Hur känsliga är
hamstrarna för om man öppnar fönster eller har takfläktar på? Jag vet ju att de inte skall stå i drag… Vi har en träkåk som blir så urvarm på övervåningen att ungarna pinas ihjäl i värmen.. Min lilleman får ju dessutom nattskräck när det blir för varmt så där är det nästan ett krav med öppet fönster och takfläkt på.. Hur gör ni andra?
Annie

Jag vädrar korta pass sent på kvällen och natten när det blivit svalt ute. 10 min åt gången ungefär.
Har du möjlighet och bara en hamster så är det ju lättare att flytta på honom när man vädrar, alternativt ställa honom någonstans svalare under dagens varmaste timmar
30 burar går man ju inte direkt och bär omkring på, tyvärr.
Det är tre st burar så det är inget superprojekt.. Fast alla tre står på övervåningen i sönernas rum. De vill ju dessutom väldigt gärna ha dem på sina rum så de kommer klart bli besvikna om jag kommer bära ner dem…
Jag vet från min bardom att min guldis dog som hamnade i drag..(innan kunskapen fanns) dessa hamnar ju inte i formellt grag utan bara vädring från glipa i förster och takfläkt på…

Du kanske kan flytta ut dem ur rummet nån halvtimma bara och göra en rejäl genomvädring. Har själv takfläkt och tycker mest att den varma luften bara åker runt. Blir inte mycket svalare.
Sant.. Takfläkten är bäst tillsammans med ett öppet fönster… Jag har nu stängt fönstret och det är ngt svalare så nu får takfläkten göra resten… *peppareppar* ännu ingen nattskräck….
Det kanske inte hjälper så mycket, men ställ någonting för buren så att det blir som ett vindskydd? Vad är det för sorts burar hamstrarna har? Är det dunaburar, så är det nog ingen större vits med att sätta någonting för, då de är så täta. Hamstrarna måste ju få luft också.
Men gallerburar är såpass öppna att vinden kan dra helt igenom, vilket ju inte är så bra.
Ja en får väl öppna med omdöme. Jag har både plast och gallerburar. Fördelen som i natt var att det inte blåste ngt större samt att jag stängde deras dörrar så det inte blev genomdrag.. Våran Alwin verkade nästan piggare ist och var fram mycket och ville mysa…
Tack för era svar//Annie