kommer till djur kan vara mentalitet, sjukdom, tidigt dödsfall, defekt osv. Det kan även vara felaktigt kön, hårlag osv. Ja listan kan helt enkelt göras lång.
Rent krasst kan man säga att oavsett fel på varan så är man skyldig att ersätta den. Antingen genom att betala tillbaks pengar eller ersätta varan med en ny.
Det lättaste är att läsa på konsumentverket vad som gäller.
Jag personligen anser dock att hamstrar och alla andra levande varelser inte alls kan jämföras med materiella ting.
Som hunduppfödare har jag varit med om flera reklamationer av olika slag.
Som hamsteruppfödare har jag bara varit med omd et enstaka tillfällen och vid alla dess ahar jag ersatt med en ny vara.

Frågor som jag önskar alla uppfödare skulle ta sig tid att fundera över och sedan kunnat svara på, jag själv skulle aldrig köpa av någon som inte hade kunnat ge tänkvärda svar på detta. Tänk om fler kunde ha de kraven på andra och sig själva!:)
#39 bra tankeställare. Till alla :) nästan så jag vill låna texten till min hemsida som en liten bas-tankegång för de som ev. funderar på att börja avla ;)
_
Den går ju kanske att finslipa lite innan finsn så många andra frågeställningar som borde vara med på en sådan lista, det här var det som direkt slog mig.
En liknande lista kommer att läggas upp på SHF's nya hemsida när den väl är klar, då är det fritt fram att plocka vissa delar som reggad uppfödare…
Men som sagt nu är det sommar och till hösten hoppas vi på en ny hemsida ;)
#44 oh, spännande! Det behövs ^^
_