Hamster iFokus

Hamster

Etiketteravelgenetikuppfödninghybrider
Läst 2357 ggr
SweetCheeks
0

Hybrid mellan kines och vintervit

Är det möjligt med en framgångsrik parning mellan kinesisk och vintervit dvärghamster?

Nyss såg jag en annons om dvärghamsterungar som är en blandning mellan kinesisk och "sibirisk" dvärghamster, enligt annonsören.

Är det troligare att man menar campbells snarare än kinesisk? Jag har läst att campbells ibland kan kallas mongolisk dvärghamster, kan det ha skett en förväxling av dessa namn?

Tilda

Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar

Charlie2006
0

Jag tror inte det är möjligt med en parning mellan vintervit och kinesisk, då dom inte riktigt hör till samma släkte och familj. Vintervit hör till släktet Phodopus och familjen dvärghamstrar, och kinesisk till släktet Cricetulus och familjen råtthamstrar.

Då både campbells och kinesisk kommer från mongoliet så kan det vara möjligt, att dom blandat ihop namnen.

Sen om det finns bilder på dom så skulle man nästa se om det var en blandning mellan vintervit och kines, eller vintervit och campbells Flört.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

SweetCheeks
0

#1 Jo, hade det funnits bilder hade jag troligtvis inte undrat. =)

Dock så hör de till samma familj, till och med till samma underfamilj; för enkelhetens skull utgår vi ifrån att hamsterartade gnagare hör till en egen familj. Familjens namn är då Cricetidae och just hamstrar hör till underfamiljen Cricetinae.

Phodopus är precis som du skriver ett släkte, även kallat "dvärghamstrar" och Cricetulus är ett annat släkte, även kallat "råttliknande hamstrar". Både Phodopus och Cricetulus är släkten inom underfamiljen Cricetinae.

Huruvida vintervita skall anses vara en art (P. sungorus) eller en underart (P. sungorus sungorus), samt om C. griseus egentligen borde heta C. barabensis griseus verkar det råda delade meningar om. Vi kan i vilket fall konstatera att de hör till olika släkten. Dock förekommer det hybrider även mellan olika släkten så jag undrar om det är någon som vet med sig att det är möjligt att få fram en P.sungorus x C. griseus.

Har även läst att P. roborovskii kallas för mongolisk dvärghamster, kan det vara möjligt att få fram en P.sungorus x P. roborovskii? (Jag är osäker på om släktet skrivs ut båda gångerna för en Hybrid inom samma säkte men för tydlighetens skull låter jag det stå så.)

Jag reserverar mig för eventuella faktafel, ovanstående är vad jag fått fram efter att ha sökt efter information om hamstrars systematik på i huvudsak Wikipedia men även andra internetkällor. Eftersom detta inte är en artikel kostar jag på mig att inte skriva en mer specifik källhänvisning. ;)

Tilda

Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel

Charlie2006
0

#2 Jo läste också att Cricetulus stog under dvärghamstrar.

Det är mera möjligt att en vintervit och roborovski skulle kunna få ungar än en kinesisk och vintervit. Då dom är närmare varandra och är inom samma släkte. Dock tror jag inte att änns en sån parning är möjlig, då dom skilljer sig.

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

Geishas
0

Det är bara vintervit och campbells som kan få levande ungar med varandra, detta beror på att antalet kromosompar är lika mång hos dessa två arter.

SweetCheeks
0

#4 Det låter rimligt, har du källa på det, samt hur många kromosompar de olika dvärgarna har?

Tilda

SweetCheeks
0

#3 Nu hänger jag inte riktigt med, du skriver: Jo läste också att Cricetulus stog under dvärghamstrar.

Hur menar du, jag har väl inte skrivit så, eller? ;)

Vidare skriver du att P. sungorus och P. roborovskii "skiljer sig". Kan du specificera hur du menar? Syftar du på antalet kromosompar och/eller något annat?

Tilda

Carjos
0

#5 Det jag läst är att:

Vintervita och campbells har 28

Robbar 34

Kineser 22

Vet att det bl a står här http://www.petwebsite.com/hamsters/about_hamsters.htm

Under resp.arts biology

/ Caroline- Kolarängens guldar i cremebaserat och mörkgrått, samt Roborovski.

http://kolarangen.weebly.com

Mexxie
0

#1 Ursäkta att jag lägger mig i men… du trodde att en mus och en hamster kunde få barn, men du är helt säker på att det är omöjligt för en kinesisk och en vintervit?

Jag tror också att det är en campbell eller så är det helt enkelt en vanlig sibbe eller kinesisk, bara att säljaren luras lite ;)

SweetCheeks
0

#7 Awesome, tack för infon. =)

Tilda

Charlie2006
0

#6 Skrev lite fel, menade det andra med c Flört. Var precis nyvaken när jag skrev det så fortfarande trött då.

Jag syftar inte på kromosom kroppar när jag skriver det, dom skiljer sig i maten (vad många inte vet) dom ska ex inte äta kött bl.a, dom bor inte på samma viss i det vilda.. Men tror inte det har med att göra om dom kan få ungar eller ej.. men vet inte vad jag skrev där uppe :P måste varit trött när jag skrev #1 och #3 Flört.

#8 Jag har aldrig trott det (om du skulle läst allt vad jag skrev i den tråden om det så förstår du), men vi behöver inte ta det i denhär tråden, okej? Glad.

Min hemsida

//Frida

SweetCheeks
0

#10 Hehe, det förklarar saken, då var det inte bara jag som var förvirrad då. ;)

Tilda