Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 5554 ggr
MartaEvelina
5

Knöl?

min hamster Amiral har en knöl i sin ansikte ovanför ögonen den kom för en månads sen

jag behöver hjälp!!!

[iurochskur]
0

Har du bild på det?

Roxie
0

Rådfråga veterinär :)

// Sofia

MartaEvelina
0

jag ska lägga in bild

Mexxie
0

Cancer kanske?

Lägg in en bild.

MartaEvelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ovanför Ögonen

[iurochskur]
0

Ser ut som en tumör. Ring veterinären och rådgör hur du ska göra.

MartaEvelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ok

MartaEvelina
0

men han är pigg och glad hela tiden ochb allt är som vanligt

Royalz
0

Ser ut som en tumör.

Jag tycker du ska avliva honom, en sån väldigt stor tumör kan inte vara skönt att ha.

En hamster visar inte smärta på samma sätt som vi människor.

Jag fick själv avliva en hamster i höstas pga en tumör, inte roligt men man får göra vad som är bäst för hamstern.

MartaEvelina
0

så du tycker inte att jag ska ringa och fråga vetrinären?

EternalWinter
0

Tycker absolut du ska ringa till en veterinär och se vad dom säger.

Min förra hamster hade en tumör och jag åkte in och fick honom undersökt, dom ger 3 erbjudanden, avilva, operera eller låta hamstern vara.

Operera är dock inget jag skulle föreslå då det är väldigt påfrestande och riskfullt för hamster. Stor chans att dom inte vaknar efter att dom blir sövda sen finns det en stor risk att tumören kommer tillbaka tyvärr.. =/

Är det inte så att om en hamster har ont slutar den äta och vara aktiv?

It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..

MedarbetareAvenged Sevenfold

Royalz
0

När väl hamstern slutar att äta och bara vara så har det gått väldigt långt. Eftersom en hamster inte visar sig sjuka eller smärta, så när den väl slutar äta osv så är det nästan försent.

Det finns nog inte så mycket att göra. Man får tänka på att inte vara självisk och bara tänka på sig själv att man vill ha kvar sin hamster. Man måste tänka på att göra det bästa för hamstern.

Tråkigt men sant.

EternalWinter
0

#12 Okej, jo det är väldigt svårt som djurägare att ta beslutet om när det är dags för djuret att somna in..=(

MartaEvelina
0

idag åkte jag till vetrinären och min hamster verkade inte ha så ont men hon sa att de var en tumör men hon tyckte att den var för liten för min hamster är bara 6 månader och hon tyckte den skulle få leva lite längre men om jag märker att den växer och att jag börjar märka att den gör ont på honom då ska jag åka in igen med han och avliva han.

Roxie
0

Men en tumör på huvudet? Hur vanligt är det? :/

// Sofia

EternalWinter
0

Den sitter ju på ett väldigt dåligt ställe, inte för att det finns något bra ställe men mellan ögona kan knappast vara skönt =(

Skargardens
1

Väldigt ansvarsfullt och bra av dig att att ta hamstern till veterinären.

Hade veterinären något mer argument bakom att låta hamstern leva lite till, än att den var så ung?

Jag hade en hane för ett litet tag sedan som också var ung (7,5 månader), han fick en tumör i ena pungkulan. Inget roligt ställe, så jag valde att ta bort honom innan det blev smärtsamt och innan han slutade äta dåligt och blev mager.

Sedan hade jag en annan hona som hade en tumör på bröstet, den såg inte ut att vara så farlig. Men när jag tog henne till veterinären för avlivning två veckor efter upptäckten av tumören så hittade vetten fler knölar i magen på henne som jag inte hade känt när hon levde. Så det kan även vara så att det finns mer som man inte kan se.

Det är mycket sorgligt och framförallt jättesvårt att ta beslutet om att låta sin älskling åka vidare till nästa liv, men det viktigaste du kan göra i en sådan situation är att tänka från djurets perspektiv. Vad ska den behöva stå ut med? (retorisk fråga) Jag anser att det bästa för djuret är att låta den somna in med värdighet innan den har börjat äta dåligt, avmagrat, kanske tappat synen osv osv. Att ge djuret ett värdigt slut  är för mig att respektera individen och faktiskt ta vårt fulla ansvar gentemot vårt djur.

En tumör vid ögat låter för mig som något mycket allvarligt, det måste vara väldigt störade för djuret då den även kanske växer inåt - mot ögat - och skapar ett tryck där.

