Underlag, vilket är det bästa?
hej!
Vilket tycker ni är det bästa underlaget till hamstrarna? Jag använder ju spån till mina dvärgar och guldar och funderar nu på att byta eftersom syrran reagerar lite och det är nog från spånet antar jag.
Vad tycker ni är det bästa underlaget? Lägg gärna upp en bild på det. Och om det är billigt o så 
Någon…?
Varierar mellan alflis och hampaströ. Sistnämnda är jättebra, suger upp suveränt och är inte så fasligt dyrt heller.
Hittade en internetshop som säljer 20liters för 55 riksdaler. Rätt kurs :)
http://www.hampvaruhuset.se och sök på hampaströ så kommer det fram.
#2 Okej :)
* Jag funderar lite på asplis, tror ni det funkar för både guld och dvärg? Luktar det?
#4 Hur mycket kostar aspflis? 
Hur mycket kostar Aspflis?är det dyrare än spån?
Jag kör med stl-strö då jag är jätte allergiskt mot hamstrarna i sig men framförallt spånet!…toa-lätt tyckte jag lukta mycket och det tog slut snabbt.
En jättestor (mins inte hur många liter) säck aspflis kostar 199 kr på bromma zoomarknad, om jag inte minns fel :P
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
här kostar 100liters aspflis under 200 kr iaf minsn inte exkat då det var ett tag sen jag hade det
Kör just nu på toa-lätt köper 20 liters påsarna (får helt enkelt inte plats med större påsar just nu) o dessa ligger på 65 kr, går åt 1 påse i veckan ungifär.
Aspflisen är dock drygare den verkar hålla sig fräch o fin längre än toa-lätt
Jag misstänker att jag har börjat reagera lite på spånet så har köpt ca 100 liter STL-strö på Naturnära i Göteborg. En sådan "bal" kostade 48 kr. Utrymmet i lägenheten är begränsat så vi har inte haft möjlighet att köpa stora balar med spån. Hitills har vi köpt 60 liter på Hornbach för 38 kr, varför jag tycker att STL-ströet är mer än prisvärt jämfört med spån.
Om man ser till egenskaperna låter det helt fantastiskt och än så länge har jag inte blivit besviken. Tyckte att det trots allt dammade en del när jag packade upp det men det är inget som märks av när dvärgarna bökar omkring. Jag återkommer när jag hunnit testa det mer ordentligt.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar
Jag använder vanligt spån till tjejerna och toa-lätt till Klown :)
Värd på Choklad iFokus
Använder just nu Majzans Smådjurströ, samma sak som toa-lätt men enligt påsen helt damm o luktfritt.
Hmm… Undra hur den människan har med näsan som hävdar att detta är luktfritt! BLÄ!! Stinker runt hela buren.
Skulle egentligen köpa stl-strö men det var slut, men vid nästa tillfälle så ska detta inhandlas, avskyr stanken.
Har slutat med vanligt spån då det innhöll lite väl mkt terpentin (eller heter de ngt annat?) enligt mig.
--------------
//Tilda, http://guldis.bloggplatsen.se
Medarbetare på Hamster ifokus
jag ska nog byta till Aspflis
Finns det på granngården och vad kostar det där?
Vad är sånt där stl-strö förnågot? Har aldrig sett det någonstans :o
#15: STL-strö är strimlad kartong (se bild).
Finns på olika djuraffärer och hos Granngården.
Jag har använt STL-strö, men det finns så sällan på djuraffären.
Så nu har jag börjat gå över till toa-lätt.
Köpet STL-strö när det finns.
Rösta gärna i Aspflis eller stlströ
#15 Du kan läsa om STL-strö på Laxå bruks hemsida.
Utdrag från Laxå bruk om STL Pro:
Pro tillverkas av oanvänd wellpapp som ger en mycket hög uppsugningsförmåga i kombination med en ren och torr stallmiljö utan terpentinångor.
Inga tillsatser används vid tillverkningen och damm avskiljs effektivt.
Läs mer om fördelarna med STL-strö.
Tilda
Värd på Dvärghamster i Fokus och medarbetare på Hemsidor i Fokus
Aka Lakritsugglan, lakritsugglan.eu, webbsidemakare/utvecklare/designer med F-skattsedel
Virka-amigurumi.se - Japanska ergonomiska virknålar