Hamster iFokus

Hamster

Etiketterhälsabeteendekosthållningguldhamster
Läst 1276 ggr
ennycc
0

Akut hjälp!!!!!! Snälla kolla!!

Jag upptäckte nyss att min dvärghamster hade två sår mitt på ryggen. Vi kan inte göra något åt det idag men vi ska kolla mer imorgon. Tror ni att hon har ont? Hur har det kommit? Hon är ensam i buren. Är det nån åldersgrej? Hon blir två år nu i juli. Hon är pigg annars, fast inte lika pigg som förut dem senaste två månaderna. Jag kan kanske ta en bild imorgon. Jag är hos min farmor och farfar nu och mina föräldrar är ganska långt bort, så det är ganska långt för dem att åka hit och sen tillbaka och till vetrinären bara för att se vad det är. Vi vet inte om det finns någon vetrinär här på Drottningholm, Ekerö. Hon har väl inte ont? :( Jag älskar verkligen henne

Dodat
0

Bor hon själv? Annars så har hon antagligen bråkat med sin kompis.

// Dodat :)

ennycc
0

Hon bor själv

Dodat
0

Har hon något vasst eller liknande som hon kan ha skart sig på i buren eller lekhagen? Annars kanske det kan vara någon sorts djur som har gjort det…

Du kan väl ringa och rådfråga en veterinär? :)

ennycc
0

Nej vi har inget vasst i buren, och vi har inga andra djur, bara henne :( ja det kan vi ju :) det går väl att vänta till imorgon?

UlrikaD
0

Hon kan ha kliat sig. Du ser ingen ohyra eller någonting på henne? Kan vara någonting sådant, eller så kliar det av någon annan anledning. Men det är en sak de kan få sår av.

Nu behöver det ju inte vara det i det här fallet förstås, men i och med att hon bor själv.

ennycc
0

Nä ingen ohyra. Kan hon ha bitit sig? SÅ vassa klor har hon väl inte.. Är det allvarligt? Kan det bero på att det inte är riktigt helt rent i buren..?

ennycc
0

Hon var uppe ett litet tag nu. Hon kolla lite på maten och då börja hon pipa lågt och andas lite snabbare några gånger sen var det borta. Sen gick hon till hjulet och det såg ut som om hon ville snurra lite men hon orka väl inte. Ååååh… Är det här bara ålder eller är hon sjuk?

Dodat
0

När jag skrev "andra djur" så menade jag ohyra. Men hur vet du att hon inte har fått någon sort parasit i pälsen?

ennycc
0

Aha. Jag såg inget på henne, och vi har bytit i buren nu

ennycc
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på såret

ennycc
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en till

Dodat
0

JAg vet inte riktigt, bättre om någon kunnigare svarar :)

Roxie
0

Ring och prata med en veterinär. Eller gå dit. Det är väl det enda sättet du kan få ett korrekt svar på.

// Sofia

Tazzar
0

#11 Bilden är visserligen inte så skarp. Men ser jag rätt, om det ser ut som en sårskorpa? Inget var/rinnande?

I så fall, är det ett "fint" sår. Då kommer det läka/försvinna snart. Det ser tillräckligt litet ut, för att vara ofarligt också.

Håll koll bara, när hon går som vanligt i buren, om hon kliar sig.
En del ohyra syns inte, med blotta ögat.

Om såret varar, rinner, blir större, om hon kliar sig, verkar irriterad på annat sätt, om hon verkar hängig, eller om hon får fler sår - ta henne till veterinär.

ennycc
0

Tack! Det känns som en sårskorpa och det har inte runnit eller så. Hon är som vanligt nu <3

3velina3
0

Det kan vara hennes klor som är för långa?