Angående min fråga högst upp i texten, så anser jag inte att argumentet att hamstern är ung är ett tillräckligt starkt för att hålla ett djur som troligtvis lider vid liv eller snart gör det (åldern påverkar ju inte lidandet), därför undrar jag om det fanns någon annan anledning till hennes/hans rekomendation.

Nu vill jag inte säga vad du ska göra, MartaEvelin, men jag ville i alla fall ge saken ett till perspektiv att väga in.

Jag hoppas att det löser sig för din vän.

Vänliga hälsningar

Pernilla, Skärgårdens

MartaEvelina
0

men de ser inte ut som den har ont

och den äter är gosig och social som alltid oc´h den verkar inte märka sin lilla tumör

Royalz
0

#18 Men vad är det du inte förstår? En hamster visar inte smärta. Tänk dig själv att ha en stor tumör i ansiktet. Inte speciellt skönt.

Tazzar
0

#18 Kliar/river han aldrig på den? Inte ens när han är i buren?

Kan du klämma på den utan att han reagerar? Och går det att vicka på den eller sitter den fast? Den behöver absolut inte vara farlig.

Håll också ögonen på om han går ner i vikt, även om han äter som han ska.

MartaEvelina
0

jag kan nypa i den jag kan ta på den jag kan göra vad som helst på den och han reagrerarinte ett skit! och han kliar/river aldrig på den som jag har sett

Royalz
0

Skulle du vilja ha en stor böld i ansiket? Nej, jag tror inte det.

Ta bort honom för hans egen skull. Klart jag fattar att du älskar din hamster osv. Men tänk på hans eget bästa!

MartaEvelina
0

men han har ju inte ont i den!

Mexxie
0

Bättre att ta bort honom nu när han inte har ont, än att vänta tills han har ont.

CamillaS
0

Hmm.. På råttor gör man iaf så att man antingen opererar eller låter tumören vara tills den hindrar råttan på något sätt, oftast brukar dom inte ha hont av tumören.
Det kanske är samma sak här? Hamstern kanske helt enkelt inte har ont av den där tumören, men den finns endå där.
Så länge han är pigg och inte har problem med den så kan han vel ha den?
Vet iuf inte hur man anser om hamstrar och tumörer eftersom jag som sagt är van vid råttor.

Minitassen
0

Det är ju för hamsterns bästa om du avlivar den nu. Jag skulle inte vilja ha en stor böld i ansiktet heller! Förvånad

Tazzar
0

Det finns ofarliga (och farliga) tumörer som inte gör ont.

Varför chansa, och avliva i onödan…

Håller helt med #25.

CamillaS
0

#26 Ett djur är endå ett djur. Jag tror faktiskt inte att den tänker på samma sätt som du och jag att åh nej jag har en tumör på huvudet. Jag menar hade den varit vild, så skulle det inte finnas någon som avlivat den.
Så länge hamstern inte har ont av den eller att den inte är ivägen för den, varför ska man döma ut den i förtid om den fortfaramde är pigg och äter och allt sånt.
dessutom skrev hon ju att hamstern inte reagerat när hon tagit på knölen. Så den kanske inte har ont av den.
Ps. det är inte min hamster.

Odette
0

#25 håller med, även om det vissa gånger kan vara svårt att avgöra hur pass besvärligt det ändå är för Djuret, så är inte alltid avlivning det bästa.
Man har ju djuret under uppsikt och är extra uppmärksam på om den börjar äta dåligt etc. Å är det dags att ta bort honom. Finns inget annat.
Men tills dess så tycker jag han ska få leva helt klart :)

En fråga, är "tumören" hård? Inte haft så många hamstrar (alla mina är ju relativt unga ännu) och vet inte hur det är med hamstrar. Men på råttor finns det ju hårda, mjuka, elakartade och godartade. Samt att en del sprider sig- andra inte. Och medan en del sitter mer "inne i kroppen/vävnader" så är andra mer "ytliga". Lite nyfiken bara ..

Jäkligt trist på en så ung hamster! Jag är verkligen ledsen för din skull, han borde ju få vara helt optimalt frisk å "fit for fight" åtminstone tills två års ålder.

Väldigt ledsamt :(

_ Registrerad guldhamsteruppfödare i SHF sedan 2009. Min hemsida; Exentrion's
_

CamillaS
0

#29 Håller helt med där.