Hamster iFokus

Hamster

Etiketter: burartillbehörinredning
Läst 2596 ggr
LilMoon
0

Vill varna och ber er tänka om.

Till alla som har/skaffat som nybörjar till veteran.

Igår fick vi avliva en hamster som jag har varit hamstervakt åt.

Då han har trasslat in sig i hamstervadden..

han hade fått en knut ovanför foten vilket gjorde att hans fot inte fick blod. och som ni vet när de händer så vart foten svullen och blå.

Jag som var hamstervakt såg detta när jag hade kommit hem från skolan.

Panikslagen satt jag över en timme och försökte få  loss knuten med en hamster som hade ont och hade panik.

efter mycket pillrande fick jag loss knuten men foten var död och ägaren kom och hämtade lille killen.

Till och med vetrinären tyckte de var konstigt att affärer säljer hamstervadd och de var första gången han hade sett detta.

min vän fick ett svårt beslut att antingen låta han överleva och få kallbrand och dö i buren eller få somna in.

lille go grabben vart inte ens 6 mån.

så ville bara be er släng hamstervadd och använd toapapper. el ngt annat dylikt. de är fruktansvärd att se ett försvarslös hamster ha ont och ha panik..

MammaL
0

Åh stackaren=( beklagar verkligen. Det som är bestörtande är att jag såg en annons på blocket där dom använde hamstervadd till sin dvärghamster. Jag beslutade att skriva till annonsören att skriva till denne och berätta hur farligt det är. Jag tror man ska ta tag i detta och gå ut med en protestlista mot hamstervadd.

Kram!

JustiinBieeber
0

STACKARS DEN jag beklagar verkligenRynkar på näsan:-(

[Sniff]
0

Så tråkigt när sånt händer! :/ Varför fattar inte alla att det är farligt och dåligt?! Varför säljer djuraffärerna det?! :/

CharlieLalla
0

Djuraffären sålde hamstervadd till mig också (var ett paketpris). men efter att ha läst alla trådar här angående den så bytte jag igår mot toapapper. Förfärligt att de gör det i djuraffären…………

Beklagar.

MammaL
0

Därför tycker jag att det är viktigt att skapa en protestlista och skicka till tillverkaren. Det är ju toppen om dom kan sluta sälja det. Jag ska göra lite research och se om jag kan få tag på dom som säljer hamstervadd. Någon som vet märket på det så vore jag tacksam.

Kram

Carjos
1

Söker man lite så får man upp några som t ex Nobby, Karlie Glad

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

[iurochskur]
0

#6 Den ätbara vadden affärerna pratar om då? ska dom med varnas för? Jag har absolut inte någon erfarenhet vad gäller ätbar vadd.

Själv använder jag enbart rivet toapapper och kommer aldrig använda vadd i någon form.

#0 Ledsamt att det hände, beklagar.

[iurochskur]
0

Nu har min syster varit i kontakt med en kunnig person och inte ens den s.k ätbara vadden är ofarlig. Så det blir ju att försöka få stopp på försäljningen av hamstervadd i alla former.

Carjos
0

#8 Ja det är nog lika bra…har ingen erfarenhet av den ätbara heller, brukar slänga dem direkt när man fått med sådant ibland vid burköp. Är ju bara en onödig kostnad att köpa bäddmaterial när man oftast har toa/hushållspapper hemma redan.

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

MammaL
0

Jag har nu haft telefonkontakt med ett större importföretag och den som jag pratade med skulle se över detta och jag hoppas att dom slutar att sälja hamstervadden till djuraffärena. Han lev. till dom flesta här i Sverige. Jag gör vad jag kan. Det är beklagligt att dom säljer detta trots att flera har ringt runt och mailat mm.

Kram

CharlieLalla
0

Håller med er alla. En fråga bara, använder ni toapapper som bädd i hela buren också? istället för spån? jag har rivit lite och lagt i hans hushörna?

MammaL
0

Nej jag har papperspellets som heter Toalätt som Bottenmaterial. Det finns att köpa på djurmagazinet mf. Sen har jag bara toapapper i själva boet. Jag brukar lägga utanför boet så tar dom in det dom vill ha in dit.

Ellenfyrkant
0

Jättebra att meddela om verkliga olycksfall som slutar illa. Att inte använda olika saker av riskabla anledningar kan annars bara låta som tomma ord. Tycker du borde tala om detta för djuraffärer i närheten.

Mvh Ellenfyrkant

91Marran
0

Jag hade det till min förra hamster, det funkade och då vägde det över riskerna, men man lär sig när andra berättar av sina erfarenheter. Märkte direkt att dvärghamstrar + vadd inte var någpn idé, så har gett upp det nu.

Mvh
Mig

ellaaannnn
0

stackarn…. Jag använder spån i huset istället för vadd eller toalettpapper (då hon äter toalettpapper :S ). Spån är bäst att använda för dom äter ju inte det och det är varmt och gott att sova i.

Tazzar
0

#15 Är det säkert att hon verkligen äter/sväljer papper? Annars så är det helt normalt att hamstrar "hamstrar" (= stoppar in det i kindpåsarna) bomaterial.

ellaaannnn
0

#16 hon äter det, stoppar in i munnen och simsalabim så är det borta :P Förr la jag alltid in strimlad toapapper men efter 2 dagar är det spårlöst försvunnet och har sett henne sitta och mumsa på det. Verkligen hennes favorit =P