Lösningar för vattenflaska
Vad har ni för lösningar till vattenflaska?
Här hemma har jag 3 olika lösningar.
Till dunaburarna är det enkelt, då hål för flaska redan finns i dessa.
Till lådorna har vi fått varit lite "kreativa".
I den stora SAMLA-lådan har jag en ställning som min pappa gjort åt mig på jobbet.
Då vi tidigare hade akvarium och det inte riktigt funkade med vattenflaska med sugkoppar, så gjorde han denna ställning.
Ställningen består utav ett rör med en glipa längs hela för flaskans nippel.
Undertill sitter två små spärrar så inte flaskan åker rakt igenom.
Sen är två ben fastsvetsade på baksidan.
Funkar hur bra som helst!
Fick göra en andra lösning i en av lådorna, då det inte funkade att borra hål för flaska.
Han höll på och ryckte i flaskan, så jag fick helt enkelt komma på ett annat sätt att fästa flaskan.
Jag testade med kardborreband men gav upp efter 3:e försöket.
Själva limmet släppte från kardborren, så flaskan med båda kardborrebanden lossnade medans limmet satt kvar på lådan.
Samma sak alla 3 gångerna…
Jag tog lite nät och klippte i ordning, som jag sedan limmade fast.
Limmduttarna ni ser högst upp är för att det blev små små bitar kvar ändå, när jag klippte isär nätet.
Så jag satte lim"duttar" där för att han inte skulle göra illa tassarna när han klättrar där (vilket han gör).
Kommer göra likadant sen i resterande lådor.
Vikken smart grej :) Den hade jag varit snabb på att skaffa patent på :P
#2: Hehe. 
Ja, man kanske skulle börja få någon att tillverka sådana flaskhållare.
Nackdelen är ju att de är ganska tunga.
Ja men är de tunga så lär väl inte hamstern kunna välta den heller?
#4: Tyvärr så lyckas de ju med det i och med benen.
Det skulle behövas lite stabilare benställning.
Kanske att man ex sätter två pinnar tvärs över benen eller något.

Tja, jag copy+pejstar väl från den andra tråden då:
Jag har klistrat två remsor var av sjävhäftande starkt kardborreband på flaska och i burens ena hörne.
Bandet jag har är från en sybehörsaffär och klistret satt redan på liksom, både klister och kardborrebandet är riktigt starkt så det funkar utmärkt.
Jag har dock en ganska liten vattenflaska, den är ca 10cm hög och jag bukar fylla ca 2/3delar. Mer behövs inte eftersom jag byter vattnet varje dag.
Jag kollade lite på hur hakarna på bandet satt innan jag klistrade dit det. Om man tittar noga på den taggiga delen av kardborrebandet så är det små hakar som pekar åt ett visst håll, jag satte dem så att de pekar uppåt på burens vägg och det mjuka bandet på flaskan. Kanske att det hjälper lite för fästandets skull?
Så är det väl bra om man kan sätta det just i ett hörne också eftersom bandet då får lite mer fästyta än på en plan vägg.
Klistret på mitt band har jag nog haft tur med för det är verkligen superstarkt, det har suttit fast finfint sen i julas och jag kokar flaskan med det mjuka bandet titt som tätt utan problemas. Om klistret på bandet man köper är kass är ju en annan idé att klistra fast det med lite superlim?
För mig funkar det prima